A DBR Metró Projektigazgatóság megerősítette az InfoRádió értesülését, amely szerint a Bamco konzorcium 75 millió eurót, azaz mintegy 20 milliárd forintot követel a BKV-tól az alagútfúrás során felmerült többletköltségei miatt.
A követeléseket elbíráló bizottság 260 millió forintot megítélt, 18 milliárd forintot elutasított, több mint másfél milliárd forintnyi követelés jogosságát pedig jelenleg vizsgálják.
A lista érdekes elemeket tartalmaz. Így például 40 millió forinttal került többe az északi pajzs látványos, a legtöbb médium által közvetített érkezése a Tétényi útra a nagy felhajtást megelőző átütemezés miatt. Ez a követelés jelenleg elbírálás alatt áll.
Sokba került a francia elnök és a média
Korábban több tízmillió forintot követelt a Bamco Nicolas Sarkozy protokoll-látogatásának megszervezése miatt, amelynek során a francia elnök felkereste az épülő metrót.
Szintén hasonló összegbe került az érdeklődő újságírók megvonatoztatása az alagútban a Bamco szerint. Ezeket a követeléseket a BKV nyomására a kivitelező cég végül visszavonta.
További pluszköltséget jelentett a Bamco szerint az, hogy az Etele téren újra kellett tervezni és építeni a pajzsindító műtárgyat, és emiatt az alagút lejtésszöge is megváltozott.
A Gellért téren az engedélyezési tervben szereplő hibás statikai számítás forgatta fel a kivitelezési sorrendet és változtatta meg az alkalmazott technológiát, sőt az itt váratlanul megjelent szénhidrogén is gátolta a munkát.
Érdekes elem, hogy fapótlás címén már most 250 millió forintot kér a kivitelező, sőt megjelent egy 28 millió forintos tétel depó-füvesítés címen.
Érdekeltség itt, érdekeltség ott
Mivel a független mérnökök szerint túlzó követelések legnagyobb részét a DBR metróigazgatóság elutasította, elképzelhető, hogy a kivitelező máshogyan próbálja érdekeit érvényesíteni.
Mint arról beszámoltunk, a konzorciumot vezető francia Vinci Constructions magyar érdekeltsége, a Hídépítő Rt. építi a Fővám téri állomást, ahol számos bonyodalom nehezítette a haladást az elmúlt fél évben.
Az is felvetődött, hogy a BKV szerződést bont a Hídépítővel, mert az kijelentette, hogy csak egy éves késéssel tudja befejezni az állomást. Ha a cég marad, akkor a BKV könnyen az úgynevezett kötbércsapda foglya lehet, ugyanis ha a pajzsok nem tudnak továbbhaladni a félkész állomás miatt, akkor a BKV napi 50 millió forint kötbért fizet az alagútfúró Bamcónak. Az állomásépítő Bamco-érdekeltség ugyanakkor csak napi 3 milliós kötbért fizet az esetleges késedelemért. A különbség 47 millió forint.
A felgyorsult fúrópajzsok rejtélye
Az InfoRádió úgy tudja, hogy az elmúlt hetekben furcsamód lendületbe jöttek a fúrópajzsok. A déli pajzs már 2460 méternél jár, és március elején tör be a Tétényi úti állomásra.
Ha a pajzs továbbhalad, és idő előtt érne a még készülő Gellért téri megállóhoz, akkor a napi 50 milliós kötbért ott is fizetni kellene. A Gellért téri állomás építője pedig szintén a Vinci-érdekeltségű Hídépítő Rt.
Szerző: Tenczer Gábor