Huszonöt közlekedési beruházás valósulhat meg az év első napjától külön kötelezettségvállalás nélkül az idei költségvetés terhére abból az 56-ból, amely az Integrált Közlekedésfejlesztés OP előirányzata a hazai társfinanszírozáson felül egy új kormányhatározat szerint - írja a Világgazdaság.
A lehetőség az érintett támogatói határozat meghozataláig érvényes. A kiválasztott projektekben közös, hogy a támogatási kérelmüket már tavaly beadták egy kivételével. Ez az egy viszont a felsorolásnak éppen a legnagyobb értékű beruházása is:
a Déli körvasút II. ütemének a CEF2 keretében történő, nem támogatott elemeiről van szó, nevezetesen a nádorkerti és a közvágóhídi új megálló, valamint a kiegészítő létesítmények építéséről.
A munka 210,1 milliárd forintba kerülne, a támogatási kérelem beadása mellett pedig 2024-es dátum szerepel.
A második legnagyobb értékű a megtolt beruházások közül 19 Stadler gyártmányú KISS vonat beszerzése, 112,9 milliárd forintos értékben, ezek a MÁV-Start flottáját erősítik majd. A vonatokon 600 ülőhely lesz, 160 km/h-s sebességgel is képesek haladni akadálymentesítettek lesznek és kerékpárt is lehet rajtuk szállítani. Indulhatnak az elővárosi vonalfejlesztések előkészítései is, ezek a Rákospalota–Újpest–Vác–Vácrátót vonalé (3,3 milliárd forint) és a Kőbánya–Kispest–Lajosmizse vonalé (4,1 milliárd forint). Hasonló munka a gödöllői és a csömöri HÉV rekonstrukciója és az M2 metróval való összeköttetése, ideértve az üzemképes járművek beszerzését is - írja a lap.
A döntés értelmében előkészíthető még az észak-déli HÉV-vonalak összeköttetése (7,4 milliárd forint), a kelenföldi intermodális csomópont kialakításának egy része (0,6 milliárd forint) és a Kis-Gellért hegyi alagút felújítása (0,3 milliárd forint). Már tervezhető a Zalaszentiván-Nagykanizsa vonal fejlesztése is (3,7), vagy a Püspökladány–Debrecen vonal korszerűsítése a Szajol–Debrecen vonal ETCS vonatbefolyásoló rendszerrel való felszerelésével együtt (5,4 milliárd forint).
Ezen felül elindulhat a Szeged-Makó elővárosi közlekedés, vagy a Hatvan-Füzesabony vasútvonal fejlesztésének előkészítése sok egyéb projekt mellett.