Infostart.hu
eur:
389
usd:
330.55
bux:
0
2025. december 26. péntek István
People and education. Teacher writing on math equation on blackboard during lesson.
Nyitókép: diego_cervo/Getty Images

Kiégőben a tanárok, egy szervezet szerint van rá „gyógymód”

Egy friss kutatás szerint a pedagógusok kétharmada tapasztalta már a kiégés tüneteit. Arról, hogy mit lehet tenni ezek mérsékléséért, Bajor Péter, a Magyar Tehetségsegítő Szervezetek Szövetségének ügyvezető elnöke beszélt az InfoRádióban.

Nagy felelősség a pedagógussegítő munka, gyerekekkel, tanulókkal foglalkozik a Magyar Tehetségsegítő Szervezetek Szövetség, erről beszélt az InfoRádióban az ügyvezető elnök. Bajor Péter azt is hozzátette, csakis százszázalékos szakmai felkészültséggel és mentális készenléttel szabad a gyerekek közé menni; ha ez tartósan sérül, az a kiégés tünete, s ha egy-két nap alatt nem múlnak el a furcsa és nehéz tünetek, akkor az hatással van a pedagógusok munkájára is, és érinti a felelősség területét.

Márpedig a pedagógus dolga, hogy a stresszét kezelje Bajor Péter szerint.

„Neki mint segítő foglalkozásúnak dolga az, hogy a saját mentális feltöltődésére lehetséges időt rászánja, ebben tevékenykedjen. Az igazgatóknak nagy felelősségük van, hogy ezt figyeljék és karbantartsák” – emelte ki. Szerinte sokszor ez nem is pénz vagy különösebb erőfeszítés, csak figyelem kérdése, hogy az igazgató vagy a fenntartó fordít-e arra figyelmet, hogy a kollégák közösséget alkossanak, személy szerint külön is megfelelő pihenőidejük, feltöltődést jelentő munkát vagy a munka mellett ilyen tevékenységeket tudjanak végezni.

Elismerte ugyanakkor, hogy ez nem könnyű a jelenlegi tanári terhelés mellett, ami a tanítás, az adminisztráció és a szervezés összessége, munkájuk pedig sokszor monoton; ebben a helyzetben fontos, hogy a pedagógusok ne szigetelődjenek el egymástól, legyenek egyeztetések, meg lehessen osztani az örömöket, nehézségeket. „Ennek a keretrendszere még nincsen meg Magyarországon, ezért is hívjuk fel erre a figyelmet, hogy ez szükséges, mert enélkül ezt a segítő munkát nem lehet megfelelően végezni” – mutatott rá.

A keretrendszer azt jelentené, hogy a pedagógus munkaidejében volna erre kötelezően dedikált idő, amikor ezzel kell foglalkozni és „nem lehet megúszni”. Bajor Péter beszámolt róla, van már több száz iskola, ahol van 2-3 óra hetente arra, hogya pedagógusok minőségi időt töltsenek egymással.

„A minőségi idő kifejezés a párkapcsolatban, a szülő-gyerek viszonyban visszatérő fogalom már. Olyan idő, amikor nem az éppen aktuális programokkal foglalkoznak a kollégák, hanem saját magukkal, a szakmájukkal, a lelkiállapotukkal, tapasztalataikkal. Ilyenre van példa, hogy bevezetik az iskolák és az óvodák is” – emelte ki, és jelezte, bőven van mit tenni e téren, hiszen érintett intézmények ezreiről van szó. Mesterségesen létrehozni ezt nem mindig jó, akkor a legjobb, ha ez „benne van az intézményi klímában”, hogy érdemes közösségi időt létrehozni.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Amiért keletre megy a magyarországi külföldi tőke

Amiért keletre megy a magyarországi külföldi tőke

46 százalékkal nőtt a közvetlentőke-befektetések állománya 2023-ról 2024-re Szabolcs-Szatmár-Bereg vármegyében – erről beszélt Szigethy-Ambrus Nikoletta, az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány elemzője az InfoRádióban.
VIDEÓ
Mi köze a Golf-áramlatnak egy ország nemzetbiztonságához? – A homokba dugják a fejüket a döntéshozók

Mi köze a Golf-áramlatnak egy ország nemzetbiztonságához? – A homokba dugják a fejüket a döntéshozók

Éghajlati billenőelemek, billenőpontok, fordulópontok – olyan fogalmak, amelyekkel egyre többször találkozhatunk ismeretterjesztő és tudományos szakcikkekben is, de a politikusok és a döntéshozók figyelmét nemigen kelti fel, hiszen elintézik azzal a profán kiszólással, hogy „köztudott, hogy az időjárás változik”. Pedig a legújabb kutatások azt mutatják, hogy a globális felmelegedés jelenlegi szintje mellett már "lehetséges" kockázatos fordulópontok bekövetkezte, és a párizsi klímamegállapodás 1,5 és 2°C közötti felmelegedési tartományán belül azok "valószínűsíthetővé" válhatnak, megkérdőjelezve azt a korábban elfogadott elképzelést, hogy az éghajlati fordulópontokat alacsony felmelegedés esetén kis valószínűséggel lépjük át. Kétrészes cikksorozatunk első részében ezen fordulópontok bekövetkeztének természeti hatásait mutattuk be, ebben a cikkben pedig a klímaváltozást érdemben kezelő politikai, gazdasági fellépés lehetőségeit vizsgáljuk meg.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×