eur:
411.68
usd:
395.29
bux:
79551.8
2024. november 23. szombat Kelemen, Klementina
young woman applying lipstick, using rear view mirror of a car
Nyitókép: Kathrin Ziegler/Getty Images

Meglepő, de ez aggasztó jel: egekbe szöktek a rúzseladások

Mindez komoly bajt jelezhet a gazdaság egészére nézve.

Komoly nehézségekre utal az úgynevezett „rúzsindikátor” Németországban. Bizonytalan gazdasági és szűkös pénzügyi helyzetben ugyanis jelentősen megugrik a rúzseladások mennyisége, és így történt ez tavaly is – írja elemzésében a Handelsblatt című német gazdasági napilap, amit a Napi.hu szemlézett.

Mint olvasható, a jelenségre a magyarázat viszonylag egyszerű, aki nem tud vagy nem akar nagy értékű dolgot vásárolni, az legalább apró luxusvásárlásokkal kényezteti magát. A férfiak ilyenkor rendszerint több parfümöt vásárolnak, a nők gyakrabban használnak rúzst. Ezt a jelenséget rúzs-effektusnak nevezik.

Az Euromonitor International piackutató szerint a rúzseladások csak Németországban öt százalékkal nőttek 2022-ben az előző évhez képest.

Korábban is már megesett

Nem ez az első eset, hogy a rúzseladások alakulása ellentétesen mozgott a német gazdaság teljesítményével. A 2008-2009-es pénzügyi válság alatt hasonló tendencia volt megfigyelhető. Az Estée Lauder luxuscsoport akkori vezetője anno a 2001. szeptember 11-i terrortámadások után is jelentős növekedést figyelt meg a rúzseladásokban. De állítólag ez volt tapasztalható Amerikában az 1930-as években, a nagy gazdasági világválság idején.

A GfK piackutató szerint 2022-ben nyolcmillió fogyasztó vásárolt legalább egy rúzst Németországban, 2021-ben még kétmillióval kevesebben.

A gazdasági lap azt is megjegyzi, hogy

a rúzsindex bár erősítheti a közgazdászok és a vállalkozók félelmét a közelgő recessziótól, azért nem 100 százalékosan működő mutató.

Sokszor a gazdaságilag jobb időszakokban is nő a kozmetikumok iránt a kereslet. Ráadásul járvány idején egyáltalán nem működött, a német a GDP 3,7 százalékkal esett vissza a koronavírus első évében, 2020-ban, a rúzseladások pedig csaknem 20 százalékkal zuhantak.

Persze ez természetes volt egy olyan időszakban, amikor a koncert- és színházlátogatások szüneteltek, az emberek otthonról dolgoztak és amúgy is sokan maszkot viseltek. Pont emiatt a mostani növekedés egy része a bázishatásnak is köszönhető, azaz annak, hogy a korábbi években visszaesés volt.

Címlapról ajánljuk
Takács Ernő: 2025 hozhatja fellendülést az ingatlanfejlesztési piacon

Takács Ernő: 2025 hozhatja fellendülést az ingatlanfejlesztési piacon

Az ipari ingatlanoké most a slágerpiac, az iroda-, a vásárlóközpont-, szállodafejlesztés közül a legtrendibb – mondta Takács Ernő, az Ingatlanfejlesztői Kerekasztal Egyesület elnöke az InfoRádió Aréna című műsorában. Természetesen elemezte más szegmensek helyzetét is, így a lakás- és szállodapiaci helyzetet és az irodabérléssel kapcsolatos újdonságokat is.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.25. hétfő, 18:00
Csizmazia Gábor
a Nemzeti Közszolgálati Egyetem John Lukacs Intézetének tudományos munkatársa
EZT OLVASTA MÁR?
×
2024. november 23. 07:45
2024. november 23. 07:30
×
×
×
×