eur:
410.63
usd:
395.13
bux:
0
2024. december 25. szerda Eugénia
CHINA - 2021/04/24: In this photo illustration the Chinese electronics manufacturer company Xiaomi logo seen displayed on a smartphone with the word cancelled on a computer screen. (Photo Illustration by Budrul Chukrut/SOPA Images/LightRocket via Getty Images)
Nyitókép: Budrul Chukrut/SOPA Images/LightRocket/Getty Images

Kínai cégek váltották a nyugati márkákat Oroszországban

Több száz nyugati cég hagyta el a háború miatt Oroszországot: okostelefontól autóig terjedő termékpalettán kellett megoldást találni a hiányra.

A helyzet nagy nyertesei a nyugati márkák kínai riválisai lettek: iparági adatok közt többek közt a Xiaomi techcég és a Geely autógyártó forgalma ugrott meg nagy mértékben a kivonulásnak köszönhetően – írja a CNN.

A Counterpoint Research adatai szerint a Samsung és az iPhone korábbi listavezető eladásait most a Xiaomi és egy másik kínai gyártó, a Realme készülékei produkálják: a kínai márkák már a háború kezdete előtt is ott voltak az országban nagyjából 40 százalékos részesedéssel, de mostanra letarolják a piacot, annak 95 százalékát uralva. A korábban piacvezető Apple és Samsung 53 százalékos részesedése az országból történő kivonulással párhuzamosan 3 százalékra esett vissza.

Az utakon hasonló folyamatok zajlanak. A két kínai autógyártó, a Chery és a Great Wall Motor gépjárművei bekerültek a legnépszerűbb autók tízes mezőnyébe, a BMW és a Mercedes ugyanakkor eltűnt onnan a S&P Global Mobility adatai szerint.

Az oroszok rekord mennyiségben vásároltak tavaly kínai autót:

2022-ben 7 százalékkal nőtt az új kínai autók eladása, 121 800 jármű eladásával – annak ellenére is, hogy a piac összeomlott.

A Lada, a már a háború előtt is népszerű hazai márka 22 százalékról 28 százalékra növelte részesedését a piacon tavaly az S&P adatai szerint. A korábbi nagy nyugati játékosok eltűntek a palettáról – Tu Le, a pekingi székhelyű Sino Auto Insights tanácsadó cég alapítója szerint a kínai márkák pedig örömmel töltik be az általuk hagyott űrt.

De van, akinek így is a nyugati autó kell

A Xiaomi, a Realme és a Honor – a korábban a Huawei tulajdonolta márka – gyorsan megragadta a kínálkozó lehetőséget Jan Stryjak, a Counterpoint Research társigazgatója szerint. A három márka 2022 harmadik negyedévében 39, 190, illetve 24 százalékkal növelte az Oroszországba irányuló szállításait az előző negyedévhez képest. A Xiaomi megduplázta piaci részesedését az év során.

Ez annak is köszönhető, hogy bár a kormány engedélyezte az okostelefonok paralel importját, azaz szomszédos országokból, például Kazahsztánból való behozatalát, ez sem adott valós megoldást az Apple vagy a Samsung készülékeinek esetében. Az ilyen telefonokat vásárló felhasználóknak

gondot okozhat az Oroszországban blokkolt mobilalkalmazások letöltése, ahogyan a nyugati autóhoz így hozzájutók is elestek a garanciától.

A nyugati márkákhoz ragaszkodó oroszok így is megvették vakációjukon az Audit vagy a Mercedest, ami egészen a szovjet időkre emlékeztető helyzete alakított ki.

Az orosz piac azonban zsugorodik: tavaly az okostelefon-eladások 33 százalékkal, 21 millióra csökkentek a Counterpoint Research szerint. Eközben az európai okostelefon-piac 20 százalékkal csökkent.

Az orosz autópiac még rosszabbul teljesített, az Autostat szerint 2022-ben közel 60 százalékkal csökkent az előző évhez képest.

Sok orosz fogyasztó inkább vár a nagy értékű termékeket érintő döntésekkel

– részben az esetleges későbbi mozgósítások miatt.

Az elemzők szerint a kérdés az, hogy a piac örökre megváltozott-e. A háború végét követően a nyugati okostelefon-márkák visszatérhetnek és gyorsan visszaszerezhetik eladásaikat, a nagy kérdést az autópiac jelenti. Sok múlik azon, meddig tart még a háború: ha elég sokáig, akkor a cserejátékosokból állandó szereplő válhat.

Címlapról ajánljuk
5200 kilométer evezés 40 nap alatt – magyar páros döntene világcsúcsot az Atlanti-óceánon

5200 kilométer evezés 40 nap alatt – magyar páros döntene világcsúcsot az Atlanti-óceánon

Havasi Gergő és Szabó Norbert Ádám január 5-én egy több mint hét méter hosszú és két méter széles hajóval vág neki az óriási megterheléssel járó expedíciónak. Előbbi, a Magyar Honvédség 2. sportszázadának katonasportolója az InfoRádióban elmondta: egymást háromóránként váltva naponta 130 kilométert szeretnének evezni, közben semmilyen külső segítséget nem kapnak és kíséretük sem lesz.

Erdő Péter: „Hisszük, hogy személyesen tudunk kommunikálni Istennel”

Hisszük, hogy imáinkban személyesen tudunk kommunikálni Istennel, és neki hatása van az emberiség sorsára - mondta Erdő Péter bíboros, esztergom-budapesti érsek karácsony alkalmából , hangsúlyozva, hogy ezért nem lehet abbahagyni a békéért való imát.
VIDEÓ
Egzisztenciális válságban az európai autóipar - Ez már a mélypont?

Egzisztenciális válságban az európai autóipar - Ez már a mélypont?

Nagyon komoly kihívásokkal néz szembe az európai autóipar, erre az idei év eseményei is rámutattak. A globális piaci verseny, különösen a kínai gyártók térnyerése, az EU-s szabályozás szigorodása, és a gyenge elektromosautó-eladások súlyosbítják az európai szereplők helyzetét, ami létszámleépítésekhez, gyárbezárásokhoz vezetett. Az idei év eseményei rámutattak, hogy ez egy nagyon komoly kihívásokkal terhelt időszak, és nagyon úgy tűnik, hogy az idei ugyan lezárul, gondoknak még koránt sincs vége.

EZT OLVASTA MÁR?
×
2024. december 23. 21:42
×
×
×
×