Infostart.hu
eur:
388.03
usd:
329.53
bux:
0
2025. december 27. szombat János
Roncsdarabok a helyszínen, az etióp fővárostól, Addisz-Abebától délkeletre fekvő Bisoftu közelében 2019. március 11-én, miután az előző nap 157 emberrel a fedélzetén lezuhant az Ethiopian Airlines etióp légitársaság Addisz-Abebából Nairobiba közlekedő Boeing 737 MAX 8 típusú gépe. A szerencsétlenséget senki sem élte túl.
Nyitókép: MTI/AP/Mulugeta Ayene

Összetett ügy húzódik meg a Boeing 737 MAX-ok meghibásodása mögött

Egyelőre nem lehet tudni, mikor repülhetnek újra az Amerikai Légügyi Hatóság Boeing 737 MAX 8 és 9 típusú meghibásodott gépei. Az InfoRádiónak nyilatkozó repülési szakújságíró szerint a hatóság megtépázott hírneve mögött politikai célok lehetnek.

A "hibás gép" kategória még egyáltalán nem biztos a Boeing 737 MAX 8 és 9 típusú gépei esetében - hívta fel a figyelmet az InfoRádióban Márványi Péter repülési szakújságíró, hozzátéve: azzal együtt, hogy a Boeing át akarja dolgozni az érintett szoftverét, a gép katasztrófáinak vizsgálatainak egyike sem zárult még le.

"Rossz Boeingok, hibás Boeingok? Ez legalább 60 százalékban hisztéria!"

- fogalmazott Márványi, hozzátéve, a szakma másként gondolkodik, mint a sajtó: "nem egyszerűen a géppel volt probléma, hanem emberi vonalon is" - tette hozzá.

Az Amerikai Légügyi Hatóság (FAA) felelősségével kapcsolatban a szakértő felidézte: az FAA költségvetése csökkent, ezért amikor a hatósági légügyi alkalmassági engedélyeket kellett kiadni és kontrollálni, volt, amikor az amerikai légügyi hatóság ezt a feladatot leadta a gyártónak.

"Ez úgy szokott történni, hogy

a gyártó elvégzi a hatóság által előírt vizsgálatokat, alaposan körbeelemzi a változásokat, és mindent alaposan dokumentál, majd a papírokat leadja a hatóságnak, amely szintén alaposan átnézi a dokumentációt"

- írta le a folyamatot Márványi Péter, aki szerint az egész összetett helyzetet nagyon nehéz elmagyarázni a nyilvánosságnak, amely "akkora hevülettel ugrik rá a kapcsolódó hírekre mindenki, aki a képernyő előtt ül, mintha repülési szakértő lenne".

Mindent összevetve úgy látja, ezt az ellenőrzési rendet jobban átgondolhatta volna az amerikai hatóság és a Boeing is.

Közben azonban mintha az sem lenne eléggé közismert, hogy

nem az amerikai, hanem a kínai hatóság állította le az érintett Boeing típusra a légialkalmassági engedélyek kiadását.

Ezzel azt érte el, hogy bár néhány hét, hónap alatt tisztázódhattak volna a balesetek körülményei, ez Kínában akár egy évig is eltarthat, és addig a 737 MAX-ok nem repülhetnek az országban. Ám a kínai államfő eközben "gyorsan szerződést kötött 300 francia Airbus beszerzéséről európai körútja során. Tehát ha van olyan hatósági döntés, ami mögött lehet politikai logikát sejteni, az inkább a kínaiak lépése, és az én szememben ez csökkenti egy állami légügyi felügyelet értékét" - mondta Márványi Péter.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Inváziós fajok támadása: durva következménye lesz, ha csak akkor cselekszünk, amikor már ég a ház

Inváziós fajok támadása: durva következménye lesz, ha csak akkor cselekszünk, amikor már ég a ház

Amikor egy idegen állat- vagy növényfaj megtelepszik Magyarországon, hajlamosak vagyunk csak ökológiai problémaként gondolni rá, pedig a számlát nem a természet, hanem a gazdaság fizeti. Fertő Imre, a Budapesti Corvinus Egyetem Fenntartható Fejlődés Intézetének professzora az InfoRádióban azt mondta, az igazi veszteség sokszor olyan „láthatatlan” tételekben rejlik, mint a romló vízminőség vagy az eltűnő fajok, ezért fontos a minél gyorsabb cselekvés, továbbá mérsékelni kell az okozott károkat, negatív hatásokat.

Donald Trumpnak „jól fog menni” az ukrán és az orosz elnökkel is

Mindkettejükkel találkozik az amerikai elnök, előbb Volodimir Zelenszkijjel vasárnap Floridában. Az előzetes egyeztetések már zajlanak.
VIDEÓ
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×