eur:
413.64
usd:
401.58
bux:
81178.25
2025. január 10. péntek Melánia

Honnan van a pártoknak pénze kampányra?

Százmilliós költségvetést terveznek a pártok a június 7-i európai parlamenti választási kampányra, ez az összeg azonban a két kis párt esetében az egész éves állami támogatás közel fele, illetve harmada. Honnan van a pártoknak pénze kampányra? És mennyibe kerül az utcai reklámozás?

 A kusza párt- és kampányfinanszírozás átláthatóvá tétele már évek óta központi téma az MDF és az SZDSZ választási kampányaiban. Mindennek ellenére sem ők, sem a két nagy párt nem hajlandó nyilvánosságra hozni, hogy milyen pénzből, mennyit költenek a kampányra.

Az Állami Számvevőszék természetesen minden választási évben ellenőrzi a kampányköltéseket, ez azonban a pártok saját bevallásán alapul, és hogy-hogy nem, egyikük sem lépi át sosem a törvényben engedélyezett 386 millió forintot.

Mindehhez csak adalék, hogy a két kis párt rendre hangoztatja, hogy az MSZP és a Fidesz jóval többet költ a megengedettnél, ez szerintük már csak a reklámmegjelenésekből is valószínűsíthető.

A június 7-i európai parlamenti választási kampányra fordítható összegeket ráadásul nem korlátozza a jog, mindettől függetlenül a pártok egybehangzóan állítják, körülbelül százmillió forintot költenek kampányra.

Ez egyelőre főként óriásplakátokból és úgynevezett citylight reklámokból áll, májusban várhatóan jönnek a rádiós és televíziós reklámok. Bár egy óriásplakát listaáron havonta 50 ezer forintnál kezdődik, feltételezhető, hogy egy párt különböző barterszerződésekkel vagy egyéni megállapodásokkal jóval olcsóbban juthat ezekhez.

Az MSZP május elsején, a Fidesz pedig május másodikán kezdi a kampányt, az MDF és az SZDSZ viszont már március óta az "utcán van". Viniczai Tibor, az MDF kampányfőnöke az InfoRádiónak elmondta, erre mindenképp szükség volt: "Ma Magyarországon van két párt, az MSZP és a Fidesz. Róluk szólnak a közszolgálati médiában a hírek. Õk 365 napig kampányolhatnak, szemben velünk, akik itt kisebb teret kapunk. Ezért a láthatóságra sokkal többet kell, sajnos, adnunk."

Az MDF úgy tervez 100 millió forintot költeni a három hónapos kampányra, hogy az egész évre 227 millió forintot kap az állami költségvetésből, ráadásul nem egy összegben, hanem időarányosan. Hogy ezt hogyan bonyolítja a párt, arra csak következtetni tudunk, mégpedig a 2006-os választási év gazdálkodásából.

Három évvel ezelőtt 265 millió forint állami támogatást kapott a párt, ehhez még gyűjtött 230 milliót önkormányzatoktól, cégektől és magánszemélyektől, köztük jórészt a párt országgyűlési képviselőitől. Az összesen félmilliárdos bevételéből 305 milliót fordított az országgyűlési választási kampányra, ehhez 110 millió forint hitelt vett fel.

Az SZDSZ is 100 millió forint körüli összeget költ - mondta az InfoRádió Aréna című műsorában Horn Gábor kampányfőnök. "Az SZDSZ leginkább a kreativitást szokta használni, és kevésbé a nagy költségvetésű kampányokat. Az óriásplakát drága, ha nem egy válság kellős közepén veszi az ember. Százmilliós nagyságrendben tudunk költeni."

Az SZDSZ is jórészt a magánadományoknak köszönheti, hogy 2006-ban el tudott költeni 363 millió forintot a választási kampányra. A 284 milliós egész éves állami támogatáshoz ugyanis szerzett még 288 millió forintot, a párt legtöbb parlamenti képviselőjének 1-1 milliós adománya mellett 154 milliót az Új Kezdet Liberális Alapítványtól, 30 milliót pedig az osztrák liberális intézettől kapott.

A pártokra jellemző egyébként, hogy magánszemélyek és cégek mellett önkormányzatoktól és azok vagyonkezelőitől is kapnak milliós támogatásokat.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.01.10. péntek, 18:00
Kőrösi Csaba
a Kék Bolygó Alapítvány stratégiai igazgatója
Heves összecsapások Kurszkban, elindult a Biden-adminisztráció utolsó fegyverszállítmánya - Híreink az orosz-ukrán háborúról csütörtökön

Heves összecsapások Kurszkban, elindult a Biden-adminisztráció utolsó fegyverszállítmánya - Híreink az orosz-ukrán háborúról csütörtökön

Továbbra is heves harcok zajlanak az oroszországi kurszk-régióban, ahol az ukrán csapatok vasárnap indítottak újabb offenzívát. Kijev állítása szerint egy komolyabb orosz ellentámadást is vissza tudtak verni. Ezzel párhuzamosan tisztázódtak az utolsó, Joe Biden amerikai elnök által összeállított amerikai fegyverszállítmány részletei is. Biden január 20-án hagyja el a Fehér Házat, a szakértők egyelőre csak találgatják, hogy Donald Trump megválasztott elnök milyen lépéseket fog tenni. Cikkünk folyamatosan frissül az orosz-ukrán háború legfontosabb híreivel.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×