A Fővárosi Önkormányzat továbbra sem lát tisztán, ha a költségvetésről van szó, csupán a megnövekedett költségeket látják – mondta Kiss Ambrus. A főpolgármester-helyettes a jövő heti közgyűlés előtti háttérbeszélgetésen hozzátette: a kamatkiadások például 7,1 milliárd forinttal lesznek magasabbak, mint amit a költségvetésbe beterveztek, de a közvilágítás is ötmilliárd forinttal nagyobb tételnek számít majd.
Kiss Ambrus szerint "nem egy újdonság", hogy intézményeik rezsi- és élelmezési költsége is emelkedik, valószínűleg idén összességében egymillió forinttal. A közösségi közlekedés is olyan pénzügyi helyzetben van, ahol likviditási probléma lehet, tavalyhoz képest ugyanis 21 milliárd forinttal többe kerül az energiaköltség, így egy 24 milliárd forintos "cashflow-probléma" jelentkezik - ennyivel lesz kevesebb a bevétel, mint amennyit kiadásból tudnak adni.
"Ennek kapcsán kezdeményeztük a kormánynál, hogy legyen valamilyen megoldás az energiaköltségek kapcsán. Erre se pozitív, se negatív visszajelzés nem volt egyelőre."
A bevételnövekedésekből a Fővárosi Önkormányzat létrehoz egy energia- és gazdasági válság elleni alapot,
amelyből – ameddig tudják – finanszírozzák a megnövekedett kiadásokat.
A főpolgármester-helyettes megjegyezte: jogosan merül fel a kérdés, hogy a főváros végig tudja-e csinálni ezt az évet. Szerinte ez három tényezőtől függ, és egyelőre nincs konkrét válasz.
- A közgyűlés 32 milliárd forint értékű beruházási hitelkérelmüket fogadta el, amelynek egy részét a Főpolgármesteri Hivatal előfinanszírozza. Ha nem kapják meg ezt a hitelt, akkor az előfinanszírozott összeg értékével mínuszba kerülnek.
- A BKV energiaköltségének támogatására 14 milliárd forint támogatást kértek a kormánytól, azonban erre még nem érkezett válasz.
- A törvényben szereplő, éves 12 milliárdos közösségi közlekedési normatíva szerződéséről még mindig hiányzik az aláírás. Ha ez az összeg sem érkezik meg, akkor ez szintén hiányozni fog a keretből.
A fővárosnak van egy 25 milliárd forintos folyószámla hitelkerete. "Ha ezen túlcsordulunk, akkor nyilván nemcsak a gazdasági stabilitási törvény sértjük meg, hanem már nem tudunk fizetni sem" – mondta.
Az energiacsomag
Kiss Ambrus beszélt az elfogadás előtt álló energiacsomagról, aminek részeként például két órával lerövidítenék a budapesti díszkivilágítás időtartamát. A javaslat része még, hogy az ápolási tevékenységet nem végző intézményekben korlátoznák a fűtés- és klímahasználatot:
télen nem lehet 21 foknál melegebb az intézményekben, nyáron pedig nem lehet 25 foknál hűvösebb.
A Budapest területén lévő természetvédelmi területen védett területen található erdők tarvágását mindenki számára megtiltják, Karácsony Gergely főpolgármester pedig szerdán jelentette be, hogy évi 48 ezer forint támogatást kapnak a rászoruló családok, és bővítik a jogosultak körét – emlékeztetett a főpolgármester-helyettes.
"Mi azzal számolunk, hogy a rendszerbe 130-160 ezer háztartás simán be fog tudni kapcsolódni. Körülbelül 1,2 milliárd forintba fog ez kerülni a jövő évben. Ha nagyon szigorúan, közgazdasági tankönyv alapján nézem a helyzetet, akkor butaság, amit csinálunk, de társadalompolitikai szempontból nincsen más út. Azt látjuk, hogy oly mértékben el fognak szállni az elkövetkező hónapokban a lakásfenntartási költségek, amire nem mondhatjuk azt a választ, hogy bocsánat, mi a BKV-val vagyunk elfoglalva" – fogalmazott Kiss Ambrus.
Az ivóvízhálózat kérdése
Az állam ajánlata szerint augusztus 31-ig van lehetősége a főpolgármesternek jelezni, ha fenntartási nehézségek miatt állami tulajdonba adná át az ivóvízvezetékeket – mondta Kiss Ambrus. "Ez azt jelenti, hogy ezzel a döntéssel együtt lemondana a főváros 390-400 milliárd forintnyi, az ivóvízhálózat jelentette vagyonról. Arról a hitről van szó, hogy ki tud ivóvizet biztosítani a budapestiek számára. Jelenleg az a hitünk, hogy mi ezt jobban csináljuk."
A Fővárosi Közgyűlés elé azzal a javaslattal állnak, hogy ebben a formában nem élnek ezzel az ajánlattal – erősítette meg a főpolgármester-helyettes. Hozzátette: konzultációt kezdeményeznek a kormányzattal a kérdésről.