INFORÁDIÓ 
2020. október 30. péntek
Alfonz

olvasás

mesterséges intelligencia

pontosság

Újabb terület, ahol lekörözte a gép az embert

Újabb terület, ahol lekörözte a gép az embert

InfoRádió

Megverte az embert a mesterséges intelligencia egy nehéz olvasási vizsgán. Az amerikai Microsoft és a kínai Alibababa algoritmusa is jobbnak bizonyult a földi halandóknál, amit a fejlesztők „mérföldkőnek” neveztek.

Több internetes cég is alkalmaz már chatbotokat – olyan algoritmust, amely egyfajta ügyfélszolgálatosként válaszol a felhasználók kérdéseire.

A gépi tanulás újabb állomásaként az egymással rivalizáló amerikai és kínai fejlesztők programjai megverték az embert a különösen nehéznek tartott Stanford Szövegértelmezési tesztben.

A múlt héten tartott felmérés során összehasonlították az algoritmusok által a Stanford kérdéssorokra adott válaszokat az 'átlagos' emberi válaszokkal.

Az eredmény az lett, hogy a szoftverfejlesztő cégként indult Microsoft és az internetes üzleti vállalkozásként feltűnt kínai Alibaba végzett holtversenyben az első helyen.

A gépek mindössze néhány százalékponttal verték meg az embert. A hír másik fontos vonatkozása viszont az, ahogy Kína és Amerika vetélkedik az akár 150 milliárd dolláros mesterséges intelligencia piacon, amit a következő ipari forradalomnak is neveznek.

A közel másfél milliárdos lakosságú Kína a 730 millió online felhasználó által naponta szolgáltatott adatokat felhasználva megelőzheti az Egyesült Államokat és megoldásokat kínálhat a vezető nélküli kocsik, testreszabott hírfolyamok és sok más szolgáltatás terén – jegyzi meg a Financial Times.

A kínai cégek - például a Baidu, az Alibaba és a Tencent - számára előnyt jelent az is, hogy a kormány a mesterséges intelligencia-fejlesztés élére állt.

Leghamarabb a Baidu ismerte fel a lehetőségeket és kezdett fejlesztésekbe a vezető nélküli autók terén, néhány újítása látható is volt a múlt heti, Las Vegas-i fogyasztói elektronikai kiállításon. A Tencent közösségi csevegő platformja, a WeChat közben már havonta egymilliárd felhasználónál jár.

A múlt heti teszt során az algoritmusoknak 100 ezer kérdésre kellett válaszolniuk és a versenyben végül 82,4 ponttal a gépek győztek, 1 tized ponttal megelőzve az embereket.

A Financial Times felsorolt néhány kérdést és választ, amelyet embernek és gépnek szegeztek a tesztelők. A válaszok arra utalnak, hogy az emberek pontatlanabbul válaszoltak, de előfordulhat, hogy azért, mert egyszerűen nem tartották fontosnak a pontosságot.

Például arra kérdésre, hogy melyik együttes játszott az egyik amerikai futball döntőn, az emberek azt válaszolták: a Coldplay, a gépek pedig azt, hogy „a Coldplay nevű brit rockzenekar”.

Az algoritmusok tanulási képességeit ennél nehezebb tesztnek is alávetették. Az 500 Wikipédia cikk ismeretén alapuló kérdéssorral azt vizsgálták, hogy a gépi tanulási modellek megközelítik-e az ember értelmezési képességeit. Mostanra oda jutottunk, hogy a gépek nagy pontossággal tudnak választ adni például az olyan kérdésekre, mint hogy „mitől esik az eső?” – mondta Luo Szi, az Alibaba Intézet nyelvfeldolgozó központjának kutatója. Mindez azt jelenti, hogy bizonyos helyzetekben a gépek egyre inkább átvehetik az emberi ügyfélszolgálatosok munkáját.

Kapcsolódó hang

180115 KUL1 1655 Szvetnik - Chatbotok TUD*
 
A címlapról ajánljuk

×

Iratkozzon fel hírlevelünkre

és nem marad le az Infostart legfontosabb híreiről.
FELIRATKOZOM
×
INFOSTART
 
INFORÁDIÓ
PARTNEREINK
Sixt    iCom
infostart
AZ INFORÁDIÓ HÍRPORTÁLJA 
 
 

A médiaszolgáltatási tevékenységét a Médiatanács a Magyar Mecenatúra Program keretében támogatja.

NMHH
Az Év Honlapja 2018