eur:
413.48
usd:
396.47
bux:
78741.84
2024. december 22. vasárnap Zénó
Jövőre jöhet az első önvezető autó a magyar utakon

Jövőre jöhet az első önvezető autó a magyar utakon

Jövőre megszülethet az első olyan jogszabály, amely - meghatározott körülmények mellett - engedélyezi, hogy önvezető jármű részt vegyen a közúti forgalomban Magyarországon - mondta Lepsényi István, a Nemzetgazdasági Minisztérium államtitkára az InfoRádiónak.

Önvezető járművek tesztpályájává alakítják az M7-es autópálya több szakaszát, sőt Zalaegerszeg egy részét is, a létesítendő zalai zárt tesztpályához kapcsolódva – nyilatkozott Palkovics László ­oktatási államtitkár. Az ok egyszerű: az autonóm autók vizsgálata nem szorítkozhat csak a forgalomtól elzárt területekre.

"Az önvezető járművek tesztelése két módon történik. Az egyik, hogy tényleges közlekedési viszonyok között próbálják ki, hogy különböző helyzetekben hogyan viselkedik a jármű, és erre jelölnek ki első lépésben olyan autópálya-szakaszokat, ahol a többi járművezetőt is figyelmeztetik, hogy előfordulhatnak önvezető járművek. Ez egy közlekedési körülmények között végrehajtott, kontrollált kísérlet" - mondta az InfoRádió kérdésére Lepsényi István, a Nemzetgazdasági Minisztérium államtitkára.

A másiki szakasz zajlik majd a zalaegerszegi próbapályán, ahol szabályozott körülmények között, megismételhető vizsgálatokat végeznek. E folyamat végén adhatja majd ki a hatóság az önvezető jármű típusbizonyítványát, amellyel már nem kísérleti jelleggel, hanem engedélyezett módon közlekedhet a közutakon.

Nem csak a tesztpálya

Ez év tavaszán jelentette be a Orbán Viktor miniszterelnök, hogy a kormány Zalaegerszeg mellett tesztpályát épít, amelyet kifejezetten az önvezető járművek fejlesztésének igényei szerint alakítanak ki. A Recar projekt azonban nem csak egy próbapálya építését célozza. Az M7-es autópálya egy jelentős szakaszát úgy alakítanák át, hogy alkalmas legyen önvezető technológiák vizsgálatára, a Zalaegerszeg és az M7-es között építendő autópálya-szakasz pedig kifejezetten ilyen tesztekre lesz felkészítve, például autonóm teherautó-konvojokat is lehet majd ott közlekedtetni.

Ehhez azonban a jogszabályokat is meg kell változtatni, mert a jelenleg érvényben lévő "bécsi konvenció" azt írja elő, hogy minden járműnek rendelkeznie kell vezetővel, és a vezetőnek bármely pillanatban be kell tudnia avatkozni a jármű irányításába.

"Az önvezető járműnél ez természetesen nem lehetséges, ezért egy sor fajsúlyos kérdést kell tisztázni. Például, hogy ha balesetet okoz az autonóm jármű, ki a felelős" - jelezte a fő problémát az államtitkár.

Lepsényi István szerint azonban a jogi háttér megteremtésére nem kell sokat várni, szerinte 2017 első negyedévében megjelenhet az a jogszabály, amely meghatározott körülmények között engedélyezi, hogy önvezető jármű kimehessen a magyarországi utakra.

"A jogszabály meghatározza majd, hogy bizonyos feltételek mellett kimehet a forgalomba, de a vezetőnek ott kell ülnie a vezetőülésben, ám leveheti a kezét a kormányról, és hagyhatja, hogy a jármű irányítson" - mondta Lepsényi István.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Jön a havazás, elkészültek az első térképek

Jön a havazás, elkészültek az első térképek

Jelentősebb havazásra figyelmeztet, ezért óvatosságot és a közösségi közlekedés előnyben részesítését kéri az autósoktól a Fővárosi Önkormányzat és a Budapesti Közművek. Közben a meteorológia intézet bemutatta azt a térképet, amelyen a várható havazás láthetó.

Hogyan tartsuk távol a macskát a karácsonyfától?

„Curiosity killed the cat”, avagy a Kíváncsiság ölte meg a macskát – tartja az angol mondás. Amikor a karácsonyfáról és macskákról van szó, persze nem kell ilyen drámai kimenetelre számítani, de néhány óvintézkedés segíthet elkerülni, hogy ledőljön a fa.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.12.22. vasárnap, 18:00
Prőhle Gergely
a Nemzeti Közszolgálati Egyetem John Lukacs Intézet programigazgatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×