A járványhelyzettel kapcsolatos veszélyhelyzeti intézkedések következtében a MÁV-Start belföldi utasforgalma március és május között körülbelül 70 százalékkal maradt el a tavalyi év azonos időszakának teljesítményétől. A regionális járatok többségén még a tíz főt sem érte el az utasok száma átlagosan, ezért június 6-tól csökkentett vasúti menetrendet vezettek be a regionális vonalakon és pótlóbuszokat állítottak forgalomba. Azóta a vasúttársaság folyamatosan figyelemmel kísérte a megmaradt vonatok és a pótlóbuszok utasforgalmát, és ígéretének megfelelően a megrendelővel közösen felülvizsgálta a menetrendet – közölte a MÁV-csoport.
A MÁV az Innovációs és Technológiai Minisztériummal történt egyeztetést követően a Zalaegerszeg–Bajánsenye–Őrihódos (25-ös számú), Nagyatád–Somogyszob (38-as), Gyékényes–Barcs–Szentlőrinc (60-as), Vác–Nagyoroszi–Balassagyarmat (75-ös), Balassagyarmat–Ipolytarnóc (78-as), Kál-Kápolna–Kisújszállás (102-es), Karcag–Tiszafüred (103-as), Debrecen–Tiszalök (109-es), Mezőtúr–Szarvas–Mezőhegyes (125-ös), Kecskemét–Lakitelek–Szolnok (145-ös számú) vonalakon állítja vissza az alapmenetrendet augusztus 1-jétől.
A Gyékényes–Barcs–Szentlőrinc vonalon az alapmenetrendre történő visszaállással együtt megszűnik a zalaszentiváni átszállás a (Sopron–) Szombathely–Zalaszentiván–Nagykanizsa–Pécs között közlekedő járatok esetében. Több regionális vonalon az utazási igényekhez igazodva módosítják a pótlóbuszok közlekedési rendjét augusztus 1-jétől, illetve a Villány–Mohács vonal melletti Nagynyárád esetében pedig július 18-tól.
Vegyes a kép a külföld tekintetében
Biber Anett szóvivő az InfoRádió kérdésre közölte: a nemzetközi vonatközlekedés hétről hétre változik, azonban július 1-től a legfontosabb vasútvonalakon újraindultak a nemzetközi vonatok, ahol ezt az egészségügyi helyzet, illetve a technológiai adottságok lehetővé tették. Azonban azóta is folyamatosan változik a helyzet mind idehaza, mind a környező országokban, amit a MÁV-nak a lehető legnagyobb rugalmassággal le kell reagálnia – tette hozzá a MÁV-Start munkatársa.
A célországok közül Ausztria okozza a legnagyobb könnyebbséget, miután oda valamennyi Railjet vonat közlekedik, és csak minimális korlátozások élnek. Németország tekintetében elmondható, hogy – Szobon keresztül, tehát a megszokott rendben – Berlinbe és Hamburgba közlekednek vonatok. Előbbi esetében az éjszakai járatok egyelőre szünetelnek, míg a müncheni, illetve zürichi (Svájc) éjszakai járatok fekvőhelyes és hálókocsik nélkül járnak – ismertette Biber Anett. Hasonlóan jó hír, hogy Csehországba is Szlovákiába is indít járatokat a vasúttársaság.
Horvátországba azonban idén nyáron nem közlekednek a spliti vonatok, így kizárólag zágrábi átszállással lehet a tengerpartot elérni. De a szlovéniai Koperbe induló éjszakai tengerparti járatok is szünetelnek, vagyis csak a nappali Citadella gyorsvonattal lehet oda eljutni – közölte a szóvivő. Románia esetében kiemelte, amellett, hogy kötelező a helyfoglalás, szintén nem közlekednek fekvő- és hálókocsik az egészségügyi korlátozások miatt. Ukrajna és Szerbia irányába pedig nem lehetséges jelenleg a vasúti közlekedés.
A részletes menetrendeket a vasúttársaság a honlapján és az állomási hirdetményeken teszi közzé.