INFORÁDIÓ 
2020. május 29. péntek
Magdolna

koronavírus

utazási iroda

visszafizetés

Brit utasok Korfu görög sziget Joánisz Kapodísztriasz nemzetközi repülőterén 2019. szeptember 23-án, miután a legrégibb brit utazási iroda, a Thomas Cook csődöt jelentett és azonnali hatállyal beszüntette tevékenységét. A brit polgári repülésügyi hivatal (CAA) beveti a Matterhorn-művelet nevű készenléti tervét a Thomas Cook szervezésében külföldön tartózkodó csaknem 160 ezer brit utas hazaszállítására. A külföldi érdekeltségeket is beleszámítva meghaladhatja a 600 ezret azoknak az utasoknak a száma, akik jelenleg a Thomas Cook által szervezett utakon vesznek részt.

Az utazási irodák pénz helyett vouchert adnának az itthon rekedt utasoknak

Infostart

A hatályos kormányrendelet szerint 14 nap alatt vissza kellene fizetniük a meghiúsult utazás árát, de a befizetett pénz már nincs az irodáknál. Kormányzati segítséget és a jogszabályváltozást remélnek.

Az utazási irodák számára komoly segítség, hogy a szakma bekerült az átmeneti járulékfizetési kedvezményt biztosító veszélyeztetett tevékenységi körbe. De mindez nem sokat ér, ha nem sikerül elérni azt, hogy a fel nem használt utakért az irodáknak egy évig ne kelljen visszafizetniük az utasoknak azt a pénzt, amit ők sem kapnak vissza a szolgáltatóktól – fejtette ki Az Utazónak Molnár Judit, a Magyar Utazási Irodák Szövetségének elnöke.

A koronavírus-járvány kitörése után az utazási irodák azzal voltak elfoglalva, hogy olykor a szó szoros értelmében haza mentsék a velük utazó több ezer magyar utast. Most a feladat az, hogy likviditásuk megőrzése érdekében – a Nyugaton is alkalmazott gyakorlatnak megfelelően – meggyőzzék utasaikat arról, hogy ne lemondják, hanem inkább átfoglalják a megrendelt utakat egy későbbi indulásúra.

"A helyzet azért drámai, mert az utasok által befizetett pénz nem az irodáknál van.

Amikor az utas megrendelte az utazást, az irodák azonnal továbbutalták a pénzt a szolgáltatást közvetlenül nyújtó cégeknek – légitársaságoknak, szállodáknak, hajóstársaságoknak –, de ők ezt most egyszerűen nem fizetik vissza. Helyette olyan, egy éven belül leutazható utalványt adnak, aminek a felhasználása bonyolult, egy utas nem is tudna igazán mit kezdeni vele" – mondta Molnár Judit.

Mivel az utazási irodák – az egész kontinensen – nem kapják vissza az általuk már továbbutalt pénzt, természetesen ők sem tudják visszaadni az utasnak azt, ami nincs náluk. Ezért létfontosságúnak tartja az elnök, hogy módosuljon az utazási irodák általános szerződési feltételeit, valamint az utasokkal megkötött szerződések tartalmát meghatározó kormányrendelet. Ez ugyanis kimondja: ha az utazás ellehetetlenül, az utazási irodának 14 napon belül a befizetett teljes összeget vissza kell fizetnie.

Ezért a MUISZ nevében benyújtott egy jogszabály-módosítási javaslatot a pontos jogszabályszöveggel. Ez arról szól, hogy ebben a rendkívüli helyzetben az utazási irodáknak meglegyen a lehetőségük arra, hogy a pénz visszafizetése helyett, a közvetlen szolgáltatókhoz hasonlóan ők is egy egy évig érvényes vouchert adjanak az utasoknak a fel nem használt utakért.

Minden Infostart-cikk a koronavírusról itt olvasható!

Nyitókép: MTI/AP/InTime News/Sztamatisz Katopodisz
A címlapról ajánljuk

INFOSTART
 
INFORÁDIÓ
PARTNEREINK
Sixt    iCom
infostart
AZ INFORÁDIÓ HÍRPORTÁLJA 
 
 

A médiaszolgáltatási tevékenységét a Médiatanács a Magyar Mecenatúra Program keretében támogatja.

NMHH
Az Év Honlapja 2018