eur:
394.24
usd:
369.95
bux:
65045.06
2024. április 20. szombat Tivadar
Az új távolsági vonatok közlekedésének tervezett hálózattérképe
Nyitókép: forrás: Vitézy Dávid, Facebook

Vitézy Dávid: új szintre lép a távolsági vasúti közlekedés

A Máv-Start IC távolsági flotta kétharmadát cserélik ki. A beruházásra azért van szükség, mert az utasszámok jelentősen megemelkedtek, és az elmúlt évtized vasúti fejlesztései során versenyképessé váltak az IC-járatok.

A kormány elfogadta a Technológiai és Ipari Minisztérium előterjesztését: a távolsági vasúti közlekedés fejlesztéséért új InterCity flotta beszerzését kezdtük meg – írja Vitézy Dávid, a TIM közlekedésért felelős államtitkára közösségi oldalán.

A csütörtökön megjelent kormányhatározat 39 és opcionálisan tíz új, korszerű, vezérlőkocsival együtt legalább hét kocsis távolsági szerelvény és ötven, elsősorban hozzájuk való – de más vonatokban is használható Siemens Vectron mozdony beszerzéséről döntött az idén megkötött keretszerződés terhére.

A politikus posztjában az írja, hogy

a beszerzés az összes hazai távolsági vonalon megoldja a távolsági járművek problémáját, és a kocsikat a nemzetközi forgalomba is be lehet majd vonni.

Az új, zárt ingavonatok az elképzeléseik szerint a Budapestről Miskolcot, Nyíregyházát, Debrecent és Szolnokot felfűző kör-IC-ben, Pécsre, Kecskeméten át Szegedre, Győrön át az ÖBB vonataival vegyesen Bécsbe, a Balaton déli partjára és az északi parti vonal villamosítása után az északi partra, Prágába, Varsóba, Belgrád, és a jövőben akár a Balkán déli államai felé is járnak majd.

A többi, kisebb kapacitást igénylő irányba olyan vonatok járnak, melyek a hasonló színvonalú szolgáltatást jelentő IC+, és CAF kocsikat is tisztán magukba foglalják. A kormányhatározat alapján a közbeszerzési eljárást még idén el kell kezdeni a 39+10 szerelvényre, ami összesen több mint 380 darab kocsit jelent. Ez a teljes MÁV-Start IC távolsági flotta bő kétharmadának cseréjét jelenti.

Az államtitkár továbbá emlékeztetett, hogy a kormány az utóbbi években 92 IC+-kocsi megépítését finanszírozta, és 15 kocsit jelenleg gyártanak Szolnokon. Ezt kiegészíti néhány más korszerűbb vagon, például a felújított CAF-ok. Ez azonban kevés, mert a flotta kétharmada elöregedett.

"Ahogy idén nyáron is láttuk, és írtam róla itt is, a MÁV-Start még nem képes mindenhol a 21. században elvárt színvonalú járműveket kiállítani a hazai és a nemzetközi távolsági forgalomban. Muszáj tehát lépnünk, hisz az utasszámok jelentős emelkedésnek indultak, és az elmúlt évtized vasúti fejlesztései nyomán számos relációban időben is versenyképesek az IC-járatok" – fogalmazott Vitézy Dávid.

A határozat szerint

39+10 zárt távolsági ingaszerelvény fog érkezni, melyek egy része 9, a többi pedig 7 kocsiból áll majd, beleértve egy vezérlőkocsit is. Így egyszerűen és gyorsan tudnak irányt váltani a pályaudvarokon.

Az új szerelvények felépítése és összeállítása tehát lényegében a nálunk is népszerű, Budapest és Bécs között közlekedő, az osztrák Österreichische Bundesbahnen által üzemeltetett RailJetekére hasonlít majd. Vitézy Dávid hozzátette:

a cél, hogy a leginkább Magyarországon gyártsák ezeket.

"Azért, hogy a beszerzés ne terhelje lökésszerűen a központi költségvetést, szolgáltatásvásárlást tervezünk, amelynek része a mozdony és a kocsik karbantartása is" – ismertette az államtitkár. A szolgáltatást a VPE Vasúti Pályakapacitás-elosztó Kft. alapjain jelenleg megalakuló országos közlekedésszervező veszi majd igénybe, és adja tovább a MÁV-Startnak, a tendert közösen írják ki.

A járműveket szolgáltatási formában megrendelő ROSCO-konstrukció arra is alkalmas, hogy ha távlatban, a 2033 után kötelező versenyeztetés után Magyarországon is a mainál több vagy a MÁV-Starttól eltérő szolgáltató jelenik meg a vasúti személyszállításban, más cég is üzemeltethesse majd a szerelvényeket a megrendelő megbízásából. Vitézy Dávid állítása szerint a szerelvények szolgáltatásai mindenben megfelelnek a mai utasigényeknek: hosszú távra is kényelmes ülések, korszerű utastájékoztatás, klímaberendezés, 1. és 2. osztály, étkezőkocsi is lesz bennük.

A MÁV-Start már megkötötte a keretszerződést 115 Vectron mozdony megvásárlására, ebből most ötven finanszírozásáról született döntés. A finanszírozás forrása az Eurofima Európai Vasúti Gördülőállomány-finanszírozási Társaságtól származik, a kormány határozatában jóváhagyta a MÁV hitelfelvételét – közölte a politikus.

A beszerzésről szóló teljes Facebook-posztot itt tekintheti meg:

A nyitóképen: az új távolsági vonatok közlekedésének tervezett hálózattérképe

Címlapról ajánljuk
Oeconomus kiszámolta, mi az olimpikonná válás ára

Oeconomus kiszámolta, mi az olimpikonná válás ára

A nagy nemzetközi sportesemények kapcsán általában a közvetlenül látható eredményeket értékeljük, vagyis a kimagasló sportteljesítményt, ugyanakkor sokan felhívják a figyelmet arra a hosszú évekig tartó munkára és a kitartásra is, amely egy-egy teljesítmény mögött áll – ez áll az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány elemzésében, amely az olimpikonná válás árát vizsgálta.

Kiderült, hány magyar dolgozik külföldön – és az is, mivel lehetne őket hazacsábítani

A magyarok főképpen a külföldön elérhető magasabb fizetés, az itthoni bizonytalanabb, kiszámíthatatlanabb jövő, valamint a "klíma" miatt vándorolnak ki valamelyik nyugat-európai országba – ez derült ki az Egyensúly Intézet felméréséből, amelyből javaslatcsomag is készült az intézet és a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége összefogásából. Az InfoRádió Kozák Ákost és Gazsi Attilát kérdezte.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.04.22. hétfő, 18:00
Dobrowiecki Péter Lengyelország-szakértő, az MCC Magyar-Német Intézet kutatási vezetője
Mitrovits Miklós történész, Lengyelország-szakértő
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×