Infostart.hu
eur:
388.41
usd:
330.52
bux:
110579.18
2025. december 22. hétfő Zénó
Navracsics Tibor területfejlesztési miniszter beszél a Századvég Közéleti Tudásközpont Alapítvány Szuverenitás című konferenciáján a Várkert Bazárban 2023. november 13-án.
Nyitókép: MTI/Koszticsák Szilárd

Navracsics Tibor pontokba szedte, milyen korlátozó eszközöket kapnak az önkormányzatok

Feszített lesz a közösségi értékvédelmi konzultáció menetrendje, a tervek szerint az Országgyűlés tavaszi ülésszakán fogják tárgyalni az Alaptörvény-módosítást és a sarkalatos törvényt - jelentette ki a közigazgatási és területfejlesztési miniszter a Pest vármegyei települések részvételével tartott, a helyi önazonosság védelméről szóló törvény konzultációján.

Navracsics Tibor azt mondta: a törvényjavaslatnak legkésőbb a március 10-ei héten az Országgyűlés elé kell kerülnie, így szűk két hét alatt kell az országot bejárniuk. Egy olyan lépésről van szó, amely az önkormányzatiságot, a polgármestereket, a képviselő-testületeket alapvetően érintheti, ebből adódóan még a képlékeny állapotában lévő tervekről is számot adnak az érintetteknek - tette hozzá.

A közösségi értékvédelmi konzultáció fő gondolatmenetéről szólva a miniszter azt mondta: a készülő törvény lehetőséget kíván majd adni, de nem jár kötelezettséggel a települések irányába. A helyi képviselő-testület szabadon dönthet arról, hogy alkalmazza-e ezeket a lehetőségeket. Mindez helyi közügy, "a mi feladatunk" csak az, hogy törvényes és jogállami eszközöket biztosítsunk, akármilyen döntés is születik meg helyben - hangoztatta a miniszter.

A tárcavezető azt mondta: szándékaik szerint az Alaptörvényben deklarálják a települések, helyi közösségek önazonossághoz való jogát, amelyet az Alaptörvényben rögzített alapelvekkel összhangban lehet majd gyakorolni, hátrányos megkülönböztetés nélkül. Míg a sarkalatos törvényben lehetőséget adnak a képviselő-testületeknek arra, hogy adott esetben korlátozzák a településre beköltözőket.

Navracsics Tibor a helyi önazonosság védelmének lehetőségeként említette meg

  • az ingatlanszerzés kizárását,
  • az állandó lakcímmel rendelkezők elővásárlási jogát,
  • az ingatlanszerzés feltételhez kötését és
  • a helyi adózást.

A politikai célok között említette

  • a helyi önazonosság, a helyi szokások és hagyományok védelmét,
  • a népesség egyensúlyának megőrzését.

Navracsics Tibor ismertetése szerint a belföldi vándorlási egyenleg az 1990 és 2023 közötti középtávú vándorlási folyamatokat mutatja. A szuburbanizációban Budapest 1990-hez képest 330 ezer lakost, az elmúlt bő tíz évben egy megyeszékhelynyi lakost veszített. A lakosok elsősorban az agglomerációba költöztek, amely sok esetben ellátási és közszolgáltatási problémát jelent a települések számára. A vándorlási egyenleg adatai szerint Pest vármegyében nőtt a legnagyobb mértékben a népesség száma: a Budakeszi járás 13 500, az Érdi járás több mint 13 600, a Gödöllői járás több mint 2000 lakossal növekedett, de Szigetszentmiklós esetében is jelentős emelkedés tapasztalható - mutatott rá.

Több mint 27 ezren költöztek Budapestre 2023-ban, és több mint 26 ezren költöztek ki a fővárosból. Budapest a legnagyobb népességkibocsátó település: a lakosok elvándoroltak egyebek mellett Bács-Kiskun, Baranya, Fejér, Veszprém, Tolna, Vas, Borsod-Abaúj-Zemplén, Csongrád-Csanád, Győr-Moson-Sopron és Zala vármegyébe. Legtöbben a koronavírus-járvány időszakában költöztek a fővárosból az agglomerációba, illetve a Balaton térségébe.

Navracsics Tibor azt mondta, hogy a Pest vármegyei ingázási mérleg szerint sokan a munkahely miatt utaznak a környező településekről a nagyvárosba, miközben a közszolgáltatásokat helyben veszik igénybe, ami nagyon megterheli a helyi közlekedési és kommunális infrastruktúrát.

Az új építésű ingatlanok ára 2022-ben és 2023-ban rakétaszerűen emelkedett, de vannak olyan járások és vármegyék, ahol nagyon kevés új lakás épült. Pest vármegyében két kivétellel az összes járásban emelkedett az új építésű ingatlanok ára, de a használt ingatlanok négyzetméterára is jelentős növekedést mutat az egész országban, leszámítva a dél-dunántúli és a délkelet-magyarországi térséget.

Címlapról ajánljuk

A csehek és a sorkatonaság, érdekes felmérés készült

A csehek 53 százaléka egyetért az adminisztratív katonai nyilvántartás esetleges bevezetésével, míg egyharmaduk ellenzi azt – derül ki az NMS ügynökségnek a Cseh Rádió számára készített felméréséből. Az adminisztratív nyilvántartás a 18 és 60 év közötti cseh állampolgárokat érintené, akikre a hadkötelezettség vonatkozik.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.22. hétfő, 18:00
Vecsei Miklós
felzárkóztatásért felelős miniszterelnöki biztos, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat alelnöke
Társasági adó: amikor a kevesebb pont, hogy több

Társasági adó: amikor a kevesebb pont, hogy több

A vállalkozásfejlesztési szakpolitika alapvető célja, hogy a kkv-k számára kiszámítható és stabil működési keretrendszer álljon rendelkezésre. Ennek mentén időről időre fellángol a vita az adórendszert illetően is. Elég hatékony-e, megfelelően ösztönzi-e a gazdasági szereplőket, támogatja-e a növekedést? Segíti-e a társadalmi igazságosság érvényre jutását? Szükség van-e a hangsúlyok eltolására? Ez egy természetes folyamat és szükség is van rá, hiszen a gazdaság szerkezete változik, a gazdasági szereplők viselkedése sem állandó, így előfordulhat, hogy ami a múltban működött, ma már nem elég hatékony és vice versa. A vállalkozásbarát adózási környezet teremti meg azt az alapot, amelyre a vállalkozásfejlesztési szakpolitika célzott eszközei rá tudnak épülni: a támogatások, kedvezményes programok és fejlesztési ösztönzők így nem helyettesítik, hanem tovább erősítik az adórendszer vállalkozásbarát hatását, és elősegítik, hogy a vállalkozások a rendelkezésre álló lehetőségeket növekedéssé, innovációvá és tartós versenyképességgé alakítsák. Magyarországon a viták központjába igen gyakran a társasági adó kerül. A kritikák sok esetben a 9 százalékos kulcsot célozzák, a legjellemzőbb bírálat, hogy az alacsony adókulcsnak köszönhetően a vállalatok nem veszik ki eléggé szerepüket a közteherviselésből. Érdemes ezért körbejárni a társasági adó mértékét, megvizsgálva az a vállalkozásfejlesztéssel, növekedéssel való kapcsolatát, az alacsony adókörnyezet jelentette előnyöket, amelyek talán nem mindig szembetűnők.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×