A hagyományos tanítási modellektől eltérő, a hátrányos helyzetű gyermekek felzárkózását segítő innovatív pedagógiai megoldások a diákok mérhető teljesítményeiben is megmutatkoztak a Magyar Máltai Szeretetszolgálat közoktatási intézményeiben – emelte ki a napokban zárult 2023–2024-es tanév legpozitívabb tapasztalatát a Magyar Máltai Szeretetszolgálat Iskola Alapítványának kuratóriumi elnöke.
A szervezetnek az ország legelmaradottabb, legszegényebb kistelepülésein vannak óvodái és általános iskolái, de a középiskoláikba is nagyon sok hátrányos helyzetű gyerek jár, náluk pedig kevésbé hatékonyak a hagyományos oktatási módszerek. Thaisz Miklós az InfoRádióban elmondta: szakképző intézményeikben és műhelyiskoláikban olyan diákok tanulnak, akik – különböző okok miatt – nem tudtak megfelelő eredményeket elérni az általános iskolában.
A szeretetszolgálat az általános iskolai tanulmányaikat a nyolcadik osztály befejezése előtt abbahagyó fiatalok számára speciális programot indított (Dobbantó program) a Gyulajon működő intézményében. A csoportba tizenöt, már dolgozó fiatal felnőtt jelentkezett, és közülük tizennégyen sikerrel el is végezték a képzést. Ők a következő tanévben rész-szakmai kurzusokon tanulhatnak tovább a dombóvári szakképzőben, ahol többek közt cukrászsegéd, szakácssegéd, lakástextil-készítő vagy fémipari előkészítő képesítést szerezhetnek.
Thaisz Miklós kiemelte: alkalmazkodva az érintett diákok helyzetéhez, körülményeihez és tudásszintjéhez, új tanítási módszereket alkalmaznak műhelyiskoláikban, ahol
nem a más közoktatási intézményekben megszokott hagyományos tantárgyakat tanítják, hanem gyakorlatilag mester-inas képzés zajlik.
A diákokat mentorok, különböző szakemberek oktatják, és nagyon sok gyakorlati foglalkozáson vesznek részt a gyerekek.
A kuratóriumi elnök hozzátette: a kísérlet olyan jól sikerült, hogy a megszerzett tapasztalatok alapján Devecseren és Gyöngyösön is teljesen átalakították az oktatást valamennyi szakképzős évfolyamon. Mindez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a kilencedik évfolyamos diákjaik a vendéglátóipari tanulmányaik során vagy a szociális ápoló és gondozó képzésben nem hagyományos tantárgyi struktúrában tanulnak, hanem több hetes projektblokkokon keresztül vesznek részt különféle kurzusokon, majd a kilencedik osztály elvégzése után ágazati alapvizsgát tehetnek.
Az új oktatási módszer az összes szakmai és közismereti tantárgyat érinti.
„Tulajdonképpen mindent megtanulnak a gyerekek, csak nem a hagyományos tantárgyi keretek között, hanem projektek által”
– magyarázta Thaisz Miklós.
Az oktatási szakértő elmondta azt is, hogy az idei ágazati alapvizsga eredményei sokkal jobbak lettek a várakozásaikhoz képest. Mint fogalmazott, a tantárgyi átlagok mellett „javultak a lemorzsolódási és a hiányzási mutatók” is, sokan végezték el sikeresen az ágazati alapvizsgát, így Thaisz Miklós szerint kijelenthető, hogy jól működik a rendszer.
„A diákok is értékelik, hogy egyenként figyelnek rájuk, és élményszerűbb az oktatás” – összegzett a Magyar Máltai Szeretetszolgálat Iskola Alapítványának elnöke.