eur:
402.88
usd:
349.66
bux:
98560.68
2025. június 21. szombat Alajos, Leila
Electric Vehicle is changing in street.
Nyitókép: nrqemi/Getty Images

Új kutatás: ők az utak csendes gyilkosai

Városi környezetben kiemelten veszélyesebbek a gyalogosokra és kerékpárosokra a csendes kocsik.

Számtalan előnye mellett a forgalomban van egy (nem) jól hallható hátránya a hibrid és elektromos autóknak: az, hogy a forgalomban hang híján nehezebben észlelhetők a gyalogosok és kerékpározók számára - írja a kozlekedesbiztonsag.hu. Erről pedig most már baleseti arányszámok is rendelkezésre állnak, egy tanulmány szerint a hibrid és elektromos autók kétszer nagyobb valószínűséggel ütik el a gyalogosokat, mint a benzines vagy dízelmotoros járművek. A városi területen a szorzó hármas.

A tanulmányt a brit Journal of Epidemiology and Community Health kutatása alapján készítették, és a The Guardianben jelent meg.

Az ok viszont nem kizárólag a csendesség, a csendes autók sofőrjei általában fiatalok és kevésbé tapasztaltak lehetnek

2017-ben az Egyesült Államok Közlekedési Minisztériumának jelentése állapította meg, hogy az elektromos és hibrid autók 20 százalékkal nagyobb kockázatot jelentenek a gyalogosok számára, mint a benzines és dízelmotoros autók, de jóval nagyobb, akár 50 százalékkal nagyobb kockázatot jelentenek a kis sebességű manőverek, például kanyarodás, a tolatás vagy a forgalomban való elindulás során.

A baleseti statisztikák átvizsgálása során 916 713 érintett embert ölelt fel a kutatás, közülük 120 197 gyalogos volt, közülük több mint 96 ezret ütött el taxi vagy egyéb autó. Az utakon közlekedő járművek nagy többsége benzines vagy dízelmotoros, és a gyalogos ütközések háromnegyedében ezek voltak érintettek. De ugyanakkora megtett távolságon az akkumulátoros autók veszélyesebbek voltak. A Journal of Epidemiology and Community Health tanulmánya szerint az átlagos éves gyalogos balesetek száma 100 megtett mérföldre vetítve 5,16 volt az elektromos és hibrid autók esetében, míg a benzines és dízelautóké csak 2,4.

Vidéki környezetben az akkumulátoros autók nem voltak veszélyesebbek, mint a benzinesek vagy a dízelek, de a városokban háromszor nagyobb valószínűséggel ütköztek gyalogosokkal.

2019 júliusa óta egyébként minden, Európában értékesített új hibrid és elektromos járműnek rendelkeznie kell akusztikus hangkeltő rendszerrel, amely akkor riaszt, amikor az autó lassan halad. Ugyanakkor több százezer elektromos autó közlekedik az utakon a fenti eszközök nélkül.

Címlapról ajánljuk
Devizaváltás külföldön: sokkal drágább lehet a nyaralás, ha erre nem figyelünk oda

Devizaváltás külföldön: sokkal drágább lehet a nyaralás, ha erre nem figyelünk oda

A külföldi utazások alkalmával a fizetés módjától függően akár 4 és 14 százalék közötti különbség is lehet ugyanannak a vásárlásnak a forintban számított végösszegében - derül ki a money.hu összeállításából. A portál pénzügyi elemzője azt tanácsolja, hogy mindig itthon váltsunk devizát, és csak rendkívüli helyzetben használjuk külföldön az ATM-et.

Donald Trump megmondta, mennyit tehet Európa az iráni bombázás ügyében

Tárgyalóasztalhoz ültek Németország, Nagy-Britannia, Franciaország, valamint Irán vezető diplomatái pénteken Genfben. Ezt kommentálta az amerikai elnök. Izraelt pedig egyelőre nem kéri, hogy "álljon le", hiszen "nyerésben van". Azt pedig "majd meglátjuk", Irán hogyan reagál minderre, de az bizonyos, hogy közel volt az idő, hogy képes legyen atomfegyvert gyártani, tovább várni nem lehetett.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.06.23. hétfő, 18:00
Karácsony Gergely
Budapest főpolgármestere
Több mint egymillió orosz katona esett el vagy sebesült meg az ukrajnai háborúban - Ukrajnai háborús híreink szombaton

Több mint egymillió orosz katona esett el vagy sebesült meg az ukrajnai háborúban - Ukrajnai háborús híreink szombaton

Az ukrajnai háború emberi és technikai veszteségei minden eddiginél súlyosabb méreteket öltenek: az ukrán vezérkar legfrissebb jelentése szerint több mint egymillió orosz katona halt meg vagy sebesült meg a 2022 februárjában indított teljes körű invázió kezdete óta. A veszteségek nemcsak emberéletekben mérhetők – az orosz hadsereg rendkívül súlyos technikai károkat is elszenvedett, beleértve tízezernél is több megsemmisült harckocsit, csaknem 30 ezer tüzérségi rendszert, több mint 41 ezer lelőtt drónt és több száz repülőgépet, helikoptert. Közben tovább zajlanak a harcok, az orosz erők ismét nagyszabású, kombinált támadást hajtottak végre a kelet-ukrajnai Kremencsuk városa ellen. Ukrajnai háborús híreink szombaton.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×