Nyugat-Európában önként betartják a polgárok az autóforgalom korlátozását - mondta az InfoRádiónak Hegyi Gyula, az MSZP képviselője. Hozzátette: a rendőrség arrafelé szigorúbban büntet, mint nálunk.
A politikus a rendszámtábla-rendelettel kapcsolatban kifejtette: a levegőtisztaság védelmében nem csupán egy intézkedést szokás hozni. Dugódíjat szednek Londonban, Milánóban, Stuttgartban, ami annyit jelent: egyes, rendszerint a város belsejében fekvő zónákba csak fizetés ellenében léphetünk be. Ez drágább, mint a tömegközlekedés, a zónák határain pedig ingyenes parkolók vannak.
De - sorolta tovább Hegyi Gyula - léteznek zöld zónák is, ahova egyáltalán nem, vagy csak környezetkímélő autóval lehet behajtani. Ezekben általában sokan laknak, számos közintézmény fekszik bennük.
Január elseje óta működik a teherforgalmi stratégia Budapesten, amellyel a teherautók forgalmát korlátozzák. Ezt az Európai Parlament magyar képviselője jó lépésnek tartja. Hozzátette: a levegőszennyezés akkora probléma, hogy áldozatokat kell hozni a csökkentéséért.
A rendeleteket részletesebben ki kellene dolgozni és végre kellene hajtani - szögezte le a politikus. A hosszabb távú megoldás szerinte azonban az adózás kérdésében rejlik.
Rámutatott: az EP már elfogadott egy olyan alapelvet, amely szerint 2013-14-től egységes alapelvek szerint adóznának az autók után egész Európában. Ez felváltaná a regisztrációs adót is. Az adó 50 százaléka pedig az autó környezeti teljesítményétől függne - fejtette ki Hegyi Gyula.
Hanganyag: Hegedûs Zsuzsa