A tájékoztatás szerint a jegybank 103 hitelintézet gyakorlatát vizsgálta.
A hitelintézeteknek a nemzetgazdasági tárca rendelete szerint szeptember 15-ig kellett elkészíteniük az egyenlő esélyű hozzáférés lehetőségét megteremtő általános stratégiát, valamint az ennek végrehajtását, részleteit tartalmazó szabályzatot. A rendelet részletesen szabályozza a stratégia és a szabályzat tartalmi elemeit, a fogyatékos ügyfelek tájékoztatására vonatkozó követelményeket, ezeknek idén október 1-jétől valamennyi hazai hitelintézetnek meg kell felelnie.
A pénzügyi intézmények döntő többsége határidőben kialakította stratégiáját és szabályzatát. A fogyatékkal élők tájékoztatása érdekében emellett honlapján megjelenítette a fogyatékos ügyfelek igényei és száma alapján készített szolgáltatási térképet, az ezen ügyfeleknek nyújtott, a pénzügyi szolgáltatásokhoz való egyenlő esélyű hozzáférést biztosító szolgáltatások körét, illetve a hozzáférés módját bankfiókok szerinti bontásban - közölte a jegybank.
Az MNB ellenőrzése ugyanakkor azt is megállapította, hogy néhány hitelintézet nem határozta meg a fogyatékos ügyfelek körében végzett igényfelmérés alapján hozott döntésekre vonatkozó alapelveket és eljárásrendet, illetve a felmerülő kockázatok kezelésére vonatkozó eljárásrendet.
A jegybank azt is közölte, hogy a hitelintézetek többségénél a fogyatékos ügyfelek honlapon történő tájékoztatása nem felel meg teljesen az NGM-rendeletben foglaltaknak. Sok esetben például már a honlapok főoldaláról hiányzik a látássérültek tájékozódását szolgáló ikon. Arra is van példa, hogy a főoldal még megfelelő, de a választó oldalra elirányítva már nem teljesíti az előírásokat a honlap.
Az MNB felhívta a hitelintézeteket a feltárt hiányosságok pótlására.
Az NGM-rendeletben foglaltaknak valamennyi hitel- és pénzkölcsön nyújtásával, valamint pénzügyi lízing és pénzforgalmi szolgáltatás nyújtásával foglalkozó hitelintézet köteles megfelelni, ezt a jegybank a közeljövőben fogyasztóvédelmi ellenőrzések keretében is vizsgálni fogja - jelezték.
Az MNB kiemelten fontosnak tartja, hogy valamennyi fogyasztó a számára legmegfelelőbb bánásmódban részesüljön, ennek elősegítésére a közeljövőben a speciális igényű fogyasztókkal való bánásmódról ajánlást bocsát ki - derül ki a közleményből.