A Ryanair vasárnap poggyászok nélkül indított volna el egy járatot Budapestről a Kanári-szigeteken lévő Las Palmasba, mert teljes terheléssel a Boeing 737-800-as gép nem tudta volna biztonsággal megtenni a Liszt Ferenc repülőtér és Las Palmas közti több mint ötórás utat.
Harminc utas úgy döntött, nem hajlandó bőröndjei nélkül utazni.
Salamon András ügyvéd az InfoRádióban elmondta, hogy a Montreali Egyezmény, amely a légiutasok jogait, illetve a légitársaságok kártérítési felelősségét szabályozza, előírja, ha a poggyászkésés miatt az utasnak kára keletkezett, akkor a légitársaság köteles ezt a kárt megtéríteni. Ennek a kártérítési elkötelezettség van felső határa, ez most körülbelül 1300 euró.
"Ebben az esetben az utasnak kell bizonyítania, hogy kára keletkezett, például vásárolni kellett alsóneműt, ruhát, pizsamát, tisztálkodószereket.
Ha ezeket a számlákat megőrzi, és benyújtja a légitársaságnak, akkor köteles a cég fizetni"
- mondta az utazási jogi szakértő. Azok az utasok viszont, akik úgy döntöttek, hogy a poggyászuk nélkül nem indulnak el, az ügyvéd szerint önként elálltak a fuvarozási szerződéstől, és ebben az esetben szerinte még a repülőjegy ára sem jár vissza nekik.
Kiszolgáltatott helyzetben van az utas mindkét esetben, de a szakértő szerint nincs szükség jogszabály-módosításra.
"Az uniós rendelet szigorúan szankcionálja a járatok késését, törlését, a Montreali Egyezmény pedig szintén szabályozza a kártérítési kérdéseket. Inkább a piaci szabályozókra kell hagyatkozni. Mindenki el tudja dönteni, hogy fapados vagy hagyományos járatot vesz-e igénybe. Fizethet többet az utas, és akkor jóval kisebb a kockázata annak, hogy nem időben vagy nem a kívánt célállomásra érkezik meg, esetleg a poggyásza marad le" - mondta Salamon András.