eur:
394.06
usd:
355.48
bux:
72297.19
2024. szeptember 7. szombat Regina
A Volkswagen német járműgyártó wolfsburgi székháza 2024. szeptember 4-én hajnalban. A Volkswagen 2026-ig 10 milliárd euró megtakarítást célzott meg, miközben megpróbálja racionalizálni a kiadásokat. A vállalat két napja bejelentette, hogy a költségcsökkentési program keretében azt sem zárják ki, hogy németországi üzemek bezárására fog sor kerülni. Az autógyártó emellett kénytelen megfontolni az 1994 óta érvényben lévő munkahelyvédelmi program leállítását is, amely 2029-ig megakadályozná a leépítéseket, de erről egyeztetnek az üzemi tanáccsal is.
Nyitókép: MTI/AP/DPA/Moritz Frankenberg

Auf Wiedersehen: évtizedes hagyományokat rúgna fel a Volkswagen

“Történelmi”, németországi gyárak bezárását fontolgatja a Volkswagen – annak jeleként, hogy mekkora nyomást jelentenek az európai autógyártókra a kínai versenytársak.

Eljárt az idő az egyik hazai autóüzeme és alkatrészgyára felett, véli a Volkswagen – Németország legnagyobb ipari munkaadója – vezetése.

A vállalat, más gyártókhoz hasonlóan, nyomás alá került az európai szabályozás miatt, hogy fokozatosan álljon át az elektromos autók gyártására, és nyomás alá került a jóval olcsóbb árakat szabó, főleg kínai versenytársak miatt is. Egy további ok a tervezett gyárbezárásokra az, hogy a pandémia után nem állt helyre a kereslet Európában, és a gyártók kétmillióval kevesebb kocsit értékesítenek, mint a járvány előti csúcsidőszakban. Ez volt Arno Antlitz pénzügyi igazgató magyarázata a cég wolfsburgi központjában elmondott beszédében.

A megjelent 16 ezer dolgozó és szakszervezeti vezető mindezt elégedetlen bekiabálásokkal fogadta „500 ezer autót nem tudunk eladni, ami két gyárnak felel meg. Növelni kell a termelékenységet és csökkenteni a költségeket” – szólt az érvelés.

A cégvezető szerint az eladások már nem futnak fel, ezért kell a Volkswagennek csökkentenie a termelést, hogy túléljen az elektromos átállás közepette. Maga a Volkswagen csoport, amelybe beletartozik az Audi, a Porsche, a Skoda, a Seat és a Bentley márka, kilencmillió autót gyártott le tavaly, miközben 14 millióra volt kapacitása.

A beszédet a pénzügyi vezető csak nehezen tudta befejezni, mert a dolgozók fütyültek és azt kiabálták, hogy „Auf Wiedersehen!” ("Viszlát!").

A tervezett németországi gyárbezárások olyan lépések lennének a cégtől, amelyekre még nem volt példa, a hagyományosan kollaboratív munkaadói és munkavállalói viszony – benne a garantált foglalkoztatási megállapodások – felrúgását is jelentené.

Elemzők az alsó-szászországi Osnabrückben, illetve a szászországi Drezdában lévő gyár bezárásáról spekuláltak.

A cégvezetés terve miatt masszív konfrontációra számíthat a szakszervezetekkel, köztük is a befolyásos IG Metall-lal. Ennek képviselői azt mondják, hogy a helyzet nagyon feszült, és nem lehet egyszerű költségcsökkentéssel megoldani. A vállalat azonban tízmilliárd eurós megtakarítási célt fogalmazott meg gépkocsi üzletága számára a 2026-ig tartó időszakban.

Daniela Cavallo, a dolgozók főképviselője, aki a felügyelőtanácsbizottság tagja is, azt mondta, ellenáll bármely gyárbezárásnak, mondván, nem a dolgozóknak kell szenvedniük a menedzsment baklövéseiért és a márka gyenge teljesítményéért az Egyesült Államokban. A baklövések közé sorolta, hogy nem fektettek be a hibrid kocsik gyártásába és késlekedtek az elérhető árú elektromos kocsik fejlesztésével.

Elemzők megjegyezték: a hír ébresztő a döntéshozóknak, hogy a stagnálás évei után változtatni kell a német gazdaságpolitikán.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.09.09. hétfő, 18:00
Nagy Márton
nemzetgazdasági miniszter
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×