Az orvosok számtalan esetben tapasztalják, hogy ügyfeleik, pácienseik úgy érkeznek a rendelésre, hogy valamifajta elődiagnózist végeztek magukon a Google-on keresztül, ami viszont sok esetben fals információt ad, és akár a gyógyítási folyamatot, vagy annak megkezdését is lassítja – hívta fel a figyelmet az InfoRádióban Lancz Róbert. Ebből következően nagyon fontosnak tartja, hogy olyan tudásbázisból tudjanak az érintettek keresni, ami megbízható és releváns információkat tartalmaz.
Mint mondta, tünetkeresőkből számtalan féle létezik, a Doktor24 alkalmazása viszont annyiban speciális, hogy az elsők között kapta meg az MDR, vagyis az orvostechnikai eszközökre vonatkozó uniós rendelet szerinti besorolást, tehát ez egy minősített tünet- vagy betegségkereső, ami révén az ügyfelek nagyon hiteles forrásból juthatnak előzetes információkhoz.
A vezérigazgató elmondása alapján fejlesztésükben két irányból lehet elindulni: van egy tünet- és egy betegségkereső funkció. Előbbiben a mesterséges intelligencia kérdéseket feltéve, ha nem is diagnózist állít fel, de leszűr bizonyos betegségtípusokat, majd a rendszer minden esetben jelzi, hogy mi az ajánlott, orvoshoz fordulni, vagy elégséges-e az otthoni kezelés. A másik irány a betegségellenőrzőn át vezet: itt a rendszer kérdések feltételével „csekkolja” vissza, hogy valóban fennáll-e a páciens által gyanított betegség, és végül ennek alapján ad tanácsot a további teendőkhöz.
A minősített tünetkereső további nagy előnye, hogy az orvosok is hasznosítani tudják. Akár úgy, hogy az ügyfél előzetesen kitöltötte, elvégezte az elemzést, akár közvetlenül a vizsgálat közben, hiszen óriási adatbázisból dolgozik az app – tette hozzá a szakember. Lancz Róbert ugyanakkor hangsúlyozta, hogy a rendszer diagnózist soha nem tud felállítani, tehát a mesterséges intelligencia erre még nem jó, de iránymutatást tud nyújtani.
„Tanácsot tud adni, de erős diagnózist nem tud fölállítani”
– ismételte meg. Lancz Róbert azt is hozzátette, hogy ha a tünetelemzést, betegség-ellenőrzést követően bizonytalanok lennénk, hogy hová kell fordulni, milyen (szak)orvost kell keresni, az alkalmazás ebben is iránymutatást ad.