"A hazai üzemanyagárak a kőolaj világpiaci árának, a dollár-forint, illetve az euró-forint árfolyam alakulásának függvényében változnak. Az utóbbi néhány hétben sajnos mind a két árat befolyásoló jegyzés kedvezőtlen irányba változott" – mondta az InfoRádióban Grád Ottó, a Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára.
- Az Európában mértékadó Brent-típusú kőolaj jegyzésára néhány hét alatt több mint 20 százalékot emelkedett, de
- a forint is elmozdult az erős sávból, és több mint öt százalékos gyengülést lehetett tapasztalni az elmúlt napokban a dollárhoz képest.
Ez a két kedvezőtlen változás az oka annak, hogy a hazai üzemanyag-forgalmazók kénytelenek folyamatosan emelni az áraikat.
Mint mondta, a hazai fogyasztási adatokban nem látnak jelentősebb változást. Bár egész évben lehetett arról hallani, hogy drámaian visszaesett a hazai üzemanyag-fogyasztás, de ez relatív érték: a tavalyi kimagaslóan nagy gázolaj- és benzinfogyasztási adatok, a bázis rendkívül magas szintje miatt látnak negatív számokat idén. A MÁSZ töltőállomásainál a fogyasztási, értékesítési adatok mind a benzinből és a gázolajból a 2021-es számadatok környékén járnak, tehát a fogyasztásban nincsenek még jelentősebb változások.
"Természetesen most, hogy a 600 forintos szintet stabilan átlépte, és most már jelentős mértékben meghaladja a hazai üzemanyagár, azt gondolom,
már az augusztusi számadatokban is fogunk némi visszalépést tapasztalni. Tehát az év hátralevő részében a fogyasztás némiképpen csökkenni fog"
– jelentette ki. A számadatokat tekintve ez szintén relatív lesz, hiszen 2022-ben az utolsó negyedévben már nagyon komoly ellátási problémák voltak. Akkor a fogyasztásra óhatatlanul kihatott az ellátási probléma, és lényegesen alacsonyabb számadatok voltak.
A csökkenő kitermelés hat-e a vezetékes szállításokra?
Az OPEC-országok, köztük Szaúd-Arábia már jelezte: feltehetően szeptembertől csökkenti a kitermelés mennyiségét. Oroszország is hasonló szándékot jelentett be - a magyar ipari cég elsősorban onnan vásárol olajat. Grád Ottó szerint a fizikai szállításokra ezek a bejelentések nem lesznek hatással, hiszen a csővezetéken érkező kőolaj logisztikai szempontból a legkedvezőbben értékesíthető - a vezetékes szállítási mód a legutolsó, amikor szállításcsökkenések történnek. Tehát fizikai,
kőolajellátási probléma nem lesz az év hátralevő részében.
"Az egy másik kérdés, hogy ezek a csökkentések, amelyeket már bejelentettek – és amelyek gyakorlatilag egy részét már be is vezette mind Szaúd-Arábia, mind Oroszország – volt alapvetően az oka annak a közel 20 százalékos kőolajdrágulásnak, amit az utóbbi hetekben tapasztalhatunk" – jegyezte meg.
Ugyanakkor az is látszik, hogy a piac ezt beárazza, és jönnek olyan hírek, hogy a keresleti oldalon prognosztizált növekedések nem igazán valósulnak meg.
"Azt gondolom, hogy a kőolaj áremelkedése le fog lassulni, és inkább stabilizálódni fog az év hátralevő részében, és
valahol a 85 dollár környékén ki fog alakulni egy újabb egyensúly"
– mondta. Hozzátette, ha a forint újra "magára talál, vagy legalábbis nem gyengül tovább", a hazai üzemanyagok árának emelkedése is lassulni fog, és akár meg is állhat.
Az a trend, hogy a gázolaj ma már drágább, mint a benzin, Grád Ottó szerint fennmaradhat az év hátralevő részében.
Január 1-től a jövedékiadó-emelés lesz. Az unió minimális jövedékiadó-szintet ír elő. Lényeges szórás van az európai uniós tagországok jövedéki adójának mértékében, vannak, akik a minimumnál magasabb adót alkalmaznak. Erre a magyar kormánynak is joga van.
Mindenesetre a szakember úgy véli,
kedvezőtlenül hat majd a fogyasztásra és az inflációra is, és a bruttó 40 forintot meghaladó adóemelés mindenképpen megjelenik majd az üzemanyagok árában.
Ha tehát a nemzetközi rendek folytatódnak, és 650 forint feletti üzemanyagár-szinttel indulunk neki a következő évnek, akkor az év első napján egyik napról a másikra 700 forint feletti üzemanyagárakat is tapasztalhatunk majd a töltőállomásokon.
Ezt két módon lehet elkerülni: egyrészt ha a kormányzat felülvizsgálja a jövedékiadó-változásra vonatkozó elképzelését, vagy kedvezőbb piaci fejlemények esetén gyengül a gázolaj és benzin ára amiatt, hogy a Brent jegyzése alacsonyabb lesz. Az is megtörténhet, hogy visszaerősödik a dollár, és az euróval szemben a forint, mert ezek a változások az üzemanyagárak csökkenését hozhatják. Ebben az esetben elkerülhető a 700 forint fölötti árszint 2024. első napjaira.