Magyarországon működő szolgáltatók és honlap-üzemeltetők is bírságolhatók egy uniós adatvédelmi irányelv alapján. A Francia Adatvédelmi Hatóság ugyanezen szabálynak köszönhetően már tavaly év végén rekordösszegű, mintegy 48 milliárd forint értékű büntetést tudott kiszabni a Google-ra és az Amazonra.
A francia hatóság szerint
a két cégóriás megfelelő tájékoztatás nélkül helyezett el úgynevezett sütiket felhsználóik számítógépén,
így lehetőségük nyílt az érintettek széles körű megfigyelésére. A legálisan használt sütik célja is a webes tevékenység figyelése, az így nyert információkat a szolgáltatások fejlesztésére használják fel. A sütikkel nyert adatokat azonban például marketingcélokra is használhatják – magyarázta az InfoRádióban Teleki Lóránt, a BDO Legal adatvédelmi tanácsadója.
"Ezek a sütik apró szöveges fájlok, amelyek a laikusoknak nem sokat mondanak, felismerhetetlenek, de lehetővé teszik az adott internetfelhasználó teljes nyomonkövethetőségét: böngészés, tartózkodási hely, vásárlási preferenciák."
A büntetés kiszabásának alapjául szolgáló uniós irányelv márpedig megtiltja a sütik elhelyezését, ha a fehasználó nem kap róluk előzetes és világos tájékoztatást, vagy azokhoz ezután sem sem járult hozzá. Ezt márpedig Magyarország is használhatja irányadó jogelvként – hívta fel a figyelmet az adatvédelmi tanácsadó.
"Ez az irányelv a magyar jogban is megtalálható, ez alapján a magyar nemzeti adatvédelmi hatóság is fel tud lépni a Google-lal vagy más adatkezelő céggel szemben."
Teleki Lóránt szerint
a szolgáltatók könnyen elkerülhetik az esetleges büntetést, ha hozzájárulást kérnek a sütik kezeléséhez és elhelyezéséhez, és ilyenkor ennek elutasítását is könnyen hozzáférhetővé teszik.
Fontos, hogy a sütik kezelésének céljáról is tájékoztassák a felhasználókat. Egy honlapon pedig nem szerepelhet olyan süti, amely a felhasználó hozzájárulása nélkül harmadik személynek gyűjt adatot. A szakértő szerint a tagállami hatóságok egyre gyakrabban szabnak ki adatvédelmi bírságot. Az olasz versenyfelügyet például szerdán 7 millió euróra büntette a Facebookot, mert szabálytalanul használta fel reklámokhoz a felhasználók adatait.