Megugrott Magyarországon a közúti veszélyeztetések száma. A napi.hu az ORFK-tól megtudta, 2020-ban 167, 2021-ben 212, 2022-ben már 293 ilyen jellegű bűncselekményt regisztráltak.
A közúti veszélyeztetés bűncselekmény védett jogi tárgya szintén a közúti közlekedés rendjéhez, továbbá az emberi élet és a testi épség védelméhez fűződő társadalmi érdek, azonban míg az azonos jogtárgyat támadó közúti baleset okozása gondatlan bűncselekmény, addig a közúti veszélyeztetés szándékos bűncselekmény. A szándékosság azt jelenti, hogy a bűncselekmény elkövetője előre látja cselekményének következményeit, és kifejezetten kívánja azokat, vagy belenyugszik az eredmény esetleges bekövetkeztébe. Mindez a megfogalmazás lényegében a közúti ragadozók cselekményei körülményeit foglalja össze.
Ez a bűncselekmény alapvetően bármilyen olyan magatartással elkövethető, aminek hatására a forgalomban résztvevők testi épsége, vagy akár élete közvetlen veszélynek van kitéve. Közúti veszélyeztetés esetén akár gépjármű utasa is lehet sértett. Például a balesetet a sofőr felelőtlen magatartása, extrém sebességtúllépése okozta.
A hasonló jellegű bűncselekmények megszaporodásának egyik oka, hogy az egyre elterjedtebb fedélzeti kamerák révén több eset lát napvilágot, másrészt pedig az emberek is egyre türelmetlenebbek és feszültebbek az utakon.
A bírói gyakorlat alapján tipikus elkövetési magatartás a másik közlekedő leszorítása vagy egyéb módon történő megállásra kényszerítése, például a büntetőfékezés. Sok esetben valósul meg közúti veszélyeztetés az elkövető menekülése közben. Szintén gyakori a bűncselekmény előfordulása, autós-kerékpáros konfliktus során is, ahol az autós egy hirtelen kormánymozdulattal próbálja meg igazáról meggyőzni a kerékpárost.
Nemrégiben egy férfit a 2-es főúton akartak a rendőrök ellenőrizni, azonban a rendőrautó megkülönböztető fény- és hangjelzésére nem reagált, nagy sebességgel haladt tovább, majd ráhajtott az M2-es autóútra. A bíróság szerint menekülése közben a gyanúsított többször átlépte a záróvonalat, ezzel a szembejövő gépjárműveket fékezésre, illetve lehúzódásra kényszerítette, többször intenzíven fékezett, ezzel is veszélyeztetve a mögötte haladókat és akadályozva a rendőri intézkedést. Emellett jelentősen túllépte a megengedett sebességet, esetenként óránkénti 200 kilométeres sebességgel haladt az autóúton.
Az idei nyár talán legbrutálisabb közúti veszélyeztetése, hogy július 1-jén 0 óra 45 perc körül egy autó elütött egy kerékpárost, aki épp szabályosan haladt az oldalsó, szalagkorláttal leválasztott biciklisávban a Pestről Óbudára menő oldalon.
A bűncselekmény alapesetben három évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő. Egy évtől öt évig terjedő szabadságvesztés, ha a bűncselekmény súlyos testi sértést, két évtől nyolc évig terjedő szabadságvesztés, ha a bűncselekmény maradandó fogyatékosságot, súlyos egészségromlást vagy tömegszerencsétlenséget, és végezetül öt évtől tíz évig terjedő szabadságvesztés, ha a bűncselekmény halált okoz.