A Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) határozatlan ideig folytatja az országos vasúti sztrájkot, miután a szakszervezet és a MÁV között nem közeledtek az álláspontok a kedd reggeli egyeztetésen sem - jelentette be Gaskó István. Hozzátette: a tárgyalásokat délután folytatják.
Az érdekképviselet elnöke elmondta: a keddi egyeztetésen az elégséges szolgáltatásokról sem tudtak megegyezni, mert a szakszervezet véleménye szerint a MÁV ezzel is "szét akarja verni a sztrájkot". A még elégséges szolgáltatással kapcsolatban a szakszervezet korábban közölte: ajánlatuk naponta 350 vonat közlekedtetése, amely minden vonalon 1-1 vonatpár, illetve az elővárosban további 20 vonat indítását tenné lehetővé. A MÁV-START ezzel szemben 978 vonat közlekedtetését tartotta indokoltnak.
Gaskó István közölte: a sztrájk támogatottsága erős, a vasutasok mintegy 30-40 százaléka sztrájkol. A munkabeszüntetés a vasúttársaságnak naponta mintegy 700 millió forint bevételkiesést okoz - tette hozzá.
A vasúti dolgozók továbbra is fejenként 250 ezer forintot követelnek a MÁV Cargo eladásából származó privatizációs bevételből, és 10 százalékos többletjuttatást a kiszervezett cégek alkalmazottaiknak. Gaskó István szerint ezek a követelések nem irreálisak.
A VDSZSZ elnöke hangsúlyozta, hogy a vasutasok elszántak, a sztrájkot addig folytatják, amíg nem sikerül megállapodást elérni. A karácsonyi ünnepeket nem akarják sztrájkkal megzavarni, de nem tudják mikor ér véget a munkabeszüntetés - emelte ki.
Gaskó István a délelőtti egyeztetésen meglepőnek nevezte, hogy a menedzsment ennyire érzéketlen a munkavállalók követeléseivel szemben. Jelezte: a sztrájkolók egy része javasolta, hogy vegyék fel a követelések közé a vezérigazgató leváltását is, de ezt a szakszervezet nem támogatja.
Az elővárosi vonatok járnak
A vasutas sztrájk miatt országszerte nem közlekednek az Intercity, a távolsági és a nemzetközi gyorsvonatok, elsősorban a személyvonatok szállították az utasokat - közölte a MÁV sajtófőnöke.
Kavalecz Imre azt mondta az InfoRádiónak, hogy reggel több elővárosi vonat elindult; a Nyugati pályaudvarról 2-3 óránként indulnak az elővárosi vonatok Vácra, Esztergomba és Veresegyházára. Szintén elindultak a járatok a Keletiből Gödöllőre, Újszászra és Szolnokra.
Kedden korán reggel a Keleti pályaudvar központi kijelzője szerint a sztrájk miatt vonatok nem indulnak, az érkezésnél pedig késésekre, járatkimaradásokra kell számítani. A kijelzőn egyetlen járat sem szerepelt. A pályaudvaron csak néhány ember volt, a három nyitva tartó jegypénztárnál senki, a belföldi információnál öt-hat utas várakozott, többnyire a Nyugatiba és Kelenföldre irányították őket.
A Nyugati pályaudvaron reggel 7 órakor szintén kevés utas volt, egy jegypénztár tartott nyitva, előtte egy tucat utas várakozott. Az információs pult reggel zárt be a sztrájk miatt, az utasokat az ügyfélszolgálati irodába küldték. A kijelzőn érkező járat nem szerepelt. A szolnoki személyvonat 6:28-kor menetrend szerint elindult. A vonatok közlekedése az ügyfélszolgálat szerint bizonytalan.
A Déli pályaudvar kihalt
A Déli pályaudvar továbbra sem fogad szerelvényeket; Komárom, Székesfehérvár és Pusztaszabolcs felé Kelenföldről indulnak a vonatok. A sztrájk miatt a nemzetközi vonatok nem járnak.
A sajtófőnök közölte: az utasok a MÁV honlapjáról és a vasúttársaság által üzemeltetett kék számon (06-40-49-49-49) tájékozódhatnak a vonatok közlekedéséről és a jegyárak visszatérítéséről. A vasúti bérleteket pedig továbbra is elfogadják valamennyi Volánbuszon és a BKV számos járatán.
A hétfői sztrájkról a sajtófőnök közölte, 00:00 és 18:00 óra között a kijelölt 2.083 vonatból 1.546 közlekedett, 537 vonat maradt el, a menetrend nem volt tartható, elsősorban a személyvonatok szállították az utasokat. Az InterCity és a távolsági gyorsvonatok nem közlekedtek, bár a Budapest-Pécs vasútvonalon néhány IC-járatot el tudtak indítani.
Hétfőn éjjel a MÁV összesítése szerint 746 vezényelt vasutasnak kellene dolgoznia, közülük 289-en sztrájkolnak, tehát 457-en veszik fel a munkát.
Leváltják a sztrájkolókat
Közben Rakóczki Lajos, a VDSZSZ szakági ügyvivője azt mondta: a MÁV "bekeményített", elkezdte leváltani a sztrájkolókat. A vasúttársaság Hatvanban, Aszódon és Rákoson leváltotta a rendelkező külső forgalmi szolgálattevőt - közölte.
A MÁV nem tud fizetni
Heinczinger István, a MÁV Zrt. vezérigazgatója szerint nem tudnak 250 ezer forintot fizetni minden dolgozónak a MÁV Cargo privatizációs bevételéből, és teljesíthetetlen a kiszervezett társagások munkavállalóinak kért plusz 10 százalékos béremelés is.
Veres János pénzügyminiszter egy reggeli televíziós műsorban azt mondta: megalapozatlan a VDSZSZ követelése, s megalapozatlan követeléseket nem tud teljesíteni a kormány. A tárcavezető szerint a MÁV Cargo privatizációjából származó 102,5 milliárd forintos bevételből a MÁV Cargo dolgozói részesedhetnek, közel 2,5 milliárd forint értékben. A VDSZSZ követelése, miszerint valamennyi MÁV dolgozó kapjon 250 ezer forintot a MÁV Cargo privatizációjából, nem jogszerű, megalapozatlan, s megalapozatlan követeléseket a kormány nem tud teljesíteni - mondta Veres János.
Rendkívüli üzemanyagár-változást jelentettek be