Hamarosan új időszámítás kezdődik a hazai hulladékgazdálkodásban: a hulladékgazdálkodási koncessziós jogokat az önkormányzatok helyett a Mol kapja. Így a profitorientált magáncég rendeli majd a szemét begyűjtését, szállítását, feldolgozását, és köt szerződéseket az önkormányzatokkal. A magáncég azt is meghatározza, a települések utcáiról melyik cég, milyen sűrűn szállítja majd el a szemetet, a lomot és a szelektívet, illetve utána mit kezd a begyűjtött hulladékkal – írja a Népszava.hu.
A koncessziós ajánlatban a társaság vállalta, hogy egy évente minimum százezer tonna települési szilárd hulladék energetikai hasznosítására alkalmas létesítményt épít öt éven belül. Az első tíz évben legalább ötvenmilliárd forintot költ beruházásra.
A szerződéssel az önkormányzati hulladékos cégek piaci szereplővé válnak: a Mol megvásárolja az Nemzeti Hulladékgazdálkodási Koordináló és Vagyonkezelő Zrt. (NHKV) Zrt.-t. és a Nemzeti Hulladékgazdálkodási Szolgáltató (NHSZ) Kft.-t. A cégek alvállalkozóként dolgoznak együtt a koncessziós célokért. Emellett a Mol létrehozott egy külön vállalatot, a Mol Körforgásos Gazdaság Kft.-t, ám ez még nem rendelkezik szükséges jármű-, eszköz és emberállománnyal a feladat elvégzéséhez. A kiírás a Mol-nak szabad kezet ad abban, kit és milyen díj ellenében bíz meg a tevékenységgel.
Egy cég ügyeire rálátó forrás szerint a Mol hat alvállalkozóval szerződne. Ezek egyike a fővárosi FKF, amely a meglévő 680 járművel, két műszakban Budapesten túl akár Pest megyét is ki tudná szolgálni.
A hulladéktörvény utolsó módosítása szerint a Mol közszolgáltatás ellátása érdekében értéktől függetlenül átveheti a szükséges vagyonelemeket. Így akár az önkormányzati cégekkel és eszközökkel végezheti el a munkát, ám ez a lépés súlyos konfliktushoz vezetne a kormánypárti településekkel. A másik opció a hulladékos cégek megvásárlása az önkormányzatoktól, ami jelentős egyszeri kiadást jelentene az olajvállalatnak. A harmadik, legvalószínűbb lehetőség a cégek alvállalkozóként való foglalkoztatása.