Infostart.hu
eur:
382.2
usd:
328.23
bux:
108922.07
2025. december 7. vasárnap Ambrus
Tiggo 8 kínai SUV.
Nyitókép: Wikipédia

Az orosz autópiacot már be is falta Kína?

Az ázsiai ország autógyárai fokozatosan átvették a nyugati cégek által elhagyott üzemeket, és mára az Oroszországban eladott autók több mint fele kínai eredetű.

Kína egyik legnagyobb járműgyártója, a Chery három üzemet nyitott Oroszországban – tudta meg a Reuters. A brit hírügynökséget tájékoztató – névtelenségbe burkolózó – orosz források azt közölték, hogy az ázsiaiak a nagy nyugati autómárkák, mint például a Volkswagen és a Mercedes korábbi üzemeiben rendezkedtek be. Gyorsan elfoglalták a nyugatiak helyét, és mára az orosz autópiac több mint felét uralják.

Mivel azonban Moszkva komoly vámokkal sújtja az autóimportot, a kínaiak igyekeznek az autókat legalább részben Oroszországban gyártani. Persze a jelenlegi helyzetben ez sok esetben szinte csak jelképes, mivel a járművek jóformán teljesen kész állapotban érkeznek Kínából és csupán a befejező simításokat végzik az orosz gyárakban.

Az Oroszországban Xcite X-Cross 7-re átnevezett Tiggo7 belső tere. Az új márkanév egyébként elnyerte az
Az Oroszországban Xcite X-Cross 7-re átnevezett Tiggo 7 belső tere. Az új márkanév egyébként elnyerte az "Év brandje" címet is. Forrás: ironhorse.ru

A kínaiak arra is figyelmet fordítottak, hogy autóik minél inkább orosz eredetűnek tűnjenek. Ennek köszönhető, hogy a JAC által gyártott egyik crossovert Moszkvicsra nevezték át. Az oroszosított gépkocsi – nevéhez híven – Moszkvában készül, méghozzá a Renault korábbi üzemében, amelyet a francia cég az ukrajnai háború kitörése után eladott az orosz államnak.

Az új Moszkvics csak nevében azonos az eredeti szovjet autóval. Forrás: Trud
Az új Moszkvics csak nevében azonos az eredeti szovjet autóval. Forrás: Trud

Az orosz fővárostól délre található Kalugában pedig a korábban a Volkswagen tulajdonában lévő üzemben készülnek a kínai autók. Az egykor évi 225 ezer járművet előállító, hatalmas gyár a háború kitörését követően majdnem két évig szinte semmit sem termelt. Nemrég vette át a kínai Chery, hogy itt szerelhesse össze az orosz piacra szánt Tiggo típusú városi terepjáróit. A régió kormányzóhelyettese, Vlagyimir Popov azt mondta a Reutersnek, hogy az újrainduló kalugai autógyár ebben az évben már 27 ezer járművet fog kibocsátani.

A Chery, amely más autómárkákat is birtokol, tavaly több mint 200 ezer új gépkocsit adott el Oroszországban, ezzel megnégyszerezve korábbi forgalmát. Az egyik helybeli autókereskedő is azt hangoztatta a brit hírügynökségnek, hogy a vásárlók nagyon kedvelik az ázsiai gyártók járműveit. Ő például csak szeptemberben 142 új, kínai autót adott el. "A forgalom 100 százalékkal nőtt" – tette hozzá a nevének elhallgatását kérő autódíler.

Ez az egyik legnagyobb számban eladott kínai autó Oroszországban. Forrás: Komszomolszkaja Pravda
Ez az egyik legnagyobb számban eladott kínai autó Oroszországban. Forrás: Komszomolszkaja Pravda

A kínai autós cég azonban már Oroszországnál is messzebbre tekint – amint arról a vállalat alelnöke júliusban beszélt a Reutersnek. Son Su a terveikről szólva elárulta, hogy a következő három évben több mint hatvan új piacra akarnak betörni. A rendkívül dinamikusan és helyenként meglehetősen agresszívan terjeszkedő kínai gyártókat egy ideje már megkülönböztetett figyelemmel kíséri az Európai Unió is.

Főképpen az aggasztja Brüsszelt, hogy a kínaiak kihasználják az ukrajnai háború miatt, Moszkva ellen hozott büntető intézkedéseket, és elfoglalják az orosz piacról kivonuló nyugati cégek helyét. Ezzel is összefügghet, hogy újabb vámokkal sújtják a kínai elektromos autók európai behozatalát – vélik nyugati megfigyelők. A helyzetet tovább ronthatja, ha Peking válaszul ellehetetlenítené a Kínába exportáló vagy éppen ott termelő európai autógyártókat.

Címlapról ajánljuk
Vinkó József: én is megdöbbentem, milyen titkokat, rejtett történeteket mutatnak Budapest egyes gasztrohelyei

Vinkó József: én is megdöbbentem, milyen titkokat, rejtett történeteket mutatnak Budapest egyes gasztrohelyei

Nagyon is létezik gasztroturizmus – mondta Vinkó József, a Magyar Konyha magazin főszerkesztője az InfoRádió Aréna című műsorában, és felhívta a figyelmet újonnan összeállított gasztroséta helyekre. Beszélt arról is, hogy a hozzánk látogató külföldiek hetven százaléka milyen ételt keres, és hogy leáldozik-e a fine dining csillaga. Megtudhattuk tőle azt is, miért „házasítják” a japán és a perui konyhát.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.08. hétfő, 18:00
Szlávik János
a Dél-Pesti Centrumkórház infektológiai osztályának vezetője
Budapest így kerüli meg a kormányt a nemzetközi színtéren

Budapest így kerüli meg a kormányt a nemzetközi színtéren

Bár a diplomácia hagyományosan elsősorban nemzetállami feladatként jelenik meg, az utóbbi évtizedekben számos más szereplő – például civil szervezetek, vállalatok, multinacionális intézmények, valamint települési és területi önkormányzatok – is aktívan részt vesz a nemzetközi kapcsolatok alakításában. Az önkormányzatok így saját nemzetközi hálózataik révén bővítik mozgásterüket, tanulnak egymástól, átveszik egymás bevált gyakorlatait, és cserélnek közpolitikai modelleket. Az önkormányzati, vagy más néven szubnacionális diplomácia azt jelenti, hogy a nemzeti kormányok alatti közigazgatási egységek közvetlenül létesítenek és ápolnak külföldi partnerkapcsolatokat. Budapest esetében is az figyelhető meg, hogy az elmúlt években egyre határozottabban lép fel önálló, saját útját járó szereplőként a nemzetközi porondon.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×