eur:
408.84
usd:
389.48
bux:
80165.64
2024. december 14. szombat Szilárda
Roncsdarabok a helyszínen, az etióp fővárostól, Addisz-Abebától délkeletre fekvő Bisoftu közelében 2019. március 11-én, miután az előző nap 157 emberrel a fedélzetén lezuhant az Ethiopian Airlines etióp légitársaság Addisz-Abebából Nairobiba közlekedő Boeing 737 MAX 8 típusú gépe. A szerencsétlenséget senki sem élte túl.
Nyitókép: MTI/AP/Mulugeta Ayene

Összetett ügy húzódik meg a Boeing 737 MAX-ok meghibásodása mögött

Egyelőre nem lehet tudni, mikor repülhetnek újra az Amerikai Légügyi Hatóság Boeing 737 MAX 8 és 9 típusú meghibásodott gépei. Az InfoRádiónak nyilatkozó repülési szakújságíró szerint a hatóság megtépázott hírneve mögött politikai célok lehetnek.

A "hibás gép" kategória még egyáltalán nem biztos a Boeing 737 MAX 8 és 9 típusú gépei esetében - hívta fel a figyelmet az InfoRádióban Márványi Péter repülési szakújságíró, hozzátéve: azzal együtt, hogy a Boeing át akarja dolgozni az érintett szoftverét, a gép katasztrófáinak vizsgálatainak egyike sem zárult még le.

"Rossz Boeingok, hibás Boeingok? Ez legalább 60 százalékban hisztéria!"

- fogalmazott Márványi, hozzátéve, a szakma másként gondolkodik, mint a sajtó: "nem egyszerűen a géppel volt probléma, hanem emberi vonalon is" - tette hozzá.

Az Amerikai Légügyi Hatóság (FAA) felelősségével kapcsolatban a szakértő felidézte: az FAA költségvetése csökkent, ezért amikor a hatósági légügyi alkalmassági engedélyeket kellett kiadni és kontrollálni, volt, amikor az amerikai légügyi hatóság ezt a feladatot leadta a gyártónak.

"Ez úgy szokott történni, hogy

a gyártó elvégzi a hatóság által előírt vizsgálatokat, alaposan körbeelemzi a változásokat, és mindent alaposan dokumentál, majd a papírokat leadja a hatóságnak, amely szintén alaposan átnézi a dokumentációt"

- írta le a folyamatot Márványi Péter, aki szerint az egész összetett helyzetet nagyon nehéz elmagyarázni a nyilvánosságnak, amely "akkora hevülettel ugrik rá a kapcsolódó hírekre mindenki, aki a képernyő előtt ül, mintha repülési szakértő lenne".

Mindent összevetve úgy látja, ezt az ellenőrzési rendet jobban átgondolhatta volna az amerikai hatóság és a Boeing is.

Közben azonban mintha az sem lenne eléggé közismert, hogy

nem az amerikai, hanem a kínai hatóság állította le az érintett Boeing típusra a légialkalmassági engedélyek kiadását.

Ezzel azt érte el, hogy bár néhány hét, hónap alatt tisztázódhattak volna a balesetek körülményei, ez Kínában akár egy évig is eltarthat, és addig a 737 MAX-ok nem repülhetnek az országban. Ám a kínai államfő eközben "gyorsan szerződést kötött 300 francia Airbus beszerzéséről európai körútja során. Tehát ha van olyan hatósági döntés, ami mögött lehet politikai logikát sejteni, az inkább a kínaiak lépése, és az én szememben ez csökkenti egy állami légügyi felügyelet értékét" - mondta Márványi Péter.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk

A Manchester City korábbi csatárát államelnöknek választották

Grúzia államelnökévé választották a korábbi válogatott labdarúgót, Miheil Kavelasvilit. Ilyen magas közjogi méltóságra korábban csupán egy nemzetközileg is jegyzett futballistát választottak, George Weah 2018-tól idén januárig Libéria államelnöke volt.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.12.16. hétfő, 18:00
Freund Tamás
a Magyar Tudomány Akadémia elnöke
Nagy sikert ünnepelnek az oroszok, a háború lezárásáról egyeztetnek Trumpék - Háborús híreink szombaton

Nagy sikert ünnepelnek az oroszok, a háború lezárásáról egyeztetnek Trumpék - Háborús híreink szombaton

Pénteken orosz források arról számoltak be, hogy haderejük összeroppantotta az Uszpenyivka térségében kialakított katlant, ami hatalmas győzelemnek számít. Eközben az is kiderült, hogy Donald Trump leendő amerikai elnök és csapata megbeszélések folytatnak a háború lezárásának lehetőségeiről. Trump tanácsadói és kabinetjelöltjei még nem terjesztettek konkrét béketervet Kijev elé, de aktívan dolgoznak a konfliktus mielőbbi befejezésén.  Cikkünk folyamatosan frissül az ukrajnai háború legfrissebb eseményeivel.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×