eur:
410.96
usd:
392.3
bux:
79229.24
2024. november 22. péntek Cecília
Roncsdarabok a helyszínen, az etióp fővárostól, Addisz-Abebától délkeletre fekvő Bisoftu közelében 2019. március 11-én, miután az előző nap 157 emberrel a fedélzetén lezuhant az Ethiopian Airlines etióp légitársaság Addisz-Abebából Nairobiba közlekedő Boeing 737 MAX 8 típusú gépe. A szerencsétlenséget senki sem élte túl.
Nyitókép: MTI/AP/Mulugeta Ayene

Összetett ügy húzódik meg a Boeing 737 MAX-ok meghibásodása mögött

Egyelőre nem lehet tudni, mikor repülhetnek újra az Amerikai Légügyi Hatóság Boeing 737 MAX 8 és 9 típusú meghibásodott gépei. Az InfoRádiónak nyilatkozó repülési szakújságíró szerint a hatóság megtépázott hírneve mögött politikai célok lehetnek.

A "hibás gép" kategória még egyáltalán nem biztos a Boeing 737 MAX 8 és 9 típusú gépei esetében - hívta fel a figyelmet az InfoRádióban Márványi Péter repülési szakújságíró, hozzátéve: azzal együtt, hogy a Boeing át akarja dolgozni az érintett szoftverét, a gép katasztrófáinak vizsgálatainak egyike sem zárult még le.

"Rossz Boeingok, hibás Boeingok? Ez legalább 60 százalékban hisztéria!"

- fogalmazott Márványi, hozzátéve, a szakma másként gondolkodik, mint a sajtó: "nem egyszerűen a géppel volt probléma, hanem emberi vonalon is" - tette hozzá.

Az Amerikai Légügyi Hatóság (FAA) felelősségével kapcsolatban a szakértő felidézte: az FAA költségvetése csökkent, ezért amikor a hatósági légügyi alkalmassági engedélyeket kellett kiadni és kontrollálni, volt, amikor az amerikai légügyi hatóság ezt a feladatot leadta a gyártónak.

"Ez úgy szokott történni, hogy

a gyártó elvégzi a hatóság által előírt vizsgálatokat, alaposan körbeelemzi a változásokat, és mindent alaposan dokumentál, majd a papírokat leadja a hatóságnak, amely szintén alaposan átnézi a dokumentációt"

- írta le a folyamatot Márványi Péter, aki szerint az egész összetett helyzetet nagyon nehéz elmagyarázni a nyilvánosságnak, amely "akkora hevülettel ugrik rá a kapcsolódó hírekre mindenki, aki a képernyő előtt ül, mintha repülési szakértő lenne".

Mindent összevetve úgy látja, ezt az ellenőrzési rendet jobban átgondolhatta volna az amerikai hatóság és a Boeing is.

Közben azonban mintha az sem lenne eléggé közismert, hogy

nem az amerikai, hanem a kínai hatóság állította le az érintett Boeing típusra a légialkalmassági engedélyek kiadását.

Ezzel azt érte el, hogy bár néhány hét, hónap alatt tisztázódhattak volna a balesetek körülményei, ez Kínában akár egy évig is eltarthat, és addig a 737 MAX-ok nem repülhetnek az országban. Ám a kínai államfő eközben "gyorsan szerződést kötött 300 francia Airbus beszerzéséről európai körútja során. Tehát ha van olyan hatósági döntés, ami mögött lehet politikai logikát sejteni, az inkább a kínaiak lépése, és az én szememben ez csökkenti egy állami légügyi felügyelet értékét" - mondta Márványi Péter.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Az Ukrajnának szánt harci felszerelések adományozása ügyében nyomoz a szlovák rendőrség
Tudósítónktól

Az Ukrajnának szánt harci felszerelések adományozása ügyében nyomoz a szlovák rendőrség

Szlovákiában a rendőrség Szervezett Bűnözés Elleni Hivatala létrehozott egy különleges nyomozócsoportot, melynek feladata az elmúlt választási időszakban Ukrajnának adott szlovák katonai felszerelések adományozásával kapcsolatos jogsértések felderítése. A vizsgálat kiterjed az akkori védelmi minisztérium és a kormány tagjainak döntéseire.

Fontos kérések az érkező havazás miatt, mindenkit érint

Bár a meteorológiai prognózisokban mindig van némi bizonytalanság, az aktuális előrejelzések szerint november 22-én, pénteken akár nagyobb mennyiségű hó is hullhat Budapesten.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.22. péntek, 18:00
Bernáth Tamás
Nyugat-Balkán szakértő, a Mathias Corvinus Collegium oktatója
Megjött az új extraprofitadó-rendelet: így marad 2025-ben velünk a bankok, kiskercégek, biztosítók plusz sarca

Megjött az új extraprofitadó-rendelet: így marad 2025-ben velünk a bankok, kiskercégek, biztosítók plusz sarca

Ahogyan arra számítani lehetett, megérkezett a 2025-ben még fennmaradó extraprofitadókról szóló kormánydöntés. A Magyar Közlöny csütörtök esti számában ugyanis megjelent a kormány legújabb rendelete, mely azt szabályozza, hogy miként marad velünk a bankok extraprofitadója, valamint a biztosítók és kiskereskedelmi cégek pótadója. Az eredetileg két évre ígért extraprofitadók egy jelentős része tehát négy évig hatályban marad. A kormány rendelete egyúttal azt is tartalmazza, hogy mely extraprofitadóktól szabadulhatnak meg jövőre az érintett ágazatok. Ezek szerint örülhetnek a gyógyszergyártók, a távközlési szektor cégei, valamint a megújuló energiát termelők, bányajáradék-alanyok.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×