Mint az Infostart is megírta, a Vasutasok Szakszervezete levelet írt a vezérigazgatónak, melyben azonnali bértárgyalást követelnek, igényeiket is megfogalmazták benne.
Meleg János, a Vasutasok Szakszervezetének elnöke az InfoRádióban szerdán elmondta, legalább 15 százalékos, de minimum 70 ezer forintos alapbérfejlesztésre törekednek, ennek megfelelően a kereset több olyan elemének a növekedését, amelyek az eddigi megállapodásokban már szerepeltek, a mértékével azonban a vasutasok elégedetlenek (pl. lojalitási juttatás).
A béremelési akarat a béren kívüli juttatásokra is vonatkozna, azokat is „az infláció mértékében karban kellene tartani”
– fogalmazott, külön említve az önkéntes egészségpénztári hozzájárulást, mivel „évek óta nem volt ebben változás”.
Mivel kedden el is küldték a levelet, szerdán már várják a választ rá, és kezdődhet is az egyeztetés a leírtakról; először a szakszervezetek egymással egyeztetnek (hévesek, pályások), aztán az egységes javaslattal ülnének le a munkáltatóval.
„A minimálbér és a garantált bérminimum már most bérfeszültséget okoz a munkavállalók körében, mivel adott munkakörben ahol ezek a bérek megváltoztak, ott egy fiatalabb, kezdő vasúti munkavállaló utolérte a 20 évvel ezelőtt munkába álltat. Azt gondolom, hogy ha a minibálbér-változást el lehetett fogadni december 1-jétől, akkor késésben vagyunk, mert össze kell igazítani a lépéseket” – ecsetelte.
Más szakmákban adott bérekkel a vasutasokét nem hasonlítaná össze – „almát a körtével” –, de Meleg János azt elmondta, „a piac diktál, egy kell, hogy vezéreljen: van munkavállaló vagy nincs erre az időjárásra, veszélyes munkakörre?"
A közlekedési fennakadásokkal kapcsolatban azt is tudakoltuk tőle, hogy írható-e ez a vasutasok munkája számlájára, ezzel kapcsolatban egyértelmű nemmel felelt.
„A vasutasok odaadással, lelkiismeretesen akarják működtetni a vasutat, de a körülmények olyanná teszik a pontos munkavégzést, hogy az ellehetetlenül. Az, hogy késések vannak, az abból ered, hogy fejlesztések, beruházások, a műszaki állapot szinten tartása mind elmarad költséghatékonyság címszó alatt;
15 ezer MÁV-os több mint 4 millió túlórát végzett eddig különböző hibaelhárítás és karbantartási tevékenységek miatt”
– figyelmeztetett.