eur:
404.65
usd:
374.52
bux:
76478.67
2024. november 8. péntek Zsombor
Nyitókép: Cavan Images/Getty Images

Új részletek az európai e-mobilitás fejlesztésére irányuló magyar akciótervről

Minap mutatta be az EU-s országok számára előterjesztett, az „elektromos közlekedés térnyerését célzó akcióterv” részleteit a Nemzetgazdasági Minisztérium. A témáról Fábián Gergely iparpolitikáért és technológiáért felelős államtitkár nyilatkozott részletekbe menően.

Egy induló javaslatcsomagról van szó, amelynek finomítása a következő időszakban fog megtörténni – szögezte le az államtitkár a Portfoliónak nyilatkozva. Fábián Gergely szerint a csomag célja, hogy terelje a vitát és beszélgetést indítson a témáról. Fontos, egy európai programról van szó, nem önálló költségvetési támogatásokról – tette hozzá.

A javaslat szerint új autó vásárlás esetében 4500 euró támogatást lehetne igényelni, ezt az összeget a korábbi német támogatási programra alapozták. Abban már megoszlik az EU-s országok véleménye, hogy támogatnak-e ilyen keresletoldali ösztönzőket.

„Az egyszerű, egységes támogatás és a differenciálás mellett is vannak érvek. A következő időszak feladata lesz, hogy erről dűlőre jussunk”

– fogalmazott.

A használt autók támogatásáról egyelőre kevés részletet lehet tudni, az államtitkár szerint kiindulópontnak az új autóknál javasolt 4500 eurót kell tekinteni. Mint mondta, a használt elektromos autók piacát ugyanúgy meg kell támogatni, mint az új autókét, hiszen az visszahat az új autó piacra. Hozzátette, hogy az elektromos autók értékének jelentős részét az akkumulátor adja, így annak nyomon követése, élettartama lekövetésének sztenderdizációja is segíthet az értékmeghatározásban és ezáltal a piacteremtésben. Megvan persze annak is a kockázata, hogy a kereskedők a támogatások összegét rögtön beépítik az árakba, de ezt a megfelelő részletszabályok kidolgozásával el lehet kerülni.

A javaslatcsomag kapcsán Fábián Gergely leszögezte, a cél, hogy a „nettó zéró” iparágakhoz hasonlóan az elektromos autóknak is legyen egy törvényük, amelyik meghatározott keretet teremt az iparág és a piac számára.

Mint hangsúlyozta, az európai gazdaságnak rendkívül fontos pillére az autóipar – „13 millió munkahelyről beszélünk közvetve, közvetlenül” –, ezért érdekük az országoknak, hogy a zöld átmenet sikeres legyen.

Ha ez nincs meg akkor a vevők elbizonytalanodhatnak, aminek negatív tovagyűrűző hatásai lehetnek a lakosságra és a gazdaságra nézve egyaránt.

A csomag több pontja vonatkozik a töltőinfrastruktúra, illetve a kapcsolódó infrastruktúra fejlesztésére, hiszen ez komoly korlátot jelent az elektromobilitás terjedésében. „A hálózatfejlesztés esetében a potenciális jelöltek mindig azt mondják, hogy nehéz nyereségesen üzemeltetni. Ezzel szemben az autó tulajdonosok azt mondják, hogy nincs elég töltőpont” – mutat rá az érdekellentétre Fábián Gergely.

Az viszont látszik, hogy nagyon komoly bővülést kell elérni a töltőhálózatban és a támogató infrastruktúrában, ami támogatás nélkül nem fog menni. A háztartási töltőállomások számára állomásonként 900-1500 euró támogatás bevezetését javasolta a kormány. Ezt a gyakorlatban az eszközök felszerelésére lehetne igényelni.

„A javaslatban szereplő 15-15 milliárd euró nyilvános hálózatfejlesztésre és töltőfejlesztésekre, plusz 20 milliárd euró házitöltő fejlesztésekre, európai szinten markáns növekedést tud eredményezni a penetrációban” – mondta Fábián Gergely hozzátéve: a javaslatokkal a cél egy kiszámítható, gördülékeny átállási pálya biztosítása a 2035-ös (az új robbanómotoros autók értékesítésének megszüntetését jelölő) céldátumig.

EU-s szinten 2035-ig a kormány legalább 100 milliárd euróra tett javaslatot a program teljes keretét illetően.

Emellett vannak állami támogatási lehetőségek, lazább szabályok, amelyek kifejezetten az autóipart, illetve az autóipari értéklánc támogatását szolgálhatják. Fábián Gergely szerint a program finanszírozásához jelenleg is lehet forrásokat találni az EU-s költségvetésben, illetve a 2028-as költségvetési ciklusban további pénzeket allokálni a programra.

Címlapról ajánljuk
Orbán Viktor az EPC-csúcs után: a világ gyorsabban fog megváltozni, mint gondoltuk

Orbán Viktor az EPC-csúcs után: a világ gyorsabban fog megváltozni, mint gondoltuk

A magyar miniszterelnök beszédével kezdődött és az Albániának mint következő helyszínnek történő átadással zárult az Európai Politikai Közösség (EPC) budapesti csúcstalálkozója. Ezután egy informális vacsorára kerül sor, amelyen természetesen tovább folytatódnak az egyeztetések, ahogy majd a pénteki uniós megbeszélésen is. Orbán Viktor reményei szerint az EU 27 országa péntek délutánra közelebb lesz egy mindenki számára elfogadható, Ukrajnával kapcsolatos megállapodáshoz.

Már formálódik az új Trump-adminisztráció – íme, a lehetséges nevek

Donald Trump megkezdte az elnöki adminisztráció összeállításának előkészítését - közölte a november 5-én elnökké választott republikánus politikus hatalomátvételért felelő szervezete csütörtökön.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.08. péntek, 18:00
Stumpf István
egyetemi tanár, korábbi alkotmánybíró és kancelláriaminiszter, az NKE John Lukács Intézet Amerika Kutatóintézetének emeritus kutatója
Jó napjuk van a tőzsdéknek, dőlnek a csúcsok, Amerika is pluszban zárt

Jó napjuk van a tőzsdéknek, dőlnek a csúcsok, Amerika is pluszban zárt

Az amerikai elnökválasztást követően valóságos Trump-ralit láthattunk az amerikai tőzsdéken, az irányadó amerikai indexek új történelmi csúcson zártak. Az ázsiai tőzsdéken vegyes volt ma reggel a kép, a kínai és a hongkongi tőzsde erősödött, megütötték viszont az ázsiai elektromos autógyártók részvényeit az amerikai elnökválasztás eredményeire reagálva. Az európai részvénypiacok tegnap nem tudtak végül pluszban zárni, de ma emelkedtek a német piac vezetésével, a német pénzügyminiszter menesztését követően. Ma újabb csúcsra mentek az irányadó amerikai indexek a nyitást követően, csúcsot döntött az OTP és a bitcoin is közel van hozzá. Az este sem lesz unalmas, a befektetők már a Fed kamatdöntésére várnak, az OTP és a Mol pedig hajnalban közzéteszi negyedéves eredményeit.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×