A bírók és bíróságok önmagukban is értékhordozók – fogalmazott Handó Tünde az InfoRádiónak –, ennek jegyében 2012 óta
kiemelt figyelmet fordít az Országos Bírósági Hivatal a történelemre és a hagyományápolásra,
hogy láttassák kívül-belül azokat az eleiket, akik napjainkban is példával szolgálhatnak, hiszen 40 és 30 évig róluk alig-alig, vagy sporadikusan esett szó. A jó bíró program pedig nem más, mint ezeknek a "gyöngyöknek az egybefűzése", azoknak a példáknak a bemutatása, amelyek irányadók lehetnek ma is, valamint egy olyan dialógus elindítása, amelynek arról kell(ene) szólnia, hogy milyen a jó bíró a 21. századi Magyarországon, tette hozzá az OBH elnöke.
Az Országos Bírósági Hivatal másik
fontos célkitűzése a zöld bíróság rendszerének a kialakítása, és a környezetvédelmi szempontoknak a hangsúlyozása.
Handó Tünde ezzel kapcsolatban közölte, 2012-től számos bírósági beruházás ennek szellemében valósul meg, tudatosan figyelve az energiatakarékosságra, és az újfajta megoldások beépítésére. Szeretnék e tekintetben is a jó gyakorlatokat bemutatni a külvilág és a bírói közösség számára.
Az energiatudatos megoldások természetesen egy-egy projekt esetében anyagi szempontból sem elhanyagolhatók, folytatta Handó Tünde, példaként említve az Egri Törvényszék felújítását, amely elkészülte óta több tízezer kWh-t takarított meg az energiafelhasználásban, de az ivóvizet is takarékosabban használják föl, összességében pedig több mint kétmillió forint megtakarításuk volt az első évben.
Különlegessége a magyar bírói szervezetnek, hogy az ebben dolgozok 70 százaléka nő, ezért 2012 óta az is
nagy hangsúlyt kap, hogy a dolgozók a család, a karrier és az egészség közötti egyensúlyt megtalálják,
ennek érdekében számos programot indított el az OBH. Az ezen a téren elért eredményeket foglalja magába a "családok a fókuszban" program, amely alrészét képezi az ügyfelekre koncentráló "családjog a fókuszban" program - mondta az elnök.
A járásbíróságokon, egyik-másik helyen az ügyek 60 százaléka családjogi, érzelmektől túlfűtött per, amelyek jogilag sem egyszerűek – magyarázta Handó Tünde –, ezért lényegesnek érzi az OBH még jobban megtámogatni a bíró felkészülését. Fontos a bírósági közvetítés további erősítése, de a legfontosabb, hogy az ügyfelek számára érthetőek legyenek – szögezte le –, amit kisfilmekkel, tájékoztatóanyagokkal igyekeznek segíteni, hogy az ügyfelek még inkább tisztában legyenek azzal, hogy mit remélhetnek és várhatnak, mire számíthatnak egy-egy perben a bíróságon.