Mint tornádó söpör végig a világ és benne a vén Európa autóiparán a technológiai váltás kényszere, amely többek közt korábban elképzelhetetlen házasságokat eredményez a gyártó cégek között – fogalmaz keddi számában a Magyar Nemzet. A legújabb hír, hogy a Fiat megállapodott a PSA-csoporttal, vagyis a francia Peugeot, Citroën és DS, valamint a német Opel márkákat birtokló birodalommal, hogy a jövőben a Fiat modelljeit a franciák műszaki alapjaira építik. Az Automotive News híre szerint már kiadták az utasítást a Fiatnál, hogy
minden, a jelenlegi kisautókhoz kötődő fejlesztési és szerszámtervezési tevékenységet azonnal állítsanak le,
ma lengyelországi gyárban pedig bevezetik a Peugeot CMP padlólemezét.
A lap megjegyzi, a márkák házasságaihoz már hozzászokhattak az európai autósok, azonban az korábban elképzelhetetlen volt, hogy egy német és francia márka bútorozzon össze. Sokan pedig szkeptikusok voltak a PSA és az Opel házasságát illetően, mert ahelyett, hogy a szolid német technikát ötvöznék a francia extravaganciával, éppen fordítva történt: Peugeot-alapokra építenek németes külsejű gépkocsikat.
A Fiat és a PSA esetében nincsen ilyen tűz és víz ellentét, mindkét gyártó a latinos autóépítési divatot képviseli. Az 1960-as, 70-es évek olasz és francia kisautói iskolát teremtettek, viszonylag olcsón adtak egyszerű és tartós, ugyanakkor élhető, élvezhető, stílusos járműveket. A technológiai változások azonban átalakították ezeket a kisautókat: a kibocsátási korlátozások miatt megjelent az elektronika, az ütközési biztonság érdekében nagyobb, nehezebb, merevebb karosszériákat kellett építeni. Ennek a folyamatnak a vége a hibridek és e-autók építése, és mindkettő
lehetetlenné teszi, hogy a gyártók olcsó, kicsi, könnyű, egyszerű járműveket áruljanak,
és még haszon is legyen rajta. A Fiat, amely az olasz piacon nem tudott boldogulni, előbb az amerikai Chryslert vásárolta meg, majd tárgyalásokat folytatott a Renault–Nissan csoporttal. Végül a korszak talán legügyesebb autóipari csúcsmenedzsere, a portugál Carlos Tavares által felépített PSA-csoporttal állapodtak meg.
A fenti összeolvadások alaposan átrajzolják az európai gyártói piacot. A tömegmárkák tekintetében a VW-csoporton kívüli csatatéren egyre kevesebb a szereplő: a PSA konglomerátuma mellett a Renault és a Ford maradt.
Az európai összeolvadási hullám hátterében az elektromos meghajtásra való áttérési igyekezet húzódik meg. Az új technológia fejlesztése rengeteg pénzt emészt fel, miközben a megtérülés idejét nem lehet megjósolni. A váltás egyik rövid távú áldozata a városi kisautók szegmense lehet, holott a józan ész azt diktálná, hogy inkább ilyen autókkal kellene megtölteni a parkolókat és mélygarázsokat, mint a terepjárókat idéző monstrumokkal – teszik hozzá.