A cél az infláció mérséklése, amely a januári 15,2 százalékról februárra 15,4 százalékra emelkedett. Az árplafon bevezetése hétfőtől lép életbe. Az befagyasztott élelmiszerárakról Samuel Vlčan szlovák földművelésügyi miniszter tájékoztatott.
A tárcavezető szerint főleg a hazai termékekre fog vonatkozni az ársapka. A politikus azért tartja helyesnek ezt az irányt, mert úgy véli, ezzel fellendíthetik a szlovákiai áruk iránti keresletet.
„Az inflációellenes garancia azt jelenti, hogy minden áruházlánc nagyjából 30-100 olyan élelmiszerfajtát határoz meg, amelyekre három hónapon keresztül ugyanazt az árat garantálja.
Ez összesen 400 egyedi tételt jelent” – tájékoztatott a földművelésügyi miniszter, hozzátéve, üdvözli, hogy az üzletláncok saját maguk döntöttek egy ilyen árkorlátozó lépés mellett. A befagyasztott árú élelmiszerek listáját és a konkrét árakat az áruházláncok saját honlapjaikon teszik majd közzé. Az adott üzletlánc választja meg, éppen milyen terméknek az árát szeretné befagyasztani. Ez azt jelenti, hogy a nyolc áruházban különböző termékek kapnak ársapkát. A változás főként alapvető élelmiszereket érint, amelyek évközi drágulása februárban meghaladta a 28 százalékot.
„Az élelmiszer-vásárlás egyre nagyobb összeget vesz ki az emberek pénztárcájából,
a földművelésügyi tárca keze azonban meg van kötve, nem szólhatunk bele az árképzésbe” – jegyezte meg a tárcavezető. Elmondta ugyanakkor azt is, hogy figyelemmel követik a szomszédos országok – Magyarország, Lengyelország és Csehország – példáit, ahol a kormányok különböző intézkedéseket hoztak az infláció leküzdésére, például az alapvető élelmiszerek és az üzemanyagok árának a korlátozását vagy a jövedéki adók csökkentését. Samuel Vlčan szerint ezek azonban nem állították meg az inflációt, az üzletekben áruhiányhoz vezettek, miközben az érintett államoknak milliárdos károkat okoztak. „Ezért nem követtük ezt az utat” – tette hozzá a szlovák agrártárca vezetője.
Minden egyes befagyasztott árú terméket egy egyedi jelzéssel látnak el:
egy kék körben elhelyezett fehér bevásárlókocsi lesz a logó, amely köré az „inflációellenes garancia” felirat kerül.
Ez a megjelölés mind a nyolc üzletlánc esetében ugyanaz lesz. A szimbólum először csak az üzletláncokra kerül ki, később minden ársapkás élelmiszert ellátnak a jelzéssel.
Az árplafon bevezetésének célja az infláció mérséklése. Szlovákiában az élelmiszerárak emelkedése volt a legnagyobb hatással az éves és a havi inflációra egyaránt, tavaly februárhoz képest 28,6, idén januárhoz viszonyítva pedig 1,7 százalékkal drágult az élelmiszer. A Statisztikai Hivatal legfrissebb adatai szerint a januári 15,2 százalékról 15,4 százalékra nőtt az évközi infláció februárban Szlovákiában, ezzel pedig ismét elérte a tavaly év végi 22 rekordot. Az infláció növekedését a magas élelmiszerárak mellett a lakhatási költségek, beleértve az áram, a gáz, a fűtés és a víz költségei befolyásolták.