A Külgazdasági és Külügyminisztérium megvásárolta a Qatar Airways Airbus A-330 200F típusú légi teherszállító gépét. A járműről néhány napja már készült kép Dohában, amin látszott, hogy eltüntették róla a Qatarhoz kapcsolódó feliratokat és logókat, de a szürke-fehér alapszín megmaradt.
Vasárnapra pedig már meg is érkezett Dohából Budapestre, és a járatkövető honlapok tanúsága szerint délelőtt háromnegyed tízkor szállt le Ferihegyen.
A repülőgépet a HA-LHU magyar polgári lajstromjel alatt vette nyilvántartásba a hatóság,
vagyis valóban nem a honvédség fogja üzemeltetni. A hírek szerint a tavaszi járványhullámban is a légi szálllításokat végző Wizz Airhez kerül, ezt tanúsítják a nemzetközi flotta-adatbázisok is. Hivatalosan a légitársaság korábban csak annyit erősített meg, hogy tárgyalnak a magyar kormánnyal az ügyben.
Primul avion widebody operat de @WizzAir a aterizat la Budapesta.
— BoardingPass (@BoardingPassRO) October 18, 2020
Acest @Airbus A330F în versiune cargo este înmatriculat HA-LHU și în trecut a zburat pentru @QatarAirways Cargo ca A7-AFF.
?: Tiszavölgyi Dávid (1), András Báti (3), Krisztina Marton (3, 4) pic.twitter.com/HXiQQOz1yg
A polgári lajstromnak egyébként annyi előnye minden bizonnyal van, hogy az útvonal megtervezése és a leszállások engedélyeztetése egyszerűbb, mint ha katonai járműről lenne szó, márpedig a járványhelyzetben minden idő számíthat.
Hátránya inkább a géptípusnak lehet, hiszen az Airbus A-330 200F sem a Wizz Air, sem a honvédség flottájába nem illik. Használata ugyanakkor praktikus, hiszen a típust kifejezetten teherszállításra tervezték, sokoldalú rakodórendszert kapott, többféle elhelyezési variációban képes kezelni raklapokat és konténereket is.
A légijármű mindössze hat éves, és mint az Airportal emlékeztet, utoljára pedig 2020. július 15-én teljesítette a Qatar Cargo QR 8294-es számú áruszállító járatát Bázelből Dohába.
A Jetplanes pedig rámutatott: ennél nagyobb méretű repülőgép még sosem viselt magyar lajstromjelet. Az 58,82 méter hosszú, 60,3 méter fesztávolságú 233 tonnás maximális felszálló tömegű gép az eddigi legnagyobb magyar tulajdonban, ennél a Pápán üzemelő C-17-esek ugyan még nagyobbak, de azokon csak a felségjel magyar, a NATO közös üzemeltetésében állnak, és nem Magyarország rendelkezik velük.
.@Airbus-ul A330F achiziționat de guvernul maghiar de la @QatarAirways Cargo este în sfârșit în zbor spre Budapesta.
— BoardingPass (@BoardingPassRO) October 18, 2020
Acest avion este înmatriculat HA-LHU și operat de @WizzAir. Mai multe informații ?? https://t.co/fBk86cBDnv pic.twitter.com/NCEiJiUXtb