eur:
410.96
usd:
392.3
bux:
79229.24
2024. november 22. péntek Cecília

Ön átlövetné magát Dubajból Abu-Dzabiba?

Néhány év múlva talán 12 perc alatt meg lehet majd tenni az utat az Egyesült Arab Emírségek fővárosa, Abu-Dzabi és a 150 kilométerre fekvő virágzó városállam, Dubaj között, ha megvalósíthatónak bizonyul a sivatagban Elon Musk amerikai feltaláló és vállalkozó elképzelése a Hyperloopnak nevezett új, csőpostaszerű közlekedési rendszerről.

A nagysebességű kapszulás szállítási rendszert fejlesztő kaliforniai vállalat, a Hyperloop One kedden megállapodást írt alá a dubaji közlekedési hatósággal (RTA), hogy tanulmányozni fogják, megvalósítható-e - a világon elsőként - egy ilyen ambiciózus terv. A megvalósítási tanulmányról kötött megállapodást a világ legmagasabb épületében, a 828 méteres dubaji Burdzsa Kalifában ismertette a sajtóval a kaliforniai vállalat vezetője, Roy Lloyd, aki történelminek nevezte a szerződést.

A megállapodás nem tűz ki határidőt az esetleges megvalósításra, de az amerikai cégvezető szerint "pusztán technikai szempontból" öt év alatt lehetséges megépíteni egy hyperloopvonalat az emírségekben. A távlati elképzelések szerint a futurisztikus közlekedési hálózatot később kiterjesztenék a térségre, például bekapcsolnák a szaúd-arábiai fővárost, Rijádot is, amely 50 perc alatt elérhető lenne a repülőgépek számára jelenleg szükséges két óra helyett.

Elon Musk, a SpaceX űripari vállalkozás alapítója 2013-ban állt elő a pneumatikus szállítási rendszer ötletével, amelynek megvalósítására különféle befektetőktől már 160 millió dollár áll a Hyperloop One rendelkezésére. Musk eredetileg a Los Angeles és San Francisco között tervezett nagysebességű vasút alternatívájaként javasolta a csőben akár 1200 kilométeres sebességre is képes kapszulákat, amelyek 30 perc alatt kötnék össze a két kaliforniai nagyvárost.

A feltaláló szerint a kapszulás rendszer biztonságosabb lenne a repülőgépnél, olcsóbb a nagysebességű vasútnál, és utasonként csak annyi energiát használna fel, amennyi egy bicikli meghajtásához kell.

A világ harmadik legnagyobb kikötőüzemeltetője, a dubaji DP World Group október végén kötött megállapodást a kaliforniai vállalattal, hogy tanulmányozzák egy konténerszállító hyperloop megépítésének lehetőségét a dubaji Dzsebel Ali kikötő és egy szárazföldi raktárbázis között.

Címlapról ajánljuk
Az Ukrajnának szánt harci felszerelések adományozása ügyében nyomoz a szlovák rendőrség
Tudósítónktól

Az Ukrajnának szánt harci felszerelések adományozása ügyében nyomoz a szlovák rendőrség

Szlovákiában a rendőrség Szervezett Bűnözés Elleni Hivatala létrehozott egy különleges nyomozócsoportot, melynek feladata az elmúlt választási időszakban Ukrajnának adott szlovák katonai felszerelések adományozásával kapcsolatos jogsértések felderítése. A vizsgálat kiterjed az akkori védelmi minisztérium és a kormány tagjainak döntéseire.

Fontos kérések az érkező havazás miatt, mindenkit érint

Bár a meteorológiai prognózisokban mindig van némi bizonytalanság, az aktuális előrejelzések szerint november 22-én, pénteken akár nagyobb mennyiségű hó is hullhat Budapesten.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.22. péntek, 18:00
Bernáth Tamás
Nyugat-Balkán szakértő, a Mathias Corvinus Collegium oktatója
Megjött az új extraprofitadó-rendelet: így marad 2025-ben velünk a bankok, kiskercégek, biztosítók plusz sarca

Megjött az új extraprofitadó-rendelet: így marad 2025-ben velünk a bankok, kiskercégek, biztosítók plusz sarca

Ahogyan arra számítani lehetett, megérkezett a 2025-ben még fennmaradó extraprofitadókról szóló kormánydöntés. A Magyar Közlöny csütörtök esti számában ugyanis megjelent a kormány legújabb rendelete, mely azt szabályozza, hogy miként marad velünk a bankok extraprofitadója, valamint a biztosítók és kiskereskedelmi cégek pótadója. Az eredetileg két évre ígért extraprofitadók egy jelentős része tehát négy évig hatályban marad. A kormány rendelete egyúttal azt is tartalmazza, hogy mely extraprofitadóktól szabadulhatnak meg jövőre az érintett ágazatok. Ezek szerint örülhetnek a gyógyszergyártók, a távközlési szektor cégei, valamint a megújuló energiát termelők, bányajáradék-alanyok.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×