Az Építési és Közlekedési Minisztérium közlése szerint előzetes egyeztetések zajlanak az M100-as gyorsforgalmi út, az M1-es autópálya és Esztergom közötti összeköttetés megvalósításáról és lehetséges finanszírozási módjairól – írja a vg.hu. Lázár János miniszter jelezte, hogy a beruházásba magántőkét is bevonnának. A közbeszerzési eljárás kiírását 2026-ra tervezik, a kivitelezés pedig jövő év végén indulhat.
Az M1–M100 csomópont építése a Magyar Koncessziós és Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (MKIF) koncessziós feladata, de maga az M100-as út nem része a jelenlegi koncessziós szerződésnek. Utóbbi építését korábban már meghirdették: a 32 kilométeres szakasz 335 milliárd forintos költséggel, két ütemben valósult volna meg, a kormány azonban 2022 tavaszán a beruházási stop miatt elhalasztotta.
A mostani tervek szerint a közbeszerzést három szakaszra bontják, amelyek egyenként és együttesen is elnyerhetők. A költségek becslések szerint elérhetik az 500 milliárd forintot, mivel az út több völgyhidat és alagutat tartalmaz, és a Budai-hegységen halad át.
A tárcavezető korábban más gyorsforgalmi utaknál is jelezte a magántőke bevonásának lehetőségét, például az M86-os Körmend–Szombathely és az M87-es Szombathely–Kőszeg szakaszoknál. Az M100-as ügyében idén év elején történt előrelépés, amikor a piaci konzultációra a Duna Aszfalt jelentkezett.
A beruházás a helyiek szerint indokolt, mivel a térségben jelentős a kamionforgalom, de korábban heves lakossági tiltakozás volt az eredetileg tervezett útvonal miatt, amit a lakóövezetek közelébe terveztek.






