eur:
410.9
usd:
392.19
bux:
79229.24
2024. november 21. csütörtök Olivér
Az új távolsági vonatok közlekedésének tervezett hálózattérképe
Nyitókép: forrás: Vitézy Dávid, Facebook

Vitézy Dávid: új szintre lép a távolsági vasúti közlekedés

A Máv-Start IC távolsági flotta kétharmadát cserélik ki. A beruházásra azért van szükség, mert az utasszámok jelentősen megemelkedtek, és az elmúlt évtized vasúti fejlesztései során versenyképessé váltak az IC-járatok.

A kormány elfogadta a Technológiai és Ipari Minisztérium előterjesztését: a távolsági vasúti közlekedés fejlesztéséért új InterCity flotta beszerzését kezdtük meg – írja Vitézy Dávid, a TIM közlekedésért felelős államtitkára közösségi oldalán.

A csütörtökön megjelent kormányhatározat 39 és opcionálisan tíz új, korszerű, vezérlőkocsival együtt legalább hét kocsis távolsági szerelvény és ötven, elsősorban hozzájuk való – de más vonatokban is használható Siemens Vectron mozdony beszerzéséről döntött az idén megkötött keretszerződés terhére.

A politikus posztjában az írja, hogy

a beszerzés az összes hazai távolsági vonalon megoldja a távolsági járművek problémáját, és a kocsikat a nemzetközi forgalomba is be lehet majd vonni.

Az új, zárt ingavonatok az elképzeléseik szerint a Budapestről Miskolcot, Nyíregyházát, Debrecent és Szolnokot felfűző kör-IC-ben, Pécsre, Kecskeméten át Szegedre, Győrön át az ÖBB vonataival vegyesen Bécsbe, a Balaton déli partjára és az északi parti vonal villamosítása után az északi partra, Prágába, Varsóba, Belgrád, és a jövőben akár a Balkán déli államai felé is járnak majd.

A többi, kisebb kapacitást igénylő irányba olyan vonatok járnak, melyek a hasonló színvonalú szolgáltatást jelentő IC+, és CAF kocsikat is tisztán magukba foglalják. A kormányhatározat alapján a közbeszerzési eljárást még idén el kell kezdeni a 39+10 szerelvényre, ami összesen több mint 380 darab kocsit jelent. Ez a teljes MÁV-Start IC távolsági flotta bő kétharmadának cseréjét jelenti.

Az államtitkár továbbá emlékeztetett, hogy a kormány az utóbbi években 92 IC+-kocsi megépítését finanszírozta, és 15 kocsit jelenleg gyártanak Szolnokon. Ezt kiegészíti néhány más korszerűbb vagon, például a felújított CAF-ok. Ez azonban kevés, mert a flotta kétharmada elöregedett.

"Ahogy idén nyáron is láttuk, és írtam róla itt is, a MÁV-Start még nem képes mindenhol a 21. században elvárt színvonalú járműveket kiállítani a hazai és a nemzetközi távolsági forgalomban. Muszáj tehát lépnünk, hisz az utasszámok jelentős emelkedésnek indultak, és az elmúlt évtized vasúti fejlesztései nyomán számos relációban időben is versenyképesek az IC-járatok" – fogalmazott Vitézy Dávid.

A határozat szerint

39+10 zárt távolsági ingaszerelvény fog érkezni, melyek egy része 9, a többi pedig 7 kocsiból áll majd, beleértve egy vezérlőkocsit is. Így egyszerűen és gyorsan tudnak irányt váltani a pályaudvarokon.

Az új szerelvények felépítése és összeállítása tehát lényegében a nálunk is népszerű, Budapest és Bécs között közlekedő, az osztrák Österreichische Bundesbahnen által üzemeltetett RailJetekére hasonlít majd. Vitézy Dávid hozzátette:

a cél, hogy a leginkább Magyarországon gyártsák ezeket.

"Azért, hogy a beszerzés ne terhelje lökésszerűen a központi költségvetést, szolgáltatásvásárlást tervezünk, amelynek része a mozdony és a kocsik karbantartása is" – ismertette az államtitkár. A szolgáltatást a VPE Vasúti Pályakapacitás-elosztó Kft. alapjain jelenleg megalakuló országos közlekedésszervező veszi majd igénybe, és adja tovább a MÁV-Startnak, a tendert közösen írják ki.

A járműveket szolgáltatási formában megrendelő ROSCO-konstrukció arra is alkalmas, hogy ha távlatban, a 2033 után kötelező versenyeztetés után Magyarországon is a mainál több vagy a MÁV-Starttól eltérő szolgáltató jelenik meg a vasúti személyszállításban, más cég is üzemeltethesse majd a szerelvényeket a megrendelő megbízásából. Vitézy Dávid állítása szerint a szerelvények szolgáltatásai mindenben megfelelnek a mai utasigényeknek: hosszú távra is kényelmes ülések, korszerű utastájékoztatás, klímaberendezés, 1. és 2. osztály, étkezőkocsi is lesz bennük.

A MÁV-Start már megkötötte a keretszerződést 115 Vectron mozdony megvásárlására, ebből most ötven finanszírozásáról született döntés. A finanszírozás forrása az Eurofima Európai Vasúti Gördülőállomány-finanszírozási Társaságtól származik, a kormány határozatában jóváhagyta a MÁV hitelfelvételét – közölte a politikus.

A beszerzésről szóló teljes Facebook-posztot itt tekintheti meg:

A nyitóképen: az új távolsági vonatok közlekedésének tervezett hálózattérképe

Címlapról ajánljuk
Az Ukrajnának szánt harci felszerelések adományozása ügyében nyomoz a szlovák rendőrség
Tudósítónktól

Az Ukrajnának szánt harci felszerelések adományozása ügyében nyomoz a szlovák rendőrség

Szlovákiában a rendőrség Szervezett Bűnözés Elleni Hivatala létrehozott egy különleges nyomozócsoportot, melynek feladata az elmúlt választási időszakban Ukrajnának adott szlovák katonai felszerelések adományozásával kapcsolatos jogsértések felderítése. A vizsgálat kiterjed az akkori védelmi minisztérium és a kormány tagjainak döntéseire.

Fontos kérések az érkező havazás miatt, mindenkit érint

Bár a meteorológiai prognózisokban mindig van némi bizonytalanság, az aktuális előrejelzések szerint november 22-én, pénteken akár nagyobb mennyiségű hó is hullhat Budapesten.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.22. péntek, 18:00
Bernáth Tamás
Nyugat-Balkán szakértő, a Mathias Corvinus Collegium oktatója
Megjött az új extraprofitadó-rendelet: így marad 2025-ben velünk a bankok, kiskercégek, biztosítók plusz sarca

Megjött az új extraprofitadó-rendelet: így marad 2025-ben velünk a bankok, kiskercégek, biztosítók plusz sarca

Ahogyan arra számítani lehetett, megérkezett a 2025-ben még fennmaradó extraprofitadókról szóló kormánydöntés. A Magyar Közlöny csütörtök esti számában ugyanis megjelent a kormány legújabb rendelete, mely azt szabályozza, hogy miként marad velünk a bankok extraprofitadója, valamint a biztosítók és kiskereskedelmi cégek pótadója. Az eredetileg két évre ígért extraprofitadók egy jelentős része tehát négy évig hatályban marad. A kormány rendelete egyúttal azt is tartalmazza, hogy mely extraprofitadóktól szabadulhatnak meg jövőre az érintett ágazatok. Ezek szerint örülhetnek a gyógyszergyártók, a távközlési szektor cégei, valamint a megújuló energiát termelők, bányajáradék-alanyok.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×