eur:
389.35
usd:
361.72
bux:
68002.24
2024. május 6. hétfő Frida, Ivett

Az MDF burkolt kormánypártiságának technikái

Amióta az MSZP egyedül kormányoz, a parlamenti interpellációk esetében jóval több támogatást kapott az MDF-től, mint az SZDSZ-től. A Republikon Intézet elemzése szerint Dávid Ibolya és Vas János leginkább úgy segítette a kormányt, hogy távol maradt a szavazástól. Az MDF a két legutóbbi népszavazás idején is "érdekesen" viselkedett. A határon túli magyarokról szóló népszavazás kampánya idején Dávid Ibolya hosszú ideig Ausztráliában tartózkodott, és az MDF gyakorlatilag nem kampányolt a 2008. márciusi, utóbb a koalíció bukását is eredményező népszavazás előtt sem.

A kisebbségi kormány első hónapjában, sokak várakozása ellenére, nem kényszerült szembenézni komolyabb parlamenti fiaskókkal. A Republikon Intézet elemzése annak az okát kereste, kinek köszönhette a kormány, hogy az ellenzéki többség ellenére a szavazások nagyobb részét megnyerte.

Elemezve az MDF-frakció és az egyes MDF-es képviselők szavazási gyakorlatát, azt állapították meg, hogy miközben az MDF-frakció szűk többsége jellemzően "nem" gombot nyomott az interpellációkra, a képviselőcsoport kisebbsége távolmaradt e szavazásokkor. E távolmaradás nem véletlenszerűen alakult az MDF-ben: Vas János és Dávid Ibolya éltek leggyakrabban ezen eszközökkel, akik a vizsgált időszak szavazásainak több mint nyolcvan százalékán nem vettek részt.

Kettős állampolgárság - kettős beszéd

Az MDF a legutóbbi két népszavazás idején is burkoltan az MSZP-t igyekezett támogatni. A kettős állampolgárságról szóló 2004. decemberi népszavazás előtt Dávid Ibolya hosszú ideig Ausztráliában tartózkodott, majd a konzervatív oldal szempontjából sikertelen referendum után meglehetősen cinikusan nyilatkozott. Az MDF elnöke az InfoRádió Aréna című műsorában az alábbiakat mondta: "A december 5-i népszavazás végeredménye azt bizonyítja, hogy az otthon maradó kétharmadnyi választópolgár azt szeretné: ezt a kérdést oldja meg a politika."

A közbeszéd akkoriban az MSZP által a határon túli magyarok ügyében tett javaslatokról szólt, Dávid Ibolya tehát ebben a kérdésben az akkori kormány mellé állt. Hasonlóan "inaktív" volt az MDF a 2008. márciusi népszavazás előtt, ezzel szintén az MSZP érdekeinek megfelelően politizált.

Burkolt "kormánypártiság"

A Republikon Intézet elemzése szerint az MDF szintén burkolt "kormánypártiságot" mutatott az interpellációk utáni szavazások idején. Az interpelláció olyan vitaparlamenti műfaj, amelynek elsődleges célja a kormányhoz való viszony kifejezése. Az interpelláció leszavazásának szakpolitikai következménye nincs: ha egy miniszter válaszát leszavazzák, a kérdés a parlament illetékes szakbizottsághoz kerül, de más "szankció" a minisztert vagy programját nem éri. Hasonlóképpen az interpellációs válasz parlament általi elfogadásának sincs különösebb szakmai következménye.

Az interpelláció a kormány politikai értelemben vett támadására alkalmas eszköz: a parlament ellenzéki pártjainak az interpellációs miniszteri válasz el nem fogadása az egyik legfontosabb módszere saját ellenzékiségük, a kormánnyal kapcsolatos kritikájuk kifejezésére.

Amikor a kormánynak többsége van, az interpellációs szavazások tétje kicsi, hiszen a kormányzati többség automatikusan megszavazza a miniszterek által adott válaszokat.
Az elemzésben az intézet emlékeztet arra, hogy a kormány többségi támogatottságának megszűnése azonban új helyzetet hozott: a kormány többé nem számíthatott automatikusan arra, hogy minisztereinek interpellációkra adott válaszait a parlament elfogadja.

A Republikon Intézet szerint éppen azért, mert a miniszteri válasz elfogadása nem bonyolult szakpolitikai kérdés, ahol az ellenzék megosztottsága kézzel fogható, hanem egyszerű "igen/nem" választ igényel, méltán lehetett feltételezni, hogy a kormány sok esetben szenved majd vereséget e szavazásoknál.

A kisebbségi kormányzás első hónapjában ilyen azonban alig volt. A kisebbségi kormány megalakulása és a parlament tavaszi ülésszakának vége között eltelt bő egy hónapban összesen 31 interpelláció volt, amiből 27-et a kormány megnyert. Vagyis, mindössze négyszer tudta az elvileg ellenzéki többség leszavazni a kormányt.Az SZDSZ az esetek többségében a kormányt támogatta az interpellációs szavazásoknál. Ez azonban különösebben nem újszerű és nem is meglepő állítás: az SZDSZ maga deklarálta a szavazások jó részénél, hogy igent mond majd a kormányzati válaszra.

A Republicon Intézet elemzése szerint a 31 szavazásból 12 esetben, vagyis e szavazások több mint egyharmadánál az SZDSZ frakciója nem támogatta a kormányt. "Ha csak az SZDSZ-en múlt volna a kormány támogatása, akkor háromszor annyi interpellációs választ szavazott volna le a parlament, mint amennyivel ez ténylegesen megtörtént" - áll az elemzésben.

Az interpellációs szavazások részletes áttekintése megadja a választ, hogy hogyan tudta a kormány mégis elfogadtatni nem egy esetben az SZDSZ határozott "nem" szavazatai ellenére interpellációs válaszait: az MDF biztosított ehhez burkolt támogatást.

A konkrét parlamenti erőviszonyokat tekintve, az Országgyűlésben ma 190 kormánypárti és 196 ellenzéki képviselő van. Teljes kormánypárti létszámot feltételezve bármilyen kormánypárti javaslat átmegy akkor, ha hét - vagy több - ellenzéki képviselő távol marad a szavazástól.

Fekete - fehér, igen - nem

De nézzük meg, mit jelent egy-egy szavazat az interpellációknál. Az egyértelmű, hogy az interpellációs szavazásnál az "igen" szavazat a válasz elfogadását, a "nem" szavazat annak elvetését jelenti. Egy parlamenti képviselő azonban még két dolgot tehet: tartózkodhat, és távol maradhat. Az interpellációs szavazásnál a tartózkodás a válasz elutasításával, a távolmaradás - ellenzéki képviselő esetén - burkolt támogatásával egyenértékű.

A Republikon Intézet azzal is kalkulált, hogy természetesen a gyakorlatban mindkét oldalon vannak állandó hiányzások - egészségügyi állapotuk miatt a parlamenttől tartósan távol lévő képviselők - és eseti hiányzások is. Ezért nehéz megkülönböztetni az eseti hiányzást attól a stratégiai hiányzástól, amikor egy adott párt, vagy egy adott képviselő kifejezetten a kormány támogatása érdekében nem jelenik meg, vagy nem nyom gombot.

Az elemzés szerint viszont az MDF a májusi és a júniusi parlamenti szavazásokkor stratégiailag alkalmazta a hiányzás eszközét.

Miközben a párt többségi - és egyben hivatalos - álláspontja az interpellációs szavazásokkor - egy kivétellel - a miniszteri válasz elutasítása volt, tényleges gyakorlata szerint a képviselők többsége ugyan valóban ellenezte e válaszokat, ám kisebbségük - általában 3-5 fő - távolmaradt.A 31 interpellációs szavazásból 27 esetben legalább három, 20 esetben legalább négy MDF-es képviselő távol maradt a szavazástól. 14 esetben - az interpellációs szavazások csaknem felében - legalább 5 MDF-es - a frakció majdnem fele - távol maradt a szavazástól. 8 olyan eset volt, amikor a "nem" válasz nem volt többségi álláspont az MDF-ben.

Egyetlen olyan alkalom sem volt, amikor a párt teljes frakciója, egységesen nemmel szavazott volna a kormány interpellációs válaszára.

A Republikon Intézet szerint ha egy frakció eldönti, hogy nemmel szavaz, az, hogy ezt képviselőinek csak 80-85 százaléka hajtja is végre, betudható eseti körülményeknek. Ám az, ha ez az arány csak 50-60 százalék, már aligha. Különösen akkor, ha mindez tendencia-szerűen érvényesül.

Néhány esetben persze elképzelhető lenne, hogy az MDF-es képviselők véletlenül maradnak távol, és így nem tudnak "nem" gombot nyomni. Az azonban aligha valószínű, hogy egy párt, amelyik határozottan ellenzéki akar lenni, 31 szavazásból csak 4-ben tudja ehhez frakciójának teljességét kiállítani.

A 2008. május 5-i szavazásokon nyilvánvaló, hogy az MDF-es képviselők nem eseti körülmények miatt voltak távol, hanem a távol maradást mint stratégiai opcióit szavazásonként mérlegelik. Máskülönben aligha lehetséges, hogy egyetlen órán belül az egyik szavazásnál 9, egy másiknál viszont csak 3 képviselő hiányzott.

Dávid Ibolya: 31-ből 5

Az MDF frakcióban világosan látszanak olyan képviselők, akik zömmel "nemmel" szavaznak a kormány interpellációs válaszaira, s olyanok, akik gyakrabban élnek a távolmaradás kormányt támogató módszerével.

Dávid Ibolya, a párt elnöke a 31 interpellációs szavazásból mindössze 5-ben vett részt. "Eltekintve attól, milyen kérdéseket vet fel, ha egy ellenzéki párt elnöke szisztematikusan távol marad az interpellációs szavazásoktól, látható, hogy a távolmaradással burkoltan a kormányt támogató stratégia egyik gyakorlati megjelenítője Dávid Ibolya volt." A párt elnöke mellett a Tisztelet Társasága által delegált Vas János járt még élen a távolmaradásokban.

Rajtuk kívül Csapody Miklós élt gyakrabban a távolmaradás, mint a szavazás eszközével. Õk hárman a kisebbségi kormány első hónapjában több interpellációs szavazástól maradtak távol, mint amennyin részt vettek.

Ezzel szemben bizonyos képviselők, első helyen Csáky András, vagy éppen Boros Péter, Pettkó András, Katona Kálmán vagy Karsai Péter csak ritkán maradtak távol. Ugyanakkor az is látható: nem volt olyan MDF-es képviselő, aki minden interpellációs szavazáson részt vett volna - így olyan sincs, aki mindegyik szavazáson következetesen "nem" gombot nyomhatott volna.

Itt van az ősz...

A Repulblikon Intézet szerint e burkolt támogatás jelentősége felértékelődhet a kormánynak az ősszel. Hogy mást ne említsünk, Gyurcsány Ferenc miniszterelnök az adótörvények és a költségvetés megszavazásától tette függővé lemondását). A tanulmány készítői hangsúlyozzák, hogy bár elemzésük az interpellációs szavazásokra vonatkozott, logikája minden parlamenti szavazásra, így a költségvetésre is érvényes: ahogyan egy interpellációt, úgy a költségvetést sem csak "igen" szavazatokkal, hanem távolmaradással is lehet támogatni.

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.05.06. hétfő, 18:00
Salát Gergely
a Pázmány Péter Katolikus Egyetem és a Magyar Külügyi Intézet munkatársa
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×