Komoly hiányosságokat talált több hónapnyi vizsgálódás után az alapvető jogok biztosa a hosszas kórházi kezelésben részt vevő, vagy tartósan beteg gyerekek oktatása terén - írta a Magyar Nemzet. Kozma Ákos jelentése kitér arra, bár a köznevelési törvényben szerepel, hogy ezeknek a diákoknak is joguk van a tanuláshoz, illetve hogy az iskolák heti tíz órát fordíthatnak a tartós betegség miatt magántanulói státusba kerülő gyerekek egyéni felkészítésére,
de erre nincs költségvetési forrás. Még azt sem rögzíti jogszabály, hogy pontosan ki számít tartós gyógykezelés alatt állónak.
Az ombudsmani vizsgálat szerint szükség lenne egy önálló kórházpedagógusi munkakör létrehozására, mivel az érintetteket jelenleg nem egyforma státusban foglalkoztatják, és a pedagógus-életpálya minősítési kritériumai sem alkalmazhatók megfelelően rájuk. A tanárok egy része az iskola, míg mások az egészségügyi intézmény alkalmazásában állnak, vannak alapítványi munkatársak is. Ráadásul az oktatók ráadásul nem is mindig adhatnak osztályzatokat, ilyenkor pedig az év közbeni értékelés hiánya akadálya lehet a diák magasabb évfolyamba lépésének. Főleg, ha a gyermek nincs olyan állapotban, hogy elmenjen osztályozóvizsgát tenni.
A kórházi tanítás leginkább az általános iskolások esetén működik, középiskolai szinten szaktanár hiány van, de az óvodás korúak fejlesztésével is kevesen foglalkoznak.
Az EMMI adatai szerint jelenleg 507 iskola érintett a feladatellátásban, vagyis ennyi intézménynek van tartós beteg tanulója.
A lapnak nyilatkozó Tóthné Almássy Monika, a Kórházsuli Alapítvány vezetője szerint országszerte legfeljebb ötvenen látják el ezt a feladatot - a budapesti gyermekkórházakban, gyermekosztályokon 25 kórházpedagógus dolgozik, vidéken pedig jórészt csak a megyei kórházakban vannak pedagógusok. Becslések szerint a segítségükre szoruló gyerekek száma bőven ezer fölött van.
A jelentés szerint az ombudsman kezdeményezte, hogy az emberi erőforrások minisztere jogszabályban határozza meg a tartós betegként oktatásra jogosultak körét, továbbá tisztázza, hogy a tartós gyógykezelésben részesülő gyerekek milyen módon teljesíthetik egyéni munkarendben a tankötelezettségüket.
Továbbá azt is, hogy a miniszter mérje fel az érintett gyerekek oktatásához rendelkezésre álló személyi, illetve tárgyi feltételrendszert, és ennek alapján tegye meg a szükséges intézkedéseket.
Emellett az ombudsman szorgalmazza a speciális kórház-pedagógiai képzés feltételeinek megteremtését is, és országosan egységes szakmai feladatellátás létrehozását várja. A biztos kérte a vizsgálat során megkeresett kórházak igazgatóit is, hogy alkossanak belső szabályzatot az iskolai szolgáltatások igénybevételéről, az ilyen típusú oktatási együttműködésekről.