eur:
394.41
usd:
369.37
bux:
65607.88
2024. április 23. kedd Béla
Nyitókép: Pixabay

Érdekes lista ötödik helyére került Magyarország

Az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) részletes adatsorokat tett közzé az autóipari vállalatokról és az autópiacról.

Az Eurostat statisztikái szerint összesen 13,8 millió ember dolgozott a járműiparban 2017-ben. A szektor közvetlenül 2,6 millió embernek, míg közvetetten 11,2 millió embernek adott munkát. A közvetlenül a járműgyártásban dolgozók aránya a feldolgozóiparon belül Szlovákiában volt a legmagasabb, de Magyarország is előkelő helyen végzett. Idehaza a munkavállalók 12,9 százaléka dolgozott közvetlenül a járműgyártásban 2017-ben, amely az ötödik legmagasabb érték volt az EU-ban és magasan az uniós átlag felett volt - írta az ACEA adatai alapján a Portfolio.

A közvetlenül a járműgyártásban dolgozók aránya a feldolgozóiparon belül, 2017-ben

1. Szlovákia 15,4%

2. Románia 15,3%

3. Csehország 13,4%

4. Svédország 13,3%

5. Magyarország 12,9%

6. Németország 11,8%

Eu átlag 8,5%

7. Spanyolország 8,3%

8. Franciaország 7,7%

9. Lengyelország 7,7%

10. Egyesült Királyásg 7,3%

Európában összesen 309 olyan üzem található, ahol jármű, vagy éppen motorgyártást végeznek. Ezek közül 137-ben történik autók összeszerelése, míg 37-ben kisteherautókat, 59-ben teherautókat, 47-ben buszokat, 72-ben pedig motorokat szerelnek össze. Az Európai Unió területén összesen 229 gyár üzemel.

Az EU autógyárai valósággal ontották magukból a legkülönbözőbb modelleket, tavaly több mint 16,5 millió autó gördült le a gyártósorokról, igaz, ez mintegy 1,4 százalékos csökkenést jelentett 2017-hez képest. Az ACEA statisztikai szerint egyébként Magyarországon több mint 430 ezer személyautó készült 2018-ban.

Sok autó, de főleg használt

Magyarországon összesen 136 594 autót regisztráltak, amely erős kétszámjegyű növekedést jelentett 2017-hez képest. Ennek ellenére, hogyha megnézzük az 1000 lakosra vetített új autók regisztrációjának a számát, akkor el kell mondani azt is, hogy Magyarország a maga durván 14-es értékével a sereghajtók között volt és messze elmaradt a 30-as EU-s átlagtól.

Az 1000 lakosra vetített új autók regisztrációjának száma 2018-ban

1. Luxemburg 88

2. Belgium 48

3. Németország 41

4. Ausztria 39

...EU átlag 30

...11. Csehország 25

...14. Szlovákia 18

...17. Magyarország 14

...17. Lengyelország 14

A nemzetközi trendeknek megfelelően Magyarországon is az SUV a legnépszerűbb kategória, több mint minden harmadik autó (36,8%) SUV volt az eladott új autók között 2019 első hat hónapjában, és 35% volt az arányuk 2018-ban.

A dízelautók aránya tovább csökkent Európában: a 2015-ös 51,5%-ról 2018-ra 35,9%-ra.

Nemhogy csökkent, nőtt a szén-dioxid-kibocsátás

Egy kellemetlen folyamatra is rámutatnak az ACEA adatai:

az EU-ban 1,8 százalékkal nőtt az új autók átlagos szén-dioxid kibocsátása, amelynek a mértéke így 120,6 g/km volt tavaly.

Ez több tényezővel is magyarázható.

  1. Egyre népszerűbbek az SUV-k, vagyis azok a jellemzően nagyobb tömeggel rendelkező és erősebb motorral szerelt járművek, amelyeknek az üzemeltetése során több szén-dioxid keletkezik.
  2. Egyre kevesebb dízelmotorral szerelt jármű fogy, ez pedig azért jelentett problémát, mert ezek az autók jellemzően kevesebb szén-dioxidot bocsátanak ki, mint benzines társaik.
  3. Az alternatív meghajtású járművek értékesítése elmarad a korábbi várakozásoktól, így ezeknek a típusú járműveknek a teljes flották szén-dioxid-kibocsátására gyakorolt kedvező hatása nem tud érdemben érvényesülni.

Magyarországon egyébként az értékesített új autók átlagos szén-dioxid-kibocsátása 129 g/km volt 2018-ban, amely 2,7 százalékos növekedést jelentett 2017-hez képest.

Hogyan fogják teljesíteni a gyártók a szigorodó törvényi előírásokat?

Az új autók értékesítésén belül csökkent azoknak a járműveknek a részaránya, amelyek szén-dioxid-kibocsátása 96-130 g/km között van. Nőtt viszont azok részaránya, amelyek szén-dioxid-kibocsátása meghaladja a 130 g/km-t.

A 96 g/km-nél kevesebb szén-dioxidot kibocsátó autók aránya pedig nemhogy nem emelkedett kellő mértékben, hanem még csökkent is tavaly.

Címlapról ajánljuk
Patthelyzet: erősödik az idegengyűlölet, de az orosz gazdaságnak nagy szüksége lenne a vendégmunkásokra

Patthelyzet: erősödik az idegengyűlölet, de az orosz gazdaságnak nagy szüksége lenne a vendégmunkásokra

A közép-ázsiai vendégmunkások kulcsszerepet játszanak az orosz gazdaságban, a márciusi, moszkvai terrortámadás azonban jókora zavart okozott a bevándorláspolitikában. Gönczi Róbert, a Migrációkutató Intézet elemzője az InfoRádióban elmondta: „társadalmi trendforduló” érzékelhető a bevándorlókkal szemben, amit egy idő után már az orosz kormányzat sem hagyhat figyelmen kívül. A helyzet nem könnyű, ugyanis az állam eddig vendégmunkások alkalmazásával próbálta mérsékelni a munkaerőhiányt.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.04.23. kedd, 18:00
Sz. Bíró Zoltán
történész, Oroszország-szakértő
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×