New York egyik híres épülete az art deco stílusban épült felhőkarcoló, a Chrysler Building, amelynek díszítése az egykor vezető autógyártó kocsijait idézi.
A toronyból a vállalatvezetés még az ötvenes években kiköltözött, és a vállalat dicső múltjára már egyedül a nosztalgiás formatervezésű PT Cruiser kocsi emlékeztet - amíg néhány év múlva el nem tűnik az utakról. Valószínű ugyanis, hogy a 2009 után gyártott Chrysler-kocsiknak nem lesz sok közük elődeikhez.
Mivel a céget már több hónapja az amerikai szövetségi állam tartja életben, maga Barack Obama elnök volt az egyike azoknak, akik bejelentették, hogy a Chrysler csődvédelmet kért.
Az úgynevezett 11. fejezet alapján igénybe vett csődvédelem távoltartja a vállalattól a hitelezőket, amely így időt kap arra, hogy átszervezze működését és talpon maradhasson. A Chrysler mindezt úgy próbálja elérni, hogy szövetséget kötött az olasz Fiattal, amely átveszi a cég papírjainak 20 százalékát és saját tervezésű kocsijait gyártja majd az amerikai üzemekben.
2016-ra az olaszok akár többségi tulajdont is szerezhetnek, ha a cég visszafizeti az amerikai kormánytól kapott milliárdokat. 55 százalékban egy szakszervezeti tröszt, kisebb részben az amerikai szövetségi és a kanadai kormány válik tulajdonossá.
A céget eddig 80 százalékban birtokló Cerberus befektetői csoport megválik tulajdonától. A Fiattal kötött frigyet a kényszer szüli. Egyrészt, így az Obama-kormányzat hajlandó további 8 milliárd dollárt adni a cégnek. Másrészt a Fiat kis motorokra épülő technológiája segíthet az immár a benzinnel takarékoskodó amerikai vásárlók megtartásában.
Harmadrészt a részben szakszervezeti tulajdonba kerülő Chrysler így munkahelyeket óvhat meg, annak ellenére, hogy rávette a szakszervezeteket: egyezzenek bele az eddigi jogok megnyirbálásába. A Fiat közben nem sokat veszíthet, mert nem fizet részesedéséért.
Szakírók azonban figyelmeztetnek: a néhány éve csődközelbe került cég sohasem volt sikeres Amerikában és csak azért, mert amerikai logó kerül kocsijaira, nem biztos, hogy megváltozik a helyzet. Az ügyletet még bíróságnak is szentesítenie kell, mert a bankokkal szemben a Chryslernek hitelező fedezeti alapok visszakövetelik a pénzüket és nem hajlandók leírni a tartozás egy részét.
Magyar érettségi - ezek a feladatok állították kihívás elé a diákokat