eur:
402.37
usd:
371.5
bux:
91415.63
2025. március 29. szombat Auguszta
Emmanuel Macron francia elnök (j) és Giuseppe Conte olasz kormányfő (j2) beszélget az EU-tagországok állam- és kormányfőinek rendkívüli találkozója előtt Brüsszelben 2020. február 20-án. A csúcstalálkozó résztvevői a 2021 utáni, hétéves uniós költségvetésről tárgyalnak.
Nyitókép: MTI/AP/Olivier Matthys

Mráz Ágoston Sámuel: a takarékos ötök zsaroló pozíciót tudtak kiépíteni

A korábbi négyekhez csatlakozott Finnország, de a V4-összefogás is bővült az EU-csúcson, amelynek augusztusban - a Nézőpont Intézet vezetője szerint - megállapodás lesz a vége a 2021-2027-es uniós keretköltségvetésről.

Igencsak elhúzódik a hétvégi brüsszeli EU-csúcs, amelyen az unió következő 7 éves keretköltségvetéséről és a koronavírus okozta gazdasági válsághelyzet kezeléséhez szükséges mentőcsomagról tárgyalnak, vasárnap is egyeztettek, majd hétfőn is folytatódik a munka, megállapodás ugyanis nincs. Angela Merkel német kancellár egyenesen úgy fogalmazott, hogy "nem jósolható meg", hogy egyáltalán sikerül bármiben megállapodásra jutni.

Mráz Ágoston Sámuel, a Nézőpont Intézet vezetője szerint ennek ellenére

túlzás állítani, hogy patthelyzet van.

"Láthatóak az erővonalak, és egyértelmű, hogy az elmúlt három napban elmozdulás történt a korábbi patthelyzetből" - fogalmazott az InfoRádióban az elemző, aki szerint az álláspontok közelednek, csökken a vitás kérdések száma.

Úgy vélekedik, történelmi hosszúságú, a nyilvánosság számára drámaiként bemutatható tárgyalássorozat végén, de lesz megállapodás.

"Hétfőn 14 órakor kezdődik a plenáris ülés, és ha nem sikerül megállapodni, akkor augusztusban ülnek újra tárgyalóasztalhoz. Angela Merkel korábban leszögezte, hogy augusztus végére meg kell lennie a megállapodásnak" - mondta Mráz Ágoston Sámuel.

Az erővonalak egyszersmind törésvonalakat is jelentenek,

  • a takarékos négyekhez (Ausztria, Svédország, Hollandia, Dánia) csatlakozott Finnország, míg
  • a V4-ek véleményét már Szlovénia is mindenben osztja, így a jogállamisági kérdésekben is, továbbá
  • ott vannak a déli államok, Olaszország, Spanyoloroszág, Portugália és Görögország együttállása, valamint
  • a német-francia tengely is.

Utóbbiról Mráz Ágoston Sámuel azt látja, a befolyása láthatóan csökkent, ami annak is köszönhető, hogy Emmanuel Macron francia elnök igen népszerűtlen, Merkel kancellár pedig egy év múlva ilyenkor elvileg távozik a kancellári székből (ezáltal a korábbi hatalmas befolyása nagy befolyássá csökkent), a takarékos négyek-ötök pedig "zsaroló pozíciót tudtak kiépíteni". Mindez azonban nem jelenti, hogy Németország befolyása csökkent és a 27-ek ne tudnának megállapodni.

Az EU-csúcs további fontos kérdésének nevezte, hogy hogyan kérje számon az unió a jogállamiságot az egyes tagállamokon.

"Orbán Viktor miniszterelnök vasárnapi sajtónyilatkozatában részletesen elemezte, hogy világos jogállamisági fogalomnak kell lennie, amíg viszont ilyen nincs, a textus helyett a kontextusról, a szöveg helyett a szövegkörnyezetről nem lehet eldönteni, hogy valamelyik ország gyanús, nem szimpatikus vagy kockázatos cselekvéseket csinál."

Az elemző a nyugati sajtót olvasva úgy véli,

Orbán Viktor jól érzékelte, hogy nem a jogállamisági mechanizmus a kulcskérdése ennek a vitának,

az országok hajlandóak lennének kompromisszumot kötni, csak Ausztria és Hollandia ragaszkodik hozzá, de nem a jogállamiság miatt, hanem azért, hogy "zsarolni tudja a többi felet".

KAPCSOLÓDÓ HANG

VIDEÓAJÁNLÓ
Címlapról ajánljuk

Száj- és körömfájásjárvány - Irgalmatlan szigor lép életbe az állatok terén

Például minden korlátozás alá eső terület esetében érvényes, hogy azokba fogékony állatokat tilos beszállítani, valamint az állatokat kivinni onnan.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.03.31. hétfő, 18:00
Demkó Attila
a Nemzeti Közszolgálati Egyetem John Lukacs Intézet programvezetője
Uniós pénzek tűnnek el a bürokrácia útvesztőjében – meglepő parlamenti jelentés készült

Uniós pénzek tűnnek el a bürokrácia útvesztőjében – meglepő parlamenti jelentés készült

Az Európai Unió költségvetésében párhuzamosan két jelentős cél is hangsúlyosan megjelenik: az innováció ösztönzése és a regionális egyenlőtlenségek csökkentése. Bár a Horizont Európa és a Kohéziós Politika külön logika mentén működik, a döntéshozók évek óta próbálják összekapcsolni a két forrásrendszert, hogy azok hatékonyabban támogassák egymást. A cél világos: a kutatási kiválóság ne csak a fejlettebb térségek kiváltsága legyen, hanem a leszakadó régiókban is érvényesüljön. Ennek érdekében az EU jogi és adminisztratív eszközökkel is ösztönözni próbálja a szinergiákat, például a források kombinálását vagy a közös pályázati mechanizmusokat – egy friss, az Európai Parlament számára készült jelentés azonban arra figyelmeztet, hogy a gyakorlatban továbbra is komoly akadályok gátolják a két támogatási forma összehangolását, a problémával pedig az Európai polgári vitacsoportok most kezdődő ülésein is hangsúlyosan foglalkoznak.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×