eur:
411.18
usd:
392.6
bux:
79229.24
2024. november 22. péntek Cecília
Unrecognizable people, a view from the back, a queue at the airport for check-in.
Nyitókép: ilona titova/Getty Images

Emberhiány földön-égen – veszélyben a nyaralási szezon

A légiközlekedési iparág nem tud lépést tartani az utasok visszatérésével, sokan, akiket a járvány idején leépítettek, nem állnak ismét munkába.

Eléggé vészjósló jelek közepette készül az európai és az észak-amerikai légiközlekedés a főszezonra, késések, törlések, hatalmas sorok a reptereken, korlátozások a jegyeladásban – a közös ok az emberhiány. Az iparág szemlátomást nem tudja a kapacitását annak megfelelően növelni, ahogy az utasok térnek vissza a járvány okozta megszorítások fellazulásával a levegőbe – írja az iho.hu.

A KLM néhány napja jelentette be, hogy amíg nem sikerül emelni a földi kiszolgálók számát, addig leállítja a jegyeladást az Amszterdam Schipholról induló járatokra. A légitársaság szerint az elmúlt hetekben már az utcáig ért a sor Európa harmadik legforgalmasabb repülőterén, a várakozás órákig tart, a szűk kapacitás elsősorban a biztonsági ellenőrzésnél jelentkezett, az ok pedig, hogy nincs elég munkaerő erre a posztra. Hasonló a helyzet London Heathrow-n és a dublini nemzetközi repülőtéren.

A British Airways a járvány kitörésekor hatalmas arányban bocsátotta el vagy küldte kényszerszabadságra az alkalmazottait, akiknek jelentős része most, amikor a légicég már várná vissza őket, nem jönnek, számosan pártoltak át más légitársasághoz, de vannak, akik el is hagyták az iparágat. A BA különleges bónusszal próbálja visszacsábítani a minősítésüket megtartó kabinszemélyzeteket, az ezer font felét három hónap elteltével kapják meg a belépők, a másik felét hat hónap múlva.

Az easyJet járatai százait volt kénytelen lemondani az elmúlt hetekben személyzet hiányában, a már visszatérő munkaerő egy része azért nem állhatott szolgálatba, mert még nem fejezték be a biztonsági átvilágítását.

Az amerikai piacon a JetBlue arra készteti az alkalmazottait, hogy lehetőség szerint ne jelentsenek beteget, a túl sok hiányzás „adminisztratív következményekkel” jár, ami viszont kiváltotta az egyik nagy szakszervezet, a Transport Workers Union ellenállását. A nagy cégek közül csak a United volt képes megállapodni a munkaerő-áramlásban kulcsszerepet játszó érdekvédelmi szervezetekkel, más társaságok esetében csakis a járatok egy részének törlése a megoldás a pilóták túlterhelésének megakadályozására.

A Nemzetközi Légiközlekedési Szervezet is felhívást tett közzé, amelyben a földi kiszolgálók munkaerőhiányának megoldására javasolja az általa kidolgozott egységes földi kiszolgáló üzemeltetési eljárását. Ez a standardizálás révén plusz rugalmasságot nyújt a földi kiszolgáló személyzetek toborzásában, illetve átszervezésében.

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.22. péntek, 18:00
Bernáth Tamás
Nyugat-Balkán szakértő, a Mathias Corvinus Collegium oktatója
Megjött az új extraprofitadó-rendelet: így marad 2025-ben velünk a bankok, kiskercégek, biztosítók plusz sarca

Megjött az új extraprofitadó-rendelet: így marad 2025-ben velünk a bankok, kiskercégek, biztosítók plusz sarca

Ahogyan arra számítani lehetett, megérkezett a 2025-ben még fennmaradó extraprofitadókról szóló kormánydöntés. A Magyar Közlöny csütörtök esti számában ugyanis megjelent a kormány legújabb rendelete, mely azt szabályozza, hogy miként marad velünk a bankok extraprofitadója, valamint a biztosítók és kiskereskedelmi cégek pótadója. Az eredetileg két évre ígért extraprofitadók egy jelentős része tehát négy évig hatályban marad. A kormány rendelete egyúttal azt is tartalmazza, hogy mely extraprofitadóktól szabadulhatnak meg jövőre az érintett ágazatok. Ezek szerint örülhetnek a gyógyszergyártók, a távközlési szektor cégei, valamint a megújuló energiát termelők, bányajáradék-alanyok.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×