Infostart.hu
eur:
382.2
usd:
328.23
bux:
108922.07
2025. december 6. szombat Miklós
Nyitókép: Pexels

Váratlan mentőövet kapott a francia bagett

Naponta 16 milliót sütnek belőle a francia pékek.

Ennek ellenére mégis egyre jobban kezd veszteni népszerűségéből a francia különlegesség: a kisebb péküzletek nehezen küzdenek meg a szupermarketek kínálta péktermékek áraival, valamint a házi kovászolás népszerűségének térnyerésével.

A bagett most, immáron a szellemi kulturális örökségi lista egy tagjaként talán visszanyeri régi népszerűségét. Az UNESCO 600 további elemet tartalmazó listájára vette fel a "kézműves kenyérrel kapcsolatos know-how-t és kultúrát" – írja a BBC.

A szellemi kulturális örökségi lista további új szereplői közt található a tradicionális kínai teakészítés és a "talchum" néven ismert koreai maszktánc – mindkettő 2022-ben kerül először a listára.

"A bagett napi rituálé, az étkezést strukturáló elem, a megosztás és a társasági élet szinonimája.

Fontos, hogy ezek a készségek és társadalmi szokások a jövőben is fennmaradjanak" – mondta el az elismerés kapcsán Audrey Asoulay, az UNESCO vezetője.

A bagett eredete ismeretlen: egyesek szerint Napóleon idejében terjedt el, azért, mert a katonák könnyen hónuk alá vághatták azt, míg mások szerint jóval később találták fel, azért, hogy a munkások kés nélkül is tudják tépni és egymással megosztani. Megint mások szerint 1830-ban egy osztrák pék sütött először bagettet.

Nevét mindenesetre 1920-ban kapta: ekkor születtek szigorú szabályok arról is, hogy a

80 centiméter hosszú, 25 dekagrammos

mérettel rendelkező péktermék neve lehet csak bagett. 1986 óta fix ára is van Franciaországban.

A huszadik század közepére nagyon elterjedt az egész országban, de mivel 1970 óta évente 400 kézműves pékség húzza le a rolót az országban, ma 55 ezer helyett már csak 35 ezer arabot sütnek belőle. Ennek ellenére is megmaradt ugyanakkor a francia identitás része: Emmanuel Macron francia elnök szerint az egész világ irigyli a franciáktól a bagettet.

Címlapról ajánljuk

Varga G. Gábor: még egy olyat, mint az azerbajdzsáni repülőgép szerencsétlensége volt, nem engedhet meg magának a légi közlekedés

Az orosz-ukrán háború az elmúlt három és fél évben jóformán az egész világon megváltoztatta a légi közlekedést, hiszen Ukrajna felett tilos civil gépekkel repülni, Oroszország légterét pedig a kölcsönös szankciók miatt számos légitársaság nem használhatja. Ez mindent átalakított: az útvonalakat, a menetrendeket és az árakat is.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.08. hétfő, 18:00
Szlávik János
a Dél-Pesti Centrumkórház infektológiai osztályának vezetője
Hatalmas fordulatra készül Brüsszel, leveszik a kesztyűt a következő csapás előtt

Hatalmas fordulatra készül Brüsszel, leveszik a kesztyűt a következő csapás előtt

Az elmúlt néhány év megkérdőjelezhetetlenné tette, hogy az Európai Unió geopolitikai visszaerősödéséhez elengedhetetlenné vált egy új védelmi ipar felhúzása és a versenyképességi szempontok előtérbe helyezése. Ez a két téma több ponton kapcsolódik az uniós stratégiában, de egyik sem megvalósítható az ezekhez szükséges kritikus nyersanyagokhoz való hozzáférés nélkül. Kína az elmúlt évtizedek alatt úgy helyezkedett, hogy ezeknek a kitermelése és feldolgozása is rajta keresztül történjen, így a bármikor újraélesíthető vámháború árnyékában az EU-nak olyan stratégiát kell kidolgoznia, amely rövid távon biztosítja a készleteket, és fokozatosan eléri, hogy egy ország se legyen képes önkényesen zsarolni az EU-t, valamilyen függősége miatt. Az Európai Bizottság ezért olyan tervvel állt elő, amely új beszállítókkal és a beszerzési rendszer kézbevételével kívánja megelőzni a sokszor napi működést is fenyegető készlethiányt.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×