Infostart.hu
eur:
386.91
usd:
328.86
bux:
0
2025. december 26. péntek István
nyugati pályaudvar 2020 The decorative Budapest Nyugati railway station with its distinctive glass exterior front and white round clock face with black Roman numerals. The station was built by the Eiffel company in 1877.
Nyitókép: Hanging Bear Media/Getty Images

Pályaudvarok: az ÉKM szerint félreértés történt, a kerület és Vitézy Dávid szerint kiárusítást terveznek

Az állam magánbefektetőnek adná át ingyen az ország legnagyobb pályaudvarainak területét, a pályázóknak ezért cserébe nem kell vállalniuk semmit – állítja Vitézy Dávid. Az illetékes tárca szerint félreértésről van szó, a MÁV szerint további egyeztetések várhatók a koncepciók véglegesítésére.

Szombaton Soproni Tamás, Terézváros polgármestere számolt be olyan MÁV-dokumentumokról, amelyek szerint országos ingatlanhasznosítási pályázat jelent meg vasúti területekre. A pályázati kiírásban Budapest valamennyi pályaudvara érintett, így a Nyugati pályaudvar melletti rész is, melynek parkká alakításáért évek óta küzdenek. "A pályázati kiírásból egyértelműen arra lehet következtetni, hogy az állam ki akar vonulni a területek fejlesztéséből, fenntartásából, és a területeket magánkezekbe vándoroltatná. Ráadásul 99 évre. Mindezt úgy, hogy már előzetesen sem egyeztetett erről sem a fővárossal, sem az érintett kerületekkel, így velünk sem" – írta hosszú Facebook-bejegyzésében a kerületvezető.

Felrótta a tervvel kapcsolatban, hogy így a kerületnek nem lesz beleszólása, mi épül azon a hatalmas területen, mekkora lesz a beépítettség mértéke – a pályázatban nincs meghatározva zöldfelületi arány, de egy magánbefektetőnek nyilván nem egy nagy park jelentene megtérülést, hanem sok ingatlan –, a szerződések részleteit sem ismerheti meg a kerület, hiszen magánbefektetőről lesz szó. Úgy látja, a zöld fejlesztések mellett a Nyugati pályaudvar és az elővárosi vasút fejlesztése is veszélybe kerülhet. Emiatt

  • a polgármester levélben fordul Lázár János építési és közlekedési miniszterhez, hogy "vonja vissza a hatályos kiemelést, illetve a pályázatot is, melyre ennyi idő alatt legfeljebb azok tudnának bármiféle dokumentációt összerakni, akik előre készülhettek a kiírásra".
  • a kerületben elindítják a kerület építési szabályzatának módosítását, hogy biztosítsák a park megvalósulását, és addig is
  • változtatási tilalmat rendelnek el a teljes területre.

"Évszázados ingatlanpanama készül Budapest legnagyobb pályaudvarain" – a Podmaniczky Mozgalom fővárosi frakcióvezetője, Vitézy Dávid korábbi közlekedési államtitkár így reagált a nyilvánosságra került tervre hétfőn. A pályázók szerinte ingyen kaphatják meg az ország legértékesebb, pályaudvarait, a négy legfontosabbat (keleti, nyugati, déli és kelenföldi), de cserébe nem várnak el fejlesztési garanciákat.

"Ez összesen 89 hektár fejlesztési terület, beleértve magukat a pályaudvarokat, amelyeket 99 évre úgy kínálnak fel hasznosításra, hogy ellenértéket nem kérnek a pályázóktól – ez szerepel is a pályázatban –, vagyis se bérleti, se hasznosítási díjat nem kell fizetnie, ugyanakkor semmilyen kötelezettséget nem kell arra vállalnia, hogy felújítja a vasúti közlekedést vagy fejleszti a pályaudvart. Ez így a közvagyon kijátszása, lényegében a MÁV aranytartalékainak kijátszása, lényegében Budapest legértékesebb vasúti területeinek és az ország legfontosabb pályaudvarainak egyfajta végkiárusítása. Ez így semmi más, mint Lázár Jánosnak egy évszázadra szóló budapesti ingatlanpanamája, amit minden létező eszközzel meg kell akadályozni" – fogalmazott sajtótájékoztatóján.

Vitézy Dávid beszélt arról is, hogy ha lesz pénz – akár uniós forrásból is – újra fejleszteni, vagy ha adott esetben olimpiát rendez Budapest, akkor egy magánfejlesztővel kell majd folyamatosan alkudozni arról, hogy hajlandó-e beengedni az államot fejleszteni. "Minden ilyen helyzetben az a szörnyű, hogy 100 éves távlatban nem tudunk előre gondolkodni, nem tudjuk, milyen fejlesztési igények lesznek, nem tudjuk előre, hogy az utókor mit szeretne, de bebetonozzuk a mai állapotot, hiszen magánérdekek fogják akadályozni a terület fejlesztését" – vázolta.

Az Építési és Közlekedési Minisztérium szombat délután egy közleményben azt állította, hogy félreértésről van szó. Mint írták, az állomásmegújítási program a megpályázott állomásépületek, vasútüzemtől elválasztott, épített részén teszi lehetővé a kereskedelmi célú hasznosítást. Az állomás környezete, a vasúti ingatlant körülölelő zöldfelület csak abból a szempontból érintett a pályázatban, hogy a legtöbb esetben annak rendben tartását, fejlesztését is vállalnia kell a sikeres pályázóknak. Az állomáshoz kapcsolódó parkok nem veszhetnek el, tették hozzá.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Szemléletváltás nélkül nem megy: a mezőgazdaság a klímaváltozás nagy vesztese

Szemléletváltás nélkül nem megy: a mezőgazdaság a klímaváltozás nagy vesztese

A 2021 és 2024 közötti négy évből háromban hazánk területének 70 százalékát aszály sújtotta. Egy uniós jelentés szerint Magyarországon 2022-ben a biogazdálkodás mindössze a termőterületek 6,3 százalékán volt jellemző, miközben az EU 2030-ra 25 százalékos célt tűzött ki. Koczóh Levente András, a Green Policy Center senior klímapolitikai szakértője vázolta, milyen változtatásokra lenne itthon szükség.
VIDEÓ
Évezredes titkok a modern luxus árnyékában: így változik meg örökre a legendás ókori főváros sorsa

Évezredes titkok a modern luxus árnyékában: így változik meg örökre a legendás ókori főváros sorsa

2025-ben az Ázsiai és Csendes-óceáni Gazdasági Együttműködés (Asia-Pacific Economic Cooperation – APEC) csúcstalálkozóját Kjongdzsuban tartották, ez a név csak a legelszántabb történelem vagy földrajz iránt érdeklődő közönség számára lehet ismerős Magyarországon. A település pedig egykoron az ókor egyik legnagyobb királyságának volt a fővárosa, ahol máig szinte „szabadtéri múzeumként” sorjáznak az egykori emlékek. A modern idegenforgalmi kihívások ugyanakkor dilemmával szembesítik a várost, hogy megőrizze a karakterét a jövőben is.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×