Jelentősen könnyebbé válik az ügyfélkapu használata, mivel egy egységes felület jön létre, amin keresztül a szolgáltatókkal, illetve az önkormányzatokkal lehet a kapcsolatot tartani és több ezer ügyet lehet elintézni – mondta Hajzer Károly informatikai helyettes államtitkár az InfoRádiónak.
A helyettes államtitkár hozzátette: a 1818-as számon hívható Kormányzati Ügyfélvonalon is segítséget lehet kérni az ügyintézésekben. Az új szolgáltatások közé tartozik az e-papír rendszer is, amely elektronikus űrlapként helyettesíti az eddigi papíralapú állampolgári megkereséseket.
„Nem kell az interneten keresgélni mindenféle kormányzati, közigazgatási oldalakon az adott ügynek az elérhetőségét, hanem egy helyen, egy helyről tudjuk elérni”
– tette hozzá Fedorkó Tamás, a Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató (NISZ) szolgáltatásfejlesztési és menedzsment igazgatója, miszerint a strukturált adatlapok bevezetése könnyebbé, fókuszáltabbá teszi az ügyintézéseket a hivataloknál. Egy átmeneti időszakban a régi ügyfélkapu és az új egységes, személyre szabott elektronikus ügyintézési felület párhuzamosan működik majd, utóbbira azoknak külön nem kell regisztrálniuk, akik az elektronikus ügyfélkapun már rendelkeznek regisztrációval.
1200-an települési ügysegédként dolgoznak, ők a személyes ügyintézés során segítik az állampolgárokat azokon a településeken, ahol okmányiroda vagy kormányablak nem működik.
A NISZ Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zrt. szerint a hazai e-ügyintézés új kiindulópontjának szánt személyre szabható ügyintézési felületet használhatnak január 2-ától az állampolgárok és a gazdálkodó szervezetek. Az ügyintézési felületre elsőként csak ügyfélkapus azonosítással, a jövőben azonban többféle azonosítási mód - eSzemélyi, telefonos azonosítási kód - közül választva lehet majd belépni.
Az új felület - amely január 2-ától pilot jelleggel lesz elérhető - nem pusztán ügyintézési platform lesz, hanem az e-közigazgatási portálokat és szolgáltatásokat összefogó komplex keretrendszer, amelyre az e-ügyintézési szolgáltatók tudják kihelyezni saját szolgáltatásaikat.
Az elektronikus ügyintézési szolgáltatások nyújtására kötelezettek körét egy 2015. évi törvény határozta meg. Ezek között szerepelnek az államigazgatási szervek, a helyi önkormányzatok, a törvény vagy kormányrendelet által közigazgatási hatósági jogkör gyakorlására feljogosított egyéb jogalanyok, az Országos Bírósági Hivatal és a bíróságok, valamint az alapvető jogok biztosa, az ügyészség, a közjegyzők és a bírósági végrehajtók. Ide tartoznak a hegyközségek kivételével a köztestületek, a közüzemi szolgáltatók, a törvényben vagy kormányrendeletben elektronikus ügyintézésre kötelezett közfeladatot ellátók vagy közszolgáltatást nyújtók, valamint a meghatározott ügyek e törvény szerinti elektronikus intézését önkéntesen vállalók, az e törvényben meghatározott feltételeknek megfelelően biztosítók és ezt az Elektronikus Ügyintézési Felügyeletnek bejelentők.
Az érintett intézmények és hivatalok januártól kötelesek biztosítani az elektronikus ügyintézést azokban az eljárásokban, ahol - mint írták - ez "értelmezhető és az ágazati jogszabályok nem zárják ki". Eszerint minden olyan ügyet lehet majd elektronikusan intézni, amelynél jogszabály nem írja elő a személyes megjelenést. Példaként említették, hogy a kormányhivataloknál intézhető ügyek jelentős többsége elektronikus úton is kezdeményezhető, ugyanakkor kizárt például a házasságkötés, valamint a gépjárművek műszaki vizsgáztatása.