A kusza párt- és kampányfinanszírozás átláthatóvá tétele már évek óta központi téma az MDF és az SZDSZ választási kampányaiban. Mindennek ellenére sem ők, sem a két nagy párt nem hajlandó nyilvánosságra hozni, hogy milyen pénzből, mennyit költenek a kampányra.
Az Állami Számvevőszék természetesen minden választási évben ellenőrzi a kampányköltéseket, ez azonban a pártok saját bevallásán alapul, és hogy-hogy nem, egyikük sem lépi át sosem a törvényben engedélyezett 386 millió forintot.
Mindehhez csak adalék, hogy a két kis párt rendre hangoztatja, hogy az MSZP és a Fidesz jóval többet költ a megengedettnél, ez szerintük már csak a reklámmegjelenésekből is valószínűsíthető.
A június 7-i európai parlamenti választási kampányra fordítható összegeket ráadásul nem korlátozza a jog, mindettől függetlenül a pártok egybehangzóan állítják, körülbelül százmillió forintot költenek kampányra.
Ez egyelőre főként óriásplakátokból és úgynevezett citylight reklámokból áll, májusban várhatóan jönnek a rádiós és televíziós reklámok. Bár egy óriásplakát listaáron havonta 50 ezer forintnál kezdődik, feltételezhető, hogy egy párt különböző barterszerződésekkel vagy egyéni megállapodásokkal jóval olcsóbban juthat ezekhez.
Az MSZP május elsején, a Fidesz pedig május másodikán kezdi a kampányt, az MDF és az SZDSZ viszont már március óta az "utcán van". Viniczai Tibor, az MDF kampányfőnöke az InfoRádiónak elmondta, erre mindenképp szükség volt: "Ma Magyarországon van két párt, az MSZP és a Fidesz. Róluk szólnak a közszolgálati médiában a hírek. Õk 365 napig kampányolhatnak, szemben velünk, akik itt kisebb teret kapunk. Ezért a láthatóságra sokkal többet kell, sajnos, adnunk."
Az MDF úgy tervez 100 millió forintot költeni a három hónapos kampányra, hogy az egész évre 227 millió forintot kap az állami költségvetésből, ráadásul nem egy összegben, hanem időarányosan. Hogy ezt hogyan bonyolítja a párt, arra csak következtetni tudunk, mégpedig a 2006-os választási év gazdálkodásából.
Három évvel ezelőtt 265 millió forint állami támogatást kapott a párt, ehhez még gyűjtött 230 milliót önkormányzatoktól, cégektől és magánszemélyektől, köztük jórészt a párt országgyűlési képviselőitől. Az összesen félmilliárdos bevételéből 305 milliót fordított az országgyűlési választási kampányra, ehhez 110 millió forint hitelt vett fel.
Az SZDSZ is 100 millió forint körüli összeget költ - mondta az InfoRádió Aréna című műsorában Horn Gábor kampányfőnök. "Az SZDSZ leginkább a kreativitást szokta használni, és kevésbé a nagy költségvetésű kampányokat. Az óriásplakát drága, ha nem egy válság kellős közepén veszi az ember. Százmilliós nagyságrendben tudunk költeni."
Az SZDSZ is jórészt a magánadományoknak köszönheti, hogy 2006-ban el tudott költeni 363 millió forintot a választási kampányra. A 284 milliós egész éves állami támogatáshoz ugyanis szerzett még 288 millió forintot, a párt legtöbb parlamenti képviselőjének 1-1 milliós adománya mellett 154 milliót az Új Kezdet Liberális Alapítványtól, 30 milliót pedig az osztrák liberális intézettől kapott.
A pártokra jellemző egyébként, hogy magánszemélyek és cégek mellett önkormányzatoktól és azok vagyonkezelőitől is kapnak milliós támogatásokat.
Ezért állt le a Déli pályaudvar