eur:
390.18
usd:
365.62
bux:
0
2024. május 1. szerda Fülöp, Jakab
Nyitókép: BKK

Továbbra sem megoldott ügy a 3-as metró légkondicionálása

A kocsik utólagos klimatizálásának több akadálya is van: pénz, garancia, és a metrókocsik szerkezete.

A Népszava a 3-as metró szerelvényeinek légkondicionálásáról érdeklődött a BKV-nál, de mint írják, szűkszavú választ kaptak: "A közbeszerzési eljárás jelenleg tárgyalási szakaszban van". A lap hozzáteszi, kivitelező híján aligha lesz klimatizálva nyárra a vonalon közlekedő 222 metrókocsi, és a közlekedési vállalat idei üzleti tervében sem található ilyen beruházás.

Mint írják, Tarlós István még 2017-ben úgy vélte, mivel a metró a föld alatt közlekedik, így nem szükséges a légkondicionálás.

Karácsony Gergely még főpolgármester-jelöltként 2019 júniusában 34,8 fokot mért a vonal egyik kocsijában, és megígérte, hogy utólagosan klimatizálni fogják az orosz szerelvényeket.

A budapesti M3 metróvonalon közlekedő járműveket 2016-ban 69 milliárd forintért gyártotta újra - rengeteg hibával - az orosz Metrowagonmash. Az akkor még Tarlós István vezette fővárosi önkormányzat takarékossági okokból nem kért bele klímát. A kocsik utólagos klimatizálása pedig nem olyan egyszerű. Kérdéses volt, hogy a kocsik vázszerkezete elbírja-e a berendezések súlyát, és bár később kiderült, hogy a gyártók képesek lennének kisebb, könnyebb klímát is szállítani, azt azonban előre közölték, hogy így drágább lesz.

A lap azt is hozzáteszi, hogy a vázszerkezet terhelését befolyásoló utólagos szereléshez az orosz gyártó hozzájárulására lenne szükség, mivel enélkül elvész a garancia. ennek a jelentősége azóta csökkent, ugyanis az általános jótállás már lejárt, de a szállítói szerződés kocsiszekrényekre vonatkozó garanciális része még él.

A BKV mindenesetre a városvezetés utasítására 2021 májusában feltételes közbeszerzési tendert írt ki az utólagos klimatizálásra, amelyre három ajánlat érkezett. Ebből az egyiket érvénytelenítették, kettő viszont versenyben maradt. Szerződés egyik pályázóval sem született, a főváros nehéz pénzügyi helyzetre hivatkozott.

Később felmerült, hogy az orosz gyártó ellen indított perben követelt kötbérből fedezik az utólagos klimatizálás költségét. Elég is lenne rá, hiszen a BKV követelése immáron többszöröse a várható költségeknek.

Az utólagos klimatizálás árát előzetesen 6-10 milliárdra becsülték.

Bár az infláció, a nyersanyaghiány és a többi árfelhajtó tényező hatására, ennél most már bizonyosan több kerülne.

Kiss Ambrus főpolgármester-helyettes a lapnak azt nyilatkozta: "A klimatizálás elsődlegesen nem pénz kérdés, szükség lenne hozzá az orosz gyártó hozzájárulására, amire kevés az esély. Ha enélkül nyúlunk a kocsikhoz, elvész a garancia. A helyzet tavaly óta nem változott, idén nyárra objektíve lehetetlen a légkondicionáló berendezések felszerelése."

Címlapról ajánljuk
Az új otthonfelújítási programban az építőanyagok árait is össze lehet hasonlítani
Íme a részletek

Az új otthonfelújítási programban az építőanyagok árait is össze lehet hasonlítani

Egy árfigyelő rendszer is része lesz az új otthonfelújítási programnak. A Gazdasági Versenyhivatal által már jelenleg is működtetett árfigyelőhöz hasonló megoldással az építőanyagok áráról tájékozódhatnak majd azok, akik korszerűsíteni szeretnék ingatlanjukat. Így kiválaszthatják az olcsóbb termékeket kínáló kereskedőket - nyilatkozta az InfoRádiónak Balogh Lászlót, az ingatlan.com vezető gazdasági elemzője.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.05.02. csütörtök, 18:00
Könnyid László
a Magyar Turisztikai Ügynökség főigazgatója
Az ukrajnai háború árnyékában szép csendben Amerika egy újabb pusztító konfliktusra készül

Az ukrajnai háború árnyékában szép csendben Amerika egy újabb pusztító konfliktusra készül

Az Egyesült Államok képviselőháza április 20-án hosszas huzavona után megszavazta a 2023 őszén előkészített katonai segélyszállítmányt, amely világ több részébe fog fegyvereket juttatni. A legnagyobb figyelmet egyértelműen az Ukrajnának szánt csomag kapta, viszont emiatt jóval kisebb rivaldafényt kapnak más területek, így az indo-csendes-óceáni térség is. Cikkükben most annak járunk utána, hogy pontosan mire is jut még plusz forrás ezzel Kína közvetlen közelében.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×