Infostart.hu
eur:
389.02
usd:
330.1
bux:
0
2025. december 24. szerda Ádám, Éva
Roncsdarabok a helyszínen, az etióp fővárostól, Addisz-Abebától délkeletre fekvő Bisoftu közelében 2019. március 11-én, miután az előző nap 157 emberrel a fedélzetén lezuhant az Ethiopian Airlines etióp légitársaság Addisz-Abebából Nairobiba közlekedő Boeing 737 MAX 8 típusú gépe. A szerencsétlenséget senki sem élte túl.
Nyitókép: MTI/AP/Mulugeta Ayene

Összetett ügy húzódik meg a Boeing 737 MAX-ok meghibásodása mögött

Egyelőre nem lehet tudni, mikor repülhetnek újra az Amerikai Légügyi Hatóság Boeing 737 MAX 8 és 9 típusú meghibásodott gépei. Az InfoRádiónak nyilatkozó repülési szakújságíró szerint a hatóság megtépázott hírneve mögött politikai célok lehetnek.

A "hibás gép" kategória még egyáltalán nem biztos a Boeing 737 MAX 8 és 9 típusú gépei esetében - hívta fel a figyelmet az InfoRádióban Márványi Péter repülési szakújságíró, hozzátéve: azzal együtt, hogy a Boeing át akarja dolgozni az érintett szoftverét, a gép katasztrófáinak vizsgálatainak egyike sem zárult még le.

"Rossz Boeingok, hibás Boeingok? Ez legalább 60 százalékban hisztéria!"

- fogalmazott Márványi, hozzátéve, a szakma másként gondolkodik, mint a sajtó: "nem egyszerűen a géppel volt probléma, hanem emberi vonalon is" - tette hozzá.

Az Amerikai Légügyi Hatóság (FAA) felelősségével kapcsolatban a szakértő felidézte: az FAA költségvetése csökkent, ezért amikor a hatósági légügyi alkalmassági engedélyeket kellett kiadni és kontrollálni, volt, amikor az amerikai légügyi hatóság ezt a feladatot leadta a gyártónak.

"Ez úgy szokott történni, hogy

a gyártó elvégzi a hatóság által előírt vizsgálatokat, alaposan körbeelemzi a változásokat, és mindent alaposan dokumentál, majd a papírokat leadja a hatóságnak, amely szintén alaposan átnézi a dokumentációt"

- írta le a folyamatot Márványi Péter, aki szerint az egész összetett helyzetet nagyon nehéz elmagyarázni a nyilvánosságnak, amely "akkora hevülettel ugrik rá a kapcsolódó hírekre mindenki, aki a képernyő előtt ül, mintha repülési szakértő lenne".

Mindent összevetve úgy látja, ezt az ellenőrzési rendet jobban átgondolhatta volna az amerikai hatóság és a Boeing is.

Közben azonban mintha az sem lenne eléggé közismert, hogy

nem az amerikai, hanem a kínai hatóság állította le az érintett Boeing típusra a légialkalmassági engedélyek kiadását.

Ezzel azt érte el, hogy bár néhány hét, hónap alatt tisztázódhattak volna a balesetek körülményei, ez Kínában akár egy évig is eltarthat, és addig a 737 MAX-ok nem repülhetnek az országban. Ám a kínai államfő eközben "gyorsan szerződést kötött 300 francia Airbus beszerzéséről európai körútja során. Tehát ha van olyan hatósági döntés, ami mögött lehet politikai logikát sejteni, az inkább a kínaiak lépése, és az én szememben ez csökkenti egy állami légügyi felügyelet értékét" - mondta Márványi Péter.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Az űrből fognak ellenőrizni – ismertette az új, 20 pontos béketervet Volodimir Zelenszkij

Az űrből fognak ellenőrizni – ismertette az új, 20 pontos béketervet Volodimir Zelenszkij

Az ukrán elnök első alkalommal vázolta fel Ukrajna és az Egyesült Államok között megvitatott 20 pontos béketerv-javaslat főbb pontjait, amelyek szerinte alapul szolgálhatnak az Oroszországgal háború lezárását célzó jövőbeli megállapodásokhoz. A magyarokat is érintő vállalás is szerepel a tervezetben.

Néprajzkutató: a karácsony olyan ünnep, ami mindenkihez szól

A karácsonyi ünnepkörben mindenki megtalálhatja maga számára azt, ami fontos – mondta az InfoRádióban Tátrai Zsuzsanna. A néprajzkutató hozzátette: az ünnep szimbólumai és előkészületei manapság is nagy jelentőséggel bírnak, de a szokások megváltoztak.
VIDEÓ
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×