eur:
410.96
usd:
392.3
bux:
79229.24
2024. november 22. péntek Cecília
Nyitókép: boeing.com

Váratlan fordulat az életveszélyes Boeingok ügyében

Kispóroltak egy veszélyjelzőt a 737 Maxból, de nem tudtak róla a pilóták - ez okozhatta a katasztrófákat.

A Boeing nem tájékoztatta a légitársaságokat és a felügyeletet arról, hogy új modellje, a 737 Max esetében az előddel ellentétben semmi sem hívja fel a pilóták figyelmét az érzékelők meghibásodására. Mivel ezeknek az adataival dolgozott az a rendszer is, amely valószínűleg a típus két tragédiáját okozta, ez újabb kellemetlen fejlemény a gyártó számára - írja a g7.hu.

A Boeing a Maxot az évtizedek óta repült 737-es némileg átdolgozott változataként tálalta a légitársaságok és a hatóságok számára, és sikerült is elérnie, hogy a pilótáknak nem kellett új típusengedélyt szerezniük, elég volt egy egészen minimális képzés, mielőtt beülhettek a Max pilótafülkéjébe. A Lion Air indonéziai és az Ethiopian etiópiai katasztrófája után azonban egymás után kerülnek elő olyan részletek, amelyek bizonyítják, hogy az átalakítás nem is volt olyan csekély.

Az egyik legnagyobb változást a nagyobb, üzemanyag-takarékosabb hajtóművek okozták, amelyek megváltoztatták a gép súlypontját, és hajlamosabbá tették az átesésre. Ezt hivatott megelőzni az az MCAS rövidítésű biztonsági rendszer, amely automatikusan lefelé nyomja a gép orrát, ha az állásszög-érzékelőkből érkező adatok alapján úgy ítéli meg, hogy a repülőt átesés fenyegeti.

A The Wall Street Journal amerikai kormányzati és iparági források alapján azt írja, a korábbi 737-eseken a pilóták kijelzőjén egy felvillanó ikon jelzi, ha a gép orrán párban elhelyezett állásszögjelző két része jelentősen eltérő értéket mér, ami jó eséllyel hibát jelez. Furcsa módon a Maxon ez nincs így,

ez a jelzés akkor vált elérhetővé, ha egy légitársaság kiegészítő biztonsági csomagot vett a típushoz.

Csakhogy erről a cégek nem tudtak, mivel a Boeing nem tájékoztatta őket a változásról.

A Boeing eddig nem mondott semmit arról, hogy miért vonták ki az alapcsomagból a jelzést. Azt viszont közölték, hogy már vissza is tették oda. Egyelőre azonban a gyártó és a hatóság továbbra is azon az átfogó megoldáson dolgozik, amelynek nyomán biztonsággal felszállhatnak majd a repülők.

Címlapról ajánljuk
Az Ukrajnának szánt harci felszerelések adományozása ügyében nyomoz a szlovák rendőrség
Tudósítónktól

Az Ukrajnának szánt harci felszerelések adományozása ügyében nyomoz a szlovák rendőrség

Szlovákiában a rendőrség Szervezett Bűnözés Elleni Hivatala létrehozott egy különleges nyomozócsoportot, melynek feladata az elmúlt választási időszakban Ukrajnának adott szlovák katonai felszerelések adományozásával kapcsolatos jogsértések felderítése. A vizsgálat kiterjed az akkori védelmi minisztérium és a kormány tagjainak döntéseire.

Fontos kérések az érkező havazás miatt, mindenkit érint

Bár a meteorológiai prognózisokban mindig van némi bizonytalanság, az aktuális előrejelzések szerint november 22-én, pénteken akár nagyobb mennyiségű hó is hullhat Budapesten.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.22. péntek, 18:00
Bernáth Tamás
Nyugat-Balkán szakértő, a Mathias Corvinus Collegium oktatója
Megjött az új extraprofitadó-rendelet: így marad 2025-ben velünk a bankok, kiskercégek, biztosítók plusz sarca

Megjött az új extraprofitadó-rendelet: így marad 2025-ben velünk a bankok, kiskercégek, biztosítók plusz sarca

Ahogyan arra számítani lehetett, megérkezett a 2025-ben még fennmaradó extraprofitadókról szóló kormánydöntés. A Magyar Közlöny csütörtök esti számában ugyanis megjelent a kormány legújabb rendelete, mely azt szabályozza, hogy miként marad velünk a bankok extraprofitadója, valamint a biztosítók és kiskereskedelmi cégek pótadója. Az eredetileg két évre ígért extraprofitadók egy jelentős része tehát négy évig hatályban marad. A kormány rendelete egyúttal azt is tartalmazza, hogy mely extraprofitadóktól szabadulhatnak meg jövőre az érintett ágazatok. Ezek szerint örülhetnek a gyógyszergyártók, a távközlési szektor cégei, valamint a megújuló energiát termelők, bányajáradék-alanyok.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×