eur:
389.49
usd:
361.89
bux:
68002.24
2024. május 5. vasárnap Adrián, Györgyi

Szinte biztosra vehető a hétfői BKV-sztrájk

Egyelőre nem született megállapodás az április 7-ére tervezett BKV-sztrájk idején biztosítandó elégséges szolgáltatás mértékéről - közölte a közlekedési társaság sajtóirodája, azt követően, hogy délelőtt tárgyalt a szakszervezetekkel. Barta Pál, a Fürst Közlekedési Szakszervezet vezetője elmondta, hogy szinte biztosra vehető a jövő hétfői félnapos BKV-sztrájk.

A BKV Zrt. vezetőségének javaslata szerint az elégséges szolgáltatás mértéke a felszíni közösségi közlekedés esetében csúcsidőszakban 75 százalékos, csúcsidőszakon kívül 65 százalékos, míg a metrókat egyáltalán nem érintené a munkabeszüntetés.

A szakszervezet képviselői egyelőre csak arra tettek ígéretet, hogy "nulla százaléknál" magasabb lesz az elégséges szolgáltatás mértéke - közölte a BKV.

A hétfőre tervezett sztrájk üzemkezdettől 13 óráig tartana.

Az elégséges szolgáltatásról szóló egyeztetés csütörtökön, az érdekvita pedig szerdán folytatódik - közölte a BKV. A cég közleményében ismét kinyilvánította: a vállalat vezetése továbbra is a megegyezésre törekszik.

A közlekedési szakszervezetek azért lépnének sztrájkba, mert attól tartanak, hogy a paraméterkönyv-tervezetben rögzített járatcsökkentés leépítéseket okoz a vállalatnál. Azzal sem értenek egyet, hogy a járatcsökkentéseknek pusztán gazdasági indokai vannak, miközben szerintük a remélt megtakarítás egyáltalán nem oldaná meg a BKV anyagi gondjait.

A megtakarítás nem oldja meg a problémákat

Mintegy 19 milliárd forintnyi többlettámogatásra van szüksége a BKV-nak, ahhoz, hogy megoldódjon a cég gazdasági problémája; ennek előteremtése az állam és a Fővárosi Önkormányzat feladata - jelentette ki Gulyás Attila, a Városi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezeti Szövetsége (VTDSZSZ) elnökhelyettese.

A szakszervezeti vezető elmondta, hogy a járatritkításokból remélt néhány milliárd forintos megtakarítás nem oldja meg a közlekedési vállalat gazdasági problémáit.

Az önkormányzat 10 milliárd forinttal támogatja évente a BKV-t, az állam pedig a kedvezmények miatt, árkiegészítés címén 17 milliárdot és normatív támogatásként további 32 milliárdot ad a cégnek. A BKV Zrt.-nek évente 42 milliárd forint bevétele van, viszont a támogatások és a bevételek összege nem éri el a 120 milliárd forintos éves működési költséget. A hiány mintegy 19 milliárd forint - mutatott rá az elnökhelyettes.

"Mi tényleg nem tudunk hétfőnél tovább várni, tehát ha azt akarják, hogy hétfőn ne legyen a fővárosban sztrájk, ahhoz az kell, hogy nagyon komoly garanciákat rakjanak le a tárgyalóasztalra, amelyekből kiderül: megoldották BKV finanszírozását" - mondta Gulyás Attila.

A BKV vezetősége arról tájékoztatta a szakszervezetek képviselőit, hogy egy új paraméterkönyv tervezetet készítenek, amely 2-2,5 milliárd forintos megtakarítást eredményez, ezt péntekre ígérte a menedzsment - közölte az elnökhelyettes, aki nehezményezte, hogy a BKV nem mutatja meg nekik a tervezetet.

A szakszervezetek elképzelése szerint a cég gazdasági problémáit mérsékelhetné, ha az állam elengedné a gázolaj jövedéki adójának áfa-tartalmát, a főváros részéről pedig a parkolási díjakból befolyó összeggel lehetne támogatni a közlekedési céget.

Barta Pál, a Fürst Közlekedési Szakszervezet vezetője az InfoRádiónak azt mondta: a tárgyalások jelenlegi állapota szerint mindenképpen sztrájkolnak jövő hétfőn.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.05.06. hétfő, 18:00
Salát Gergely
a Pázmány Péter Katolikus Egyetem és a Magyar Külügyi Intézet munkatársa
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×