eur:
411.68
usd:
395.29
bux:
79551.8
2024. november 24. vasárnap Emma
Mozdony halad át a megújult balatonboglári vasútállomáson, ahol a Szántód-Kőröshegy - Balatonszentgyörgy vasútvonal korszerűsítésének és Kaposvár - Fonyód vonalszakasz felújításának átadóünnepségét tartották 2018. június 14-én.
Nyitókép: Varga György

Homolya Róbert: 700 kilométer vasúti szakaszt kell villamosítani

A klímacélok eléréséhez szükség van a vasúti közlekedés arányának növelésére és a közúti közlekedés zöldítésére – hangsúlyozta a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója az online megrendezett 7. MAÚT Magyar Út- és Vasútügyi Társaság Innovációs Fórumon.

Homolya Róbert elmondta, az Európai Unióban az üvegházhatású gázok kibocsátásában a közlekedés 25 százalékot képvisel, ennek a mennyiségnek a háromnegyedéért a közúti közlekedés, 14-12 százalékáért a vízi és légi közlekedés, kevesebb mint 1 százalékért a vasút felel.

Felidézte, hogy az európai uniós elvárás alapján a közlekedésben 2050-re 90 százalékkal kell csökkenteni a károsanyagkibocsátást.

Homolya Róbert emlékeztetett rá, hogy a MÁV-Volán csoport elfogadta a fenntarthatósági stratégiáját, amely hozzájárul a klíma célkitűzések eléréséhez, és ehhez fontos a vasúti közlekedésben a villamosítás arányának növelése. Magyarországon a 7700 kilométer vasút 40 százaléka villamosított, ami 10 százalékkal kevesebb az európai uniós átlagnál. Magyarországon

még mintegy 700 kilométer vasúti szakaszt kell villamosítani ahhoz, hogy jelentősen lehessen csökkenteni a szén-dioxid-kibocsátást a vasúti közlekedésben,

hiszen a villamosított pályán van a teher- és utasforgalom több mint 80-90 százaléka.

Homolya Róbert beszélt arról is, hogy a MÁV által üzemeltetett gördülőállomány 75 százaléka 40 éves átlagéletkorú, a klímacélok eléréséhez a beszerzéseket környezettudatosabban hajtják végre.

A MÁV-csoporthoz tartozó Volánbusz Zrt. 6300 buszt üzemeltet, a társaságnál 2023-ra 45 százalékkal szeretnék csökkenteni a 10 évnél idősebb buszok számára, majd 2030-ra pedig további 45 százalékos mérséklés a cél. Ezekkel évente 20 ezer tonna szén-dioxid-kibocsátást lehetne megtakarítani. A kormány zöldbusz stratégiája mentén pedig, amely szerint a 25 ezernél nagyobb lakosságú városokban 2022-től csak elektromos hajtású autóbuszokat lehet telepíteni, további szén-dioxid-csökkentést lehet elérni – fogalmazott a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója.

Felhívta a figyelmet arra, hogy 2030-ra a 300 kilométernél hosszabb tranzit közúti közlekedés 30 százalékát, 2050-re pedig az 50 százalékát kell fenntartható közlekedési módra terelni, Magyarországon ez a vasútat jelenti.

Homolya Róbert a MÁV-Volán csoport fenntarthatósági stratégiájából kiemelte a digitalizáció fontosságát, az egységes menetrend és jegyértékesítési rendszert. A home-office munkavégzéshez kapcsolódóan bevezették az elektronikus aláírást, ezzel 20-30 százalékkal csökkentették a papír felhasználást a napi munkában. Céljuk a hulladékkibocsátás csökkentése, illetve a keletkező hulladék újra felhasználására – mondta a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója.

Szilvai József Attila, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. vezérigazgatója a fórumon hangsúlyozta, a közúthálózat fenntartásánál és üzemeltetésénél a klímacélok is figyelembe veszik. Egyebek közt példaként említette, hogy az útfelújításnál újrahasznosítják a mart aszfaltot.

A Magyar Közút vezérigazgatója beszámolt arról is, hogy az általuk kezelt területeken a keletkező vizeket tisztítják, hogy ne szennyezetten jussanak vissza a környezetbe, illetve megújítják a járműflottájukat.

Tavaly a Magyar Közút több mint 8 ezer fát és 18 ezer cserjét ültetett el az utaknál,

és a jövőben is törekednek arra, hogy minél több zöldnövényt telepítsenek. Megjegyezte, az utak mentén a közlekedésbiztonsági szempontoknak a cserjék jobban megfelelnek, mint a fák.

Nagy Róbert, a NIF Zrt. vezérigazgatója hangsúlyozta, beruházásaiknál a növénytelepítési feladatokat is a hatályos jogszabályok és szakpolitikák figyelembe vételével végzik.

Rámutatott arra, hogy a NIF Zrt. átlagban amennyi fát, cserjét kivág, annak a dupláját ülteti el; mintegy 40 féle fával, cserjével dolgoznak. Ez az arány az elmúlt években állandósult. Példaként említette, hogy az M44-es út Kondoros és Békéscsaba közötti 18 kilométeres szakaszánál is ezt követték, 2000 fát és 85 ezer cserjét telepítettek.

Nagy Róbert kiemelte azt is, hogy a NIF a beruházásoknál olyan korszerű energiatakarékos technikákat alkalmaz, amelyek a klímacél elérését támogatják, a környezetvédelmi szempontokat az anyagmozgatásnál is figyelembe veszik.

Címlapról ajánljuk
Tizenhárom év után ismét lesz Magyar Filmszemle újításokkal és nagy meglepetésekkel

Tizenhárom év után ismét lesz Magyar Filmszemle újításokkal és nagy meglepetésekkel

Nyolc kategóriában összesen tizenhat díjat adnak át a februári filmfesztiválon. Muhi András, a Magyar Filmművészek Szövetségének elnöke az InfoRádióban elmondta: ismét versenyfesztivál lesz a Magyar Filmszemle, melyen szakmai különdíjak is gazdára találnak, továbbá az információs és panoráma szekcióban olyan alkotásokat is levetítenek, melyek rendezői nem kívánnak benevezni a versenybe, de a szakma véleményére kíváncsiak.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.25. hétfő, 18:00
Nagy Márton
nemzetgazdasági miniszter
EZT OLVASTA MÁR?
×
2024. november 24. 17:15
×
×
×
×