Infostart.hu
eur:
388.93
usd:
330.27
bux:
0
2025. december 26. péntek István

Négyes metró: "ennél lejjebb menni nem tudunk"

A főváros csak azt tartja elfogadhatónak, hogy az unió legalább 60 százalékban finanszírozza a 4-es metró építését - mondta az InfoRádiónak Ikvai-Szabó Imre főpolgármester-helyettes. A kormány az egész projektet meg szeretné valósítani, az unió viszont más beruházást is szívesen támogatna.

Ikvai-Szabó Imre gazdasági főpolgármester-helyettes az InfoRádiónak elmondta, hogy a 4-es metró 60 százalékos uniós támogatását tartja csak elfogadhatónak, erről folynak jelenleg a háromoldalú tárgyalások.

"Ez esetben 20-20 százalékon osztozna az állam és a főváros. Ennél lejjebb menni nem tudunk. Ennek tartalmaznia kell az állomásépületeket, a felszíni rendezés költségeit - erről folyik most az egyeztetés" - fogalmazott a gazdasági főpolgármester-helyettes.

Ikvai-Szabó Imre hozzátette, hogy a metrótörvény hatályos, miként érvényesek a projekt finanszírozására kötött nemzetközi banki szerződések is, így abban az esetben sem lenne veszélyben az építkezés, ha az unió nem adna támogatást.

Az unió inkább több programot finanszírozna

Ana-Paula Laissy, az Európai Bizottság illetékes szóvivője a Népszabadságnak úgy nyilatkozott, hogy az unió inkább abban érdekelt, hogy lehetőleg ne a 4-es metró vigye el az egész támogatási keretet, hanem más beruházás is kapjon belőle, azaz a vártnál csak egy kisebb részt támogatnának.

Erre a kormány nevében Bajnai Gordon fejlesztési kormánybiztos úgy nyilatkozott, hogy a magyar fél viszont csak a kerek egész projekt megvalósításában érdekelt.

Mit mond a jogszabály?

Jogszabály szerint a 4-es metrónak 312 milliárd forintból kell megépülnie, ebből 236 milliárdot az állam, 76 milliárdot a főváros finanszíroz. A költségek 75 százalékára mindkét fél hitelkeretet nyitott az Európai Beruházási Banknál. A keretből mintegy 40 milliárd forintot hívtak eddig le.

A tervezett összköltségben nincs benne a felszíni rendezési program, ami legkevesebb 60, de akár 120 milliárd forintba is kerülhet.

Az igazi problémát az okozza, hogy a kivitelezőkkel eddig megkötött szerződésekben szereplő költségek már most meghaladják az első szakaszra tervezett végösszeget. Pedig a beruházás legkényesebb része, az alagútfúrás még meg sem kezdődött.

A főpolgármester szerdán tervek szerint számol be arról, hogy hol tart a beruházás finanszírozása, és milyen lehetőségek várhatók.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk

Hétközi munkaszüneti „ünnepnapokat” sürget az ellenzék Németországban

Kevesebb mint két héttel az újév beköszönte előtt különös vita támadt német ellenzéki pártok és a kormányon lévő konzervatívok között. Az ellenzék szerint jövőre túl sok ünnepnap esik a hétvégére, amit hétközben pótolni kellene. A CDU/CSU szerint a "pótlást" jelenlegi gazdasági helyzetében aligha jöhet szóba.
VIDEÓ
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×