Az Eurostat statisztikái szerint összesen 13,8 millió ember dolgozott a járműiparban 2017-ben. A szektor közvetlenül 2,6 millió embernek, míg közvetetten 11,2 millió embernek adott munkát. A közvetlenül a járműgyártásban dolgozók aránya a feldolgozóiparon belül Szlovákiában volt a legmagasabb, de Magyarország is előkelő helyen végzett. Idehaza a munkavállalók 12,9 százaléka dolgozott közvetlenül a járműgyártásban 2017-ben, amely az ötödik legmagasabb érték volt az EU-ban és magasan az uniós átlag felett volt - írta az ACEA adatai alapján a Portfolio.
A közvetlenül a járműgyártásban dolgozók aránya a feldolgozóiparon belül, 2017-ben
1. Szlovákia 15,4%
2. Románia 15,3%
3. Csehország 13,4%
4. Svédország 13,3%
5. Magyarország 12,9%
6. Németország 11,8%
Eu átlag 8,5%
7. Spanyolország 8,3%
8. Franciaország 7,7%
9. Lengyelország 7,7%
10. Egyesült Királyásg 7,3%
Európában összesen 309 olyan üzem található, ahol jármű, vagy éppen motorgyártást végeznek. Ezek közül 137-ben történik autók összeszerelése, míg 37-ben kisteherautókat, 59-ben teherautókat, 47-ben buszokat, 72-ben pedig motorokat szerelnek össze. Az Európai Unió területén összesen 229 gyár üzemel.
Az EU autógyárai valósággal ontották magukból a legkülönbözőbb modelleket, tavaly több mint 16,5 millió autó gördült le a gyártósorokról, igaz, ez mintegy 1,4 százalékos csökkenést jelentett 2017-hez képest. Az ACEA statisztikai szerint egyébként Magyarországon több mint 430 ezer személyautó készült 2018-ban.
Sok autó, de főleg használt
Magyarországon összesen 136 594 autót regisztráltak, amely erős kétszámjegyű növekedést jelentett 2017-hez képest. Ennek ellenére, hogyha megnézzük az 1000 lakosra vetített új autók regisztrációjának a számát, akkor el kell mondani azt is, hogy Magyarország a maga durván 14-es értékével a sereghajtók között volt és messze elmaradt a 30-as EU-s átlagtól.
Az 1000 lakosra vetített új autók regisztrációjának száma 2018-ban
1. Luxemburg 88
2. Belgium 48
3. Németország 41
4. Ausztria 39
...EU átlag 30
...11. Csehország 25
...14. Szlovákia 18
...17. Magyarország 14
...17. Lengyelország 14
A nemzetközi trendeknek megfelelően Magyarországon is az SUV a legnépszerűbb kategória, több mint minden harmadik autó (36,8%) SUV volt az eladott új autók között 2019 első hat hónapjában, és 35% volt az arányuk 2018-ban.
A dízelautók aránya tovább csökkent Európában: a 2015-ös 51,5%-ról 2018-ra 35,9%-ra.
Nemhogy csökkent, nőtt a szén-dioxid-kibocsátás
Egy kellemetlen folyamatra is rámutatnak az ACEA adatai:
az EU-ban 1,8 százalékkal nőtt az új autók átlagos szén-dioxid kibocsátása, amelynek a mértéke így 120,6 g/km volt tavaly.
Ez több tényezővel is magyarázható.
- Egyre népszerűbbek az SUV-k, vagyis azok a jellemzően nagyobb tömeggel rendelkező és erősebb motorral szerelt járművek, amelyeknek az üzemeltetése során több szén-dioxid keletkezik.
- Egyre kevesebb dízelmotorral szerelt jármű fogy, ez pedig azért jelentett problémát, mert ezek az autók jellemzően kevesebb szén-dioxidot bocsátanak ki, mint benzines társaik.
- Az alternatív meghajtású járművek értékesítése elmarad a korábbi várakozásoktól, így ezeknek a típusú járműveknek a teljes flották szén-dioxid-kibocsátására gyakorolt kedvező hatása nem tud érdemben érvényesülni.
Magyarországon egyébként az értékesített új autók átlagos szén-dioxid-kibocsátása 129 g/km volt 2018-ban, amely 2,7 százalékos növekedést jelentett 2017-hez képest.
Hogyan fogják teljesíteni a gyártók a szigorodó törvényi előírásokat?
Az új autók értékesítésén belül csökkent azoknak a járműveknek a részaránya, amelyek szén-dioxid-kibocsátása 96-130 g/km között van. Nőtt viszont azok részaránya, amelyek szén-dioxid-kibocsátása meghaladja a 130 g/km-t.
A 96 g/km-nél kevesebb szén-dioxidot kibocsátó autók aránya pedig nemhogy nem emelkedett kellő mértékben, hanem még csökkent is tavaly.