eur:
408.22
usd:
376.8
bux:
0
2024. november 2. szombat Achilles
A Ryanair légitársaság Nápolyból érkező, Boeing 737 típusú repülőgépe landol a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren. MTVA/Bizományosi: Faludi Imre  *************************** Kedves Felhasználó!
Nyitókép: Faludi Imre

Ryanair-botrány: 1300 euró a kártérítési limit

Méltánytalan, ha egy légitársaság felszállás után közli utasaival, hogy csak csomagjaik nélkül szállhat fel repülőjük, mégsem indokolt a törvénymódosítás - vélekedett az InfoRádió által felkeresett utazási jogi szakértő.

A Ryanair vasárnap poggyászok nélkül indított volna el egy járatot Budapestről a Kanári-szigeteken lévő Las Palmasba, mert teljes terheléssel a Boeing 737-800-as gép nem tudta volna biztonsággal megtenni a Liszt Ferenc repülőtér és Las Palmas közti több mint ötórás utat.

Harminc utas úgy döntött, nem hajlandó bőröndjei nélkül utazni.

Salamon András ügyvéd az InfoRádióban elmondta, hogy a Montreali Egyezmény, amely a légiutasok jogait, illetve a légitársaságok kártérítési felelősségét szabályozza, előírja, ha a poggyászkésés miatt az utasnak kára keletkezett, akkor a légitársaság köteles ezt a kárt megtéríteni. Ennek a kártérítési elkötelezettség van felső határa, ez most körülbelül 1300 euró.

"Ebben az esetben az utasnak kell bizonyítania, hogy kára keletkezett, például vásárolni kellett alsóneműt, ruhát, pizsamát, tisztálkodószereket.

Ha ezeket a számlákat megőrzi, és benyújtja a légitársaságnak, akkor köteles a cég fizetni"

- mondta az utazási jogi szakértő. Azok az utasok viszont, akik úgy döntöttek, hogy a poggyászuk nélkül nem indulnak el, az ügyvéd szerint önként elálltak a fuvarozási szerződéstől, és ebben az esetben szerinte még a repülőjegy ára sem jár vissza nekik.

Kiszolgáltatott helyzetben van az utas mindkét esetben, de a szakértő szerint nincs szükség jogszabály-módosításra.

"Az uniós rendelet szigorúan szankcionálja a járatok késését, törlését, a Montreali Egyezmény pedig szintén szabályozza a kártérítési kérdéseket. Inkább a piaci szabályozókra kell hagyatkozni. Mindenki el tudja dönteni, hogy fapados vagy hagyományos járatot vesz-e igénybe. Fizethet többet az utas, és akkor jóval kisebb a kockázata annak, hogy nem időben vagy nem a kívánt célállomásra érkezik meg, esetleg a poggyásza marad le" - mondta Salamon András.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Megvan a repülőkhöz a zöld üzemanyag, de nyomós ok miatt nem használják

Megvan a repülőkhöz a zöld üzemanyag, de nyomós ok miatt nem használják

2022-ben a légi közlekedés a globális szén-dioxid-kibocsátás 2 százalékát tette ki, és a kibocsátás mennyisége az elmúlt évtizedekben gyorsabban nőtt, mint a vasúti, közúti vagy hajózási szektoré. A fenntartható repülés azonban még hosszú mérföldekre van - állapítja meg jelentésében az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány. Az USA inkább ösztönzőkkel, az EU pedig inkább szabályozásokkal próbálja előmozdítani az átállást.

Friss felmérés mutatja, mit gondolnak a németek az amerikai elnökválasztás kimeneteléről

A Demokrata Párt elnökjelöltjének, Kamala Harrisnak drukkol a németek túlnyomó többsége, de valamelyest csökkent azoknak az aránya, akik tényleges győzelmében hisznek. Erről tanúskodik a ZDF közszolgálati televízió legfrissebb felmérése, immár kevesebb mint egy héttel az amerikai elnökválasztás előtt. Ami a magas rangú politikusokat illeti, ők ügyelnek arra, hogy a nyilvánosság előtt egyértelműen ne foglaljanak állást, a kormánykoalíció pártjai és az ellenzéki konzervatív CDU/CSU vezetőinek nyilatkozataiból ugyanakkor kitűnt, hogy Harris hívei.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.04. hétfő, 18:00
Böcskei Balázs politológus, az IDEA Intézet stratégiai igazgatója
Mráz Ágoston Sámuel a Nézőpont Intézet igazgatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×