Infostart.hu
eur:
383
usd:
328.75
bux:
109387.87
2025. december 5. péntek Vilma
Nyitókép: forrás: Volánbusz Zrt. kommunikációs igazgatóság

Újfajta járművek kerültek a magyar utakra

A Kravtex-Kühne Csoport a Volánbusszal közösen mutatta be új fejlesztését a budapesti Népliget autóbusz-állomáson. A teljesen elektromos, Győrben és Mosonmagyaróváron készült Credobus Electronell 18 az első magyar csuklós e-busz, amely sokkal könnyebb az átlagosnál, és így üzemeltetése is gazdaságosabb, mint a versenytársaké.

A Credobus Electronell típuscsalád csuklós változatát a Kravtex-Kühne Csoport a fővárosban, a Volánbusz népligeti autóbusz-állomásán mutatta be 2024. december 18-án - adta hírül a Volánbusz Zrt.

Az eseményen Bói Loránd, az Építési és Közlekedési Minisztérium közlekedésstratégiáért felelős helyettes államtitkára elmondta: "Az Építési és Közlekedési Minisztérium kiemelt célja a helyközi közszolgáltatásban résztvevő járműállomány fejlesztése. 2018 óta a Volánbusz flottájának átlagéletkorát 13 évről csaknem 10 évre sikerült csökkenteni. Ebben a Kravtex-Kühne Csoportnak is kiemelkedő szerepe volt, hiszen ma már az állomány közel fele ettől a gyártótól származik.

A következő időszakban évente több száz további új eszköz kerülhet a MÁV-csoporthoz, hiszen a folyamatban lévő pályáztatás során 10 éves időtartamra kiválasztandó szolgáltatónak alacsonyan kell tartania a járművei átlagéletkorát.

A Volánbusznak komoly tapasztalata van az elektromos autóbuszok üzemeltetésében, így ennek a folyamatnak a most bemutatott autóbusztípus is aktív részese lehet. De nemcsak az e-buszok, hanem az alacsony fogyasztású és károsanyag-kibocsátású, korszerű, de hagyományos meghajtású járművek is több ezer tonna kibocsátáscsökkenést jelentenek majd amellett, hogy a szolgáltatási színvonalat is tovább javítják."

Krankovics István, a Kravtex Kft. ügyvezető igazgatója hangsúlyozta: „Az Electronell 18 az első magyar csuklós elektromos buszként máris bevonult a hazai járműgyártás történetébe. Az elektromos Credobusok bemutatását kiemelkedő tehetségű magyar buszfejlesztő mérnökök többéves munkája előzte meg. A több mint 1,5 milliárd forintos kutatás-fejlesztési projekt mindössze 400 millió forint támogatással valósult meg.

Az Electronellek fejlesztése és gyártása is hazánkban történik, beleértve a legmagasabb hozzáadott értéket képviselő vezérlőrendszereket és szoftvereket.

Meggyőződésünk, hogy ilyen termékek szükségesek ahhoz, hogy Magyarország a járműipari elektrifikáció nyertesei közé kerülhessen. Az eddig több mint 3000 buszt gyártó, Magyarországon piacvezető Kravtex-Kühne Csoport készen áll arra, hogy részt vegyen a hazai közösségi közlekedés elektrifikálásában."

Kormányos László, a MÁV-START Zrt. és a Volánbusz Zrt. műszaki és üzemeltetési vezérigazgató-helyettese hozzátette: "2022-ben és 2023-ban 100 elektromos meghajtású jármű érkezett a Volánbuszhoz a fővárosi agglomerációba és hat vármegyeszékhelyre, 2025-ben pedig további 20 darab új e-buszt állítunk forgalomba hat kisebb településen. Hazai gyártású e-buszok is nagy sikerrel zöldítik flottánkat, illetve a Credobus Electronell szóló változatát eredményesen teszteltük idén júniusban Győrben, így joggal remélhetjük, hogy a közeljövőben a Kravtex-Kühne Csoport elektromos buszai is aktív részesei lehetnek a fenntartható közösségi közlekedés megteremtésének."

A Fővárosi Autóbuszüzem által készített első magyar csuklós busz 1960-as bemutatása után 64 évvel a Credobus írja tovább a magyar csuklósbusz-történelmet.

A 2024-ben Mosonmagyaróváron és Győrben gyártott új Credobus Electronell 18 az első magyar csuklós busz elektromos meghajtással.

Az Electronell 18 az áttörést jelentő műszaki innovációknak köszönhetően a legkönnyebbnek számít az acélvázas csuklós e-buszok között. A piacon megszokottnak számító 20-21 tonnával szemben a járműújdonság saját tömege nem haladja meg a 16 tonnát. Ezáltal a megcélzott 300 kilométeres hatótávhoz mintegy 25 százalékkal kisebb tömegű akkumulátorcsomagra van szükség. Az Electronell 18 várhatóan kategóriájának leghatékonyabb és leggazdaságosabban üzemeltethető autóbusza lesz.

A több mint 1,5 milliárd forintos kutatás-fejlesztési projekt eredményeként megszületett típus rendkívül magas hazai hozzáadott értékkel rendelkezik. A Kravtex-Kühne Csoport önállóan, generálpartner nélkül hajtotta végre a fejlesztést, a kiemelt rendszerintegrációs és szoftverfejlesztési feladatok is Magyarországon valósultak meg.

A cégcsoport saját gyártmánya az önhordó vázszerkezet mellett szinte valamennyi fém alkatrész is, beleértve a futómű-felfüggesztéseket. Az Electronellhez közel 100 magyar kis- és középvállalkozás kapcsolódik gyártmányaival, továbbá olyan meghatározó hazai vállalatok és foglalkoztatók is szállítanak hozzá komponenseket, mint a Rába, a Knorr-Bremse, a Metal 99, az OROSházaGLAS, a Hirschler Üvegipari Vállalkozás, a König, a Graboplast és a Semperform.

Az e-buszok sorozatgyártásának megkezdése közel 500 magyar munkahely megőrzéséhez járul hozzá közvetlenül, és 100 magyar beszállító számára jelent megrendelést.

Címlapról ajánljuk
Sok pénzt hagytak veszni, idén sem igazán moccantak az autósok

Sok pénzt hagytak veszni, idén sem igazán moccantak az autósok

Éves szinten 2,3 százalékkal 30 ezer forint alá csökkent az átlagdíj az idei kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási kampányban – közölte a netrisk.hu biztosítás összehasonlító portál. A díjcsökkenés ellenére csak az autósok 25 százaléka váltott.

Karácsony Gergely: semmilyen fővárosi irányítás vagy tulajdon nem kerülhet át a kormányhoz

Karácsony Gergely szerint ha máshogy nem megy, akkor politikai logikából levezetett unortodox, a kormány által kitalált megoldással kell működőképesként megtartani Budapestet, az ő feladata most az, hogy a kormányt ne engedje ki ebből az ígéretéből. A főpolgármester azt mondta, Tüttő Katát a Fővárosi Közgyűlésben tapasztalható politikai realitások miatt jelölte. A Tisza Párt közgyűlési szerepvállalását nonszensznek tartja, mert nem lehet egyszerre felelősséget is vállalni meg nem is. Beszélt a Nyugati téri és a népligeti felüljáró sorsáról, valamint arról, hogy egy parlament elé benyújtott javaslat elvenné a főváros jogait az egyik Duna-part szabályozásával kapcsolatosan.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.05. péntek, 18:00
Bódis László
a Kulturális és Innovációs Minisztérium innovációért felelős helyettes államtitkára, a Nemzeti Innovációs Ügynökség vezérigazgatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×